Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumentasjon - Norsk! Trenger hjelp!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på litt det derre med argumentasjon. Skjønner ikke helt hva som menes med åpent og skjult argumentasjon? Hva er forskjellen, og hvordan kan jeg finne skjulte argumentasjoner i f.eks. et leserbrev.

Takker for alle svar!

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Språkleg argumentasjon er veldig intressant, og det finn du ofte. Berre sjå på reklame.

Berre les no på sida som ligg øverst på Google:

Åpen argumentasjon = Synspunkt + begrunnelse/argumenter:

"Jeg mener det er unødvendig å spørre dette spørsmålet, fordi du selv kunne søkt, og funnet en løsning på Google. Da sparer du oss både for en unødvendig tråd, og unødvendig arbeid med å forklare ordene. Å søke på Google er særegent enkelt, og ville gitt deg et mye mer presist svar."

Kontra:

"Alle er jo enige i at EsAa kunne funnet svar på et såpass enkelt spørsmål selv. Men det er vel forståelig at det er vanskeligere for han enn alle andre å benytte seg av verdens enkleste søkemotor."

Første gong ser du at eg seier åpent og greit ut kva eg meiner om saka, og at du kunne funne svar med å bruke Google. Eg seier også kvifor eg meiner det, samt at eg tykker det er unødendig å lage ein helt ny tråd om emnet.

I det andre innlegget speler eg på dei andres følelser (og dine) med å seie at alle selvølgeleg er einige i at du er ein komplett idiot som ikkje vett å bruke den enklaste søkemotoren i heile verda. Ikkje personlig meint dette, men berre for å statuere eksemepel.

Eg skriv ikkje rett ut at eg syns du er dum som ikkje kan bruke Google,men det ligg no mellom linjene.

Les sida ein gong til.

DENNE SIDA (SOM LIGG HEILT ØVERST OG SKRIK ETTER Å BLI KLIKKA PÅ)..

No gjorde eg det vel eigentleg igjen.

Edit: Eg skreiv Bruktbilen - det var ikkje meininga.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...