Gå til innhold

Spørsmål om International Baccalaureate (IB)

RainbowLady

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig bestemt meg for at IB er veien videre for meg etter VG1, i og med at jeg sikter på å studere jus i USA etter videregående; og da har jeg ikke noe særlig annet valg enn IB.

Men tingen er, jeg har inntrykk av at det nesten utelukkende er mattegenier og mer realfagsorienterte elever ved IB, og realfag og meg går ikke så alt for godt i lag. Er det mulig å velge vekk realfag i høy grad?

Og er det noen som har generelle erfaringer med IB? Vil gjerne ha litt større kunnskap om hva jeg går til, i og med at det er litt mer intensivt enn IB.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er det IB står for? Hehe, lærer noe nytt hver dag.

Uansett, interessant valg, men vær klar over at jussgrad fra USA vil være ubrukelig i Norge? Men du har sikkert kontroll..

Men til spørsmålet ditt, jeg har ingen anelse. Og jeg vet ikke helt hvorfor i jeg svarer deg. Do'h.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar
Jeg har egentlig bestemt meg for at IB er veien videre for meg etter VG1, i og med at jeg sikter på å studere jus i USA etter videregående; og da har jeg ikke noe særlig annet valg enn IB.

Men tingen er, jeg har inntrykk av at det nesten utelukkende er mattegenier og mer realfagsorienterte elever ved IB, og realfag og meg går ikke så alt for godt i lag. Er det mulig å velge vekk realfag i høy grad?

Og er det noen som har generelle erfaringer med IB? Vil gjerne ha litt større kunnskap om hva jeg går til, i og med at det er litt mer intensivt enn IB.

Neida, det var rimelig få mattegeniet/realfagspersoner i klassen min. Broren min gikk der også, han passer heller ikke beskrivelsen. Du har rimelig stor frihet til å velge fagene dine i IB, så jeg valgte så lite realfag som mulig og tok for det meste språk på High Level. Biology og Math Studies var det jeg tok, antageligvis den enkleste kombinasjonen mulig ut i fra de fagene vi hadde. Men du må velge et mattefag og et realfag. Biology er bare pugging, det er lett, Math Studies er veldig lett det også (jeg har aldri vært noe god i matte, så det sier litt).

Mye mer intensivt i IB, og jeg angrer på at jeg tok det personlig. Jeg skal gå videre på studier i Norge, og til det gir IB altfor lite uttelling. Men det er anerkjent i utlandet, så det er nok den beste veien å gå i såfall.

Lenke til kommentar
av kuriositet (?), hvorfor er en jusgrad fra USA ubrukelig i Noreg?

Den er ikke nødvendigvis ubrukelig, dersom du har spesialisert deg i internasjonal rett, folkerett, etc. Men man får ikke juridisk embetseksamen, ergo kan man ikke få advokatbevilgning. Man studerer tross alt hovedsakelig norsk rett på jussen, og det tilbys lite av i USA.

Edit: Til temaet. Jeg gikk på Berg i oslo, og det er svært mange som går på IB som ikke passer den stereotypen trådstarter legger frem. Man må riktignok ha noe realfag, men det er ikke så altfor vanskelig.

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar.

Får oppgitt på skolens nettside at Math Studies ikke kan tilbys lengre pga. liten søkning. Hva 'kommer etter'? Er det veldig mye vanskeligere?

Det er vel det som called Math SL/Mathematics SL, som før ble kalt Math Methods tenker jeg. Det er nok vanskeligere ja.

Her er en oversikt over hva fagene tilsvarer i det norske systemet, det gir deg sikkert en pekepinn. Mathematics SL tilsvarer 3MX, Studies tilsvarer 2MY.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Tror ikke du skal behøve å bekymre deg så veldig for realfagsbiten. Som andre har sagt kan du selv velge hva du vil ha som HL. :)

Styrken til IB er at man kun har 6 fag. Totalbelastningen er allikevel høyere enn i norsk videregående (avhengig av fagkombinasjon du velger), noe som gjør at du lærer MYE mer i HL-fagene dine enn du ville gjort i den norske skolen. Så hvis du vet at du har lyst til å gå videre med noen spesielle fag vil du ha stort utbytte av IB. For min egen del var det realfag som fristet meg, og jeg har hatt kjempeutbytte av mer fysikk/kjemi/matte i mine videre studier. :) Mye heller det enn 38 små toskefag som trekker fokus bort, slik det er i VGS!

Lenke til kommentar

Gikk selv på Berg i Oslo, og kan med hånden på hjertet si, JA, det er en god del skrullinger der (etter mine standarder, hvorvidt de er korrekte kan diskuteres). Dog, hvis du skal ta IB anbefaler jeg at du tar ihvertfall ett naturvitenskapelig fag på Higher Level, da du vil profitere enormt på dette hvis du skulle ville studere i f.eks England. Hold deg ihvertfall langt unna Math Studies, gå for minst SL.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange flotte svar!

Har fått med meg dette med at noen fag er på såkalt High Level, men selv om du anbefaler å ta et naturvitenskapelig fag på HL, så føler jeg at det vil koste meg mer enn det smaker. I og med at jeg sikter videre på jus, så har jeg forsåvidt ikke så altfor stor bruk for realfag. Og jeg ønsker helst å fokusere på å få et pent diploma for å lettere komme inn på et nogenlunde godt college for pre-law.

Og sånn karaktermessig, hva bør man ligge på? Hadde 5,5 i fjor, går i 10. ende nå.

Lenke til kommentar

Vi fikk nettop litt informasjon om IB fra hu som styrer IB på skolen. Det virker veldig bra, men det er garantert mye jobbing. Rådgiveren snakket litt med oss etter dette og hun sa da at man kunne gå 3. klasse hvis man tok 2. klasse IB. SÅ det det er mulig å angre.

5,5 i snitt tror jeg kommer til å holde i massevis, men de har intervjuer også. Har du vurdert Pre-IB? Hvis du har mulighet for det tror jeg nok at det er mye beder enn å gå 1. klasse for så å begynne på IB.

Lenke til kommentar

Jeg går på IB og er fornøyd med valget mitt, men jeg foreslår at du ikke starter på IB. Hvis du ikke har planer om å flytte til USA og ønsker å studere jus er det beste å studere i Norge. Da trenger du gode karakterer, og jeg kan love deg at det er mye enklere å få et høy snitt på allmenn enn på IB for deg. Det er ikke så lett å få 7 eller 6 i Math SL, hvis du er dårlig i matte. Biologi SL, er heller ikke et fag du kan bare cruise igjennom. Historie er ikke lett å få toppkarakter i. Går du på IB kommer du sannsynligvis ikke innpå jus i Norge, og da lukker du mange dører.

Lenke til kommentar

Skal riktignok sies at marginen for 'toppkarakter' på IB er mye større enn på vanlig norsk VGS. For eksempel fikk jeg nettopp igjen min Mock Exam i Chemistry HL, og der fikk man 7'er (beste karakteren) med 64/90 poeng. Men når du kommer under 64 poeng går det til gjengjeld meget raskt nedover.

Og nei, det er så absolutt ikke bare realfagsfolk på IB. . Ganske få av dem i klassen min, egentlig. Selv om jeg tar Chemistry og Physics på Higher Level, så regner jeg meg ikke som en av dem. Jeg har alltid klart meg bra i realfag, og har en god fagforståelse, men det er ikke noe jeg har planer om å gå videre på etter IB.

Min ideelle HL-kombinasjon ville vært Economics HL, Business and Management HL og English A2 HL, men av disse tilbys bare Economics på Ås VGS, og da bare på SL.

Av nysgjerrighet: Hvor har du tenkt til å søke?

Lenke til kommentar
Skal riktignok sies at marginen for 'toppkarakter' på IB er mye større enn på vanlig norsk VGS. For eksempel fikk jeg nettopp igjen min Mock Exam i Chemistry HL, og der fikk man 7'er (beste karakteren) med 64/90 poeng. Men når du kommer under 64 poeng går det til gjengjeld meget raskt nedover.

Det er ikke sånn med alle fagene såklart, de fleste må du ha 85% eller mer på for å få 7. Den karakteren er rimelig vanskelig å få ja, men ikke umulig.

Lenke til kommentar

Var vel rundt 70% i matte/fysikk/kjemi HL såvidt jeg husker, men dette justeres år for år (gaussing). Uansett er jo hele eksamenssituasjonen på IB en ganske annen enn i norsk VGS. På IB-eksamen har man så mye å gjøre at man som regel ikke rekker å bli ferdig. Gjelder å få vist hva man kan på kort tid. Læreren min pleide å si at under eksamen i vanlig VGS virket det som om alle led av "the Coke-and-toilet-syndrom" fordi man har så mye tid. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...