Gå til innhold

HD DVD og Blu-ray-titler: hva skjer i HD-verden


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bråker Blu-ray spillere mer enn vanlige DVD spillere?

 

Hverken DVD-drev eller Blu-ray drev lager særlig lyd, men de fleste Blu-ray spillere har vifte som muligens kan høres hvis det er helt stille. De fleste DVD-spillere er uten vifte og omtrent lydløs. Men i praksis spiller det liten rolle, lyd fra film overdøver.

Lenke til kommentar

Universal sjef - "Best med ett format"

 

Universal sjefen her i Norge stiller seg tydeligvis ganske likegyldig til situasjonen. ;)

 

Universal-sjef: «Best med ett format»

 

Frode Vangen leder salget av både Universal- og Sony-produkter i Norge.

 

Den norske Universalsjefen sier han aldri har vært opptatt av formatkrigen.

 

Frode Vangen er Country Manager for både Universal Pictures & Sony Pictures Norge. I Skandinavia samarbeider nemlig Universal og Sony om salget av videogram, som har vært en litt pikant affære siden de to selskapene er «erkefiender» i formatkrigen.

 

Universal her hjemme har derfor vært like opptatt av Blu-ray som HD DVD, av den enkle grunn at de selger begge formatene.

 

I lys av Warners overgang til å kun utgi BD, tok Release.no i dag en prat med Frode Vangen.

 

– Jeg har aldri vært opptatt av formatkrigen. Innnholdet er det vikigste, sier han.

 

Han sier direkte at det er best og klokt med ett format.

 

– Jeg tror det er mye følelser blant de som enten støtter BD eller HD DVD. Jeg har ingen slike personlige preferanser. Personlig har jeg ikke sett noen kvalitetsforskjell. Jeg håper og tror det vil være innholdet på filmen som teller.

 

Vangen peker også på debatten rundt forskjeller i produksjonskostnader.

 

– Er filmen bra er det selvsagt mer spennende å se den i High-Def, enn med vanlig DVD, det er det ingen tvil om, sier Vangen.

 

Han har ikke hørt noe internt ennå om hva Universal nå vil foreta seg med hensyn til Warners beslutning.

 

Under CES-messen i Las Vegas, som åpnet i dag, sa David Bishop, president i Sony Pictures Home Entertainment, at Warners beslutning vil hjelpe Sony i å skifte fokus.

 

– Nå vil beskjeden til forbrukerne være å skifte fra DVD til Blu-ray, og ikke den tidligere beskjeden som har vært å velge vårt foran deres format, sa Bishop med henvisning naturlig nok til HD DVD.

 

– Markedsbudskapet nå vil dreie seg om hvordan forbrukeren gikk over fra VHS til DVD, og at det nå er på tide å gå over til Blu-ray. Vi kan nå gjøre dette med mer trygghet og forbrukeren har mer trygghet enn de hadde for en uke siden, sier Bishop til Home Media Magazine.

 

Medier verden over flommer nå over av rapporter om at «HD DVD er død», «HD DVD har tapt formatkrigen», osv. Også norske medier har rapportert dette i stor skala.

 

– Det er vanskelig å lese slike beskjeder. Men vi har vært erklært død før, sier Jodi Sally, VP marketing digital audio and video iToshiba America Consumer Products.

 

I dag sendte HD DVD Promotional Group ut en pressemelding hvor de beskriver 2007 som et «gjennombruddsår» for HD DVD, med nærmere 1 million solgte standalone-spillere. De sier videre at det finnes mer enn 1.000 HD DVD software-titler på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Med PS3 avhenger støynivået på viften av hvor varmt det er i rommet og hvordan den står. Er det varmt i rommet og PS3-en står tett inni et skap med andre ting rundt og slikt, må den bruke så mye viftekraft for å kjøle den ned at den kan høres litt i veldig lave partier av en film. Hvis man har PS3-en i et rom hvor det luftes mye ut og er ganske grei temperatur og det gjerne står litt åpent, for eksempel inni et skap med god plass eller oppå en benk eller noe, så bruker den ikke så mye viftekraft. Jeg har den oppå en benk og lufter mye ut på rommet, og jeg greier ikke høre vifta nesten, hører bare en lav during hvis man faktisk lytter til det.

Lenke til kommentar
Tid tror dere vi kommer til å se det aller første HD DVD utsalget?

 

Folk på AVforum, AVSforum, finn etcetc har begynt å selge unna HD DVD utstyr, så det tyder på at flere "går over" til BD.

Men du tenker på salg fra butikker o.l? Hmm, annonserte ikke Toshiba 4. generasjonspillere for ikke lenge siden (CES?). Hvis så vil vi hvertfall se en nedgang i pris på eldre spillere.

Lenke til kommentar

PS3 er bekreftet som BD-Live (BD Profile 2.0) spiller. :)

 

CES 2008: Blu-ray Disc Association Booth

 

Expanding on what was shown, the representative noted how studios could provide trailers for upcoming films and provide surveys after viewing to gauge consumer reaction. Depending on the results, they could alter the trailer to better suit their needs. Everything was running real-time on a PS3 with BD-Live firmware.

Ryktene sier at en firmware er på plass i denne eller neste uke.

 

Sony har kommet med en spesiell feature jeg synes ser veldig interessant ut:

 

"The studio said it is also planning select Blu-ray titles that would included a version of the film encoded for its PSP handheld gaming device, making for portable movies, though it stopped short of naming specific titles or street dates."

 

Sweet! :cool: Se flere BD-Live Sony nyheter her og Fox sine her, og her

Endret av Seonaith
Fjerna litt dobbeltekst
Lenke til kommentar
Vi snakker om HD klare tv'er, som er nødvendig for å oppnå effekten ved hd dvd. Men må man ha "Blu-ray klar" tv for å få virkningen av Blu-ray filmer da?

HD står for high definition, både Blu-Ray og HD-DVD er high definition. Ein TV som kan vise HD-signaler kan derfor brukast på både BD og HD-DVD, det kan være litt forvirrande sidan Microsoft har valgt å kalle formatet sitt for HD. Forskjellen på TV-apparat som kan vise HD er oppløysinga, men det gjeld for begge formatene.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...