Gå til innhold

Vurderer linux, Photoshop og Steam, funker det?

Anbefalte innlegg

Altså. Jeg har vurdert linux i LANG, LANG tid nå, men er redd for hva som kan være problemfullt.

Har sett at folk spiller Team Fortress 2 på linux, og har hørt at steamgutta jobber med at linuxversion (???) skal bli enda bedre. Vil spill som GTA 4, Team Fortress 2, Quake 3 og div andre spill funke? Og vil Opera, Photoshop / Flash funke greit?

Om ikke photoshop funker så er jeg nok stuck til windows, vil veldig gjerne teste ut linux (nei, vil ikke ha en livecd og teste "litt". Vil ha en fot i ræva som ikke gjør at jeg feiger ut).

Og i så fall, hva er den beste linuxdistroen? Har hørt veldig mye om Ubunto og Gentoo, men har ikke peiling om hva som vil passe best til gaming / bilde og videobehandling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til GNU/Linux delen ;) Bra valg, tøft at du vil prøve.

Distro: Jeg vil helt klart anbefale ubuntu til deg! Ubuntu og gentoo er to distroer i hver sin ende av skalaen, gentoo er avansert og byggesett, ubuntu er ferdibygget og enkelt!

PS: Jeg bruker ikek dette selv (GIMP dekker mine behov) Men jeg vet at iallefall CS2 skal fungere greit under wine. Se her.

Steam: Den kommende(??) linux-clienten er det svært lite info om. Men også steam funker fint under wine. Se her. Her skal også TF2 fungere. Se her.

Quake: Funker native i linux ;)

Opera: Funker flott!

Flash: Funker. Best med versjon 10 (litt høyt minnebruk)

Div andre spill/Windows prog: Se appDB hos WineHQ

EDIT: Ahh... nytt design på WineHQ :)

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Og vil Opera virke?

Det har et egent repos faktisk, så du spiller å reinstallere det hele tiden for å opdatere(Linux gjør jobben for deg xD).

Og i så fall, hva er den beste linuxdistroen? Har hørt veldig mye om Ubunto og Gentoo, men har ikke peiling om hva som vil passe best til gaming / bilde og videobehandling.

Smak og behag, det meste kan brukes til det meste. Prøvde Ubuntu først, prøvde siden Debian og her sitter jeg. Debian er greit etter du kan gjøre det du vil.

Fedora kunne jo også vært et godt valg, du må nesten prøve deg frem.

PS: Forresten, hva heter grafik korte på PC'n din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...