Gå til innhold

HD DVD og Blu-ray-titler: hva skjer i HD-verden


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Sony CEO Downplays Format War; Sees "Stalemate"

 

An apparently candid assessment of the high-def format war from Sony CEO Howard Stringer shot across the web Friday morning.

 

Following months of posturing from execs on both sides of the format battle, Stringer's remarks were surprisingly frank, with the CEO describing a current "stalemate" between the Sony-backed Blu-ray format and its rival HD DVD, even pondering a possible loss.

 

"We were trying to win on the merits, which we were doing for a while, until Paramount changed sides," Stringer said during an appearance at the 92nd Street Y cultural center in Manhattan.

 

According to published reports, the exec went on to describe a win for either side as mostly a matter of prestige, saying that if HD DVD ultimately won out, it wouldn't have much effect on Sony other than having to change the harddrive for its PlayStation.

 

"It doesn't mean as much as all that," Stringer is quoted as saying.

 

The CEO went on to indicate that there was an opportunity of uniting the two camps under one format before he became CEO, and that "I wish I could go back in time, because I heard it was all about saving face."

 

Link

 

Det var nå en helt annen tone enn man er vant til fra Sony!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er det som er så utrolig irriterende. Lurer nesten på om jeg skal ønske meg en HD DVD spiller til jul, får jo en for 2995 kr med 5 HD DVD filmer ^^

 

Det er dessverre det mest fornuftige å gjøre, man bør egentlig ha begge ettersom det er snop som slippes i begge formatene.

 

Skal sikkert kjøpe meg en PS3 etter hvert selv.

Lenke til kommentar

Den Samsungspilleren tror jeg skal gi 100% støtte for begge formatene, i motsetning til den tidligere lanserte modellen fra LG. Men er fortsatt ganske skeptisk til standalone Blu-ray spillere med tanke på revisjoner av formatspec'et.

Uansett tror jeg også at BD-UP5000 kommer til å bli altfor dyr til at "vanlige" forbrukere finner den attraktiv.

Lenke til kommentar
Den Samsungspilleren tror jeg skal gi 100% støtte for begge formatene, i motsetning til den tidligere lanserte modellen fra LG.

Stemmer. LG kommer for øvrig også med en ny, og på samme måte langt forbedret versjon før jul.

 

Men er fortsatt ganske skeptisk til standalone Blu-ray spillere med tanke på revisjoner av formatspec'et.

Not to worry. Spilleren er/blir BD Final Profile 1.1, som har støtte for en sekundær videostrøm i BD-J (PiP), som den tidligere Profile 1.0 manglet. Dette er den endelige profilen til Blu-ray. Dog kommer også BD Profile 2.0 med internett-interaktivitet (for de hardware og software-produsentene som velger å benytte seg av det), i løpet av 2008. Men denne spilleren har nettverkstilkobling, og kan dermed firmware-oppgraderes til BD Profile 2.0, når den tid kommer.

 

En mer fremtidsrettet maskin skal en lete lenger etter, med andre ord. ;)

 

Prisen er satt til 999$.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke langt ifra i hvertfall.

 

Release.no: Satser på på High-Def

 

Spaceworlds hovedbutikk i Oslo sentrum er en av de få norske videoutsalgene hvor High-Def har hatt fokus helt fra starten av.

(...)

– Problemet har faktisk hele tiden vært at vi ikke får tak i nok eksemplarer av High-Def-filmene. Jeg har bestilt rubbel og bit av alt som finnes, både nyheter og katalog, da jeg gjerne vil ha hyllene fulle, sier Jørgen Friberg Jensen.

(...)

– Problemet har faktisk hele tiden vært at vi ikke får tak i nok eksemplarer av High-Def-filmene. Jeg har bestilt rubbel og bit av alt som finnes, både nyheter og katalog, da jeg gjerne vil ha hyllene fulle, sier Jørgen Friberg Jensen.

Da Sony lanserte de første Blu-ray-filmene 14. november i fjor, bestilte butikken alle titlene og siden har man forsøkt å skaffe alt som utgis på det norske markedet.

(...)

Tross Friberg Jensens private preferanse for BD finnes det også rikelig med HD DVD i hyllene. – Jo da, vi tar inn for alle kundene selvsagt. Men BD leder. Det er cirka 70 prosent av alt High-Def softwaresalg som er BD. Når Paramount senere slipper Transformers kun på HD DVD vil jeg kanskje selge 15 stykker. En eventuell BD-utgave ville solgt anslagsvis 50.

(...)

Spider-Man 3, Pirates 3 og Die Hard 4.0 peker seg ut som store High-Def-titler i høst, alle eksklusivt på BD. Shrek 3 og Transformers er andre kommersielle titler, de kommer kun på HD DVD.

– Sony virket godt forberedt på dette. Det har vært veldig stille rundt HD DVD, sier Friberg Jensen.

Han har siden i vår solgt High-Def for rundt 200.000 kroner, heriblant 500 BD og 200 HD DVD..

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

DVD forum har nylig godkjent :

 

DVD Specifications for High Density Read-Only Disc [HD DVD-ROM (51G)] Part 1 Physical Specifications, Version 2.0

 

Noe som vil si at 51 GB HD DVD er i rute. Blir nå spennende å se om disse vil fungere på gamle spillere.

 

Link

 

 

Til informasjon så består DVD forum av :

 

Hitachi, Ltd. ,IBM Corporation, Industrial Technology Research Institute, Intel Corporation, LG Electronics Inc., Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., Microsoft Corporation, Mitsubishi Electric Corporation, NEC Corporation, PIONEER CORPORATION, Royal Philips Electronics, SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD., SANYO Electric Co., Ltd., SHARP CORPORATION, Sony Corporation, THOMSON, Toshiba Corporation, Victor Company of Japan, Limited, Walt Disney Pictures and Television og Warner Bros. Entertainment Inc.

 

Så det er ikke et webforum vi snakker om. :p

Formålet med forumet er blant annet å definere DVD spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
DVD forum har nylig godkjent :

 

DVD Specifications for High Density Read-Only Disc [HD DVD-ROM (51G)] Part 1 Physical Specifications, Version 2.0

 

Noe som vil si at 51 GB HD DVD er i rute. Blir nå spennende å se om disse vil fungere på gamle spillere.

 

Link

 

 

Til informasjon så består DVD forum av :

 

Hitachi, Ltd. ,IBM Corporation, Industrial Technology Research Institute, Intel Corporation, LG Electronics Inc., Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., Microsoft Corporation, Mitsubishi Electric Corporation, NEC Corporation, PIONEER CORPORATION, Royal Philips Electronics, SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD., SANYO Electric Co., Ltd., SHARP CORPORATION, Sony Corporation, THOMSON, Toshiba Corporation, Victor Company of Japan, Limited, Walt Disney Pictures and Television og Warner Bros. Entertainment Inc.

 

Så det er ikke et webforum vi snakker om. :p

Formålet med forumet er blant annet å definere DVD spesifikasjoner.

Og det spørs fremdeles om platen fungerer til film og ikke kun til datalagring, slik Microsoft/HD DVD Insideren amirm på AVSforum har hintet til. Film på flere enn to lag fungerer ofte ikke smertefritt. Det samme gjelder nok Hitachis 100 GB Blu-ray plater.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
CD-en gjorde det vel i hvertfall greit?

 

Så sant, så sant. Men skal man pirke litt så var CD-en utviklet i samarbeid med Phillips, så Sony kan ikke ta hele kreditten der.

Ikke glem UMD fiaskoen. I begynnelsen var det utrolig nok mange studioer som ga ut film på dette formatet, men etter kort tid trakk de fleste seg. Her sliter man idag med å innføre formater som innebærer vesentlige forbedringer (HiDef), så å komme med format som innebærer forverringer var jo rimelig dødfødt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...