Gå til innhold

Dyrere datautstyr siden i sommer

Anbefalte innlegg

Begynner snart å bli på tide å skifte ut PC-en, og jeg har fulgt prisene på aktuelt utstyr hos Komplett siden august i år. Resultatet har vært deprimerende:

- Hovedkort (Asus P5Q): opp 30.5% (kr 919 → kr 1199)

- PSU (Corsair 650W): opp 43.2% (kr 695 → kr 995)

- RAM (Corsair 4GB): ned 23.9% (kr 650 → kr 495)

- Grafikk (GeForce280GTX 1GB): opp 19.9% (kr 2995 → kr 3595)

- CPU (Core 2 Quad Q9550): opp 7.2% (kr 2795 → kr 2995)

- HDD (Samsung 1000 GB SATA): ned 4.9% (kr 1025 → kr 975)

- DVD (Sony DVD±RW brenner): opp 25.6% (kr 195 → kr 245)

Totalt i august: kr 9274

Totalt i dag: kr 10499

Prisen på samme utstyret har altså steget med 13.2% i sum på fire måneder. Har sjekket andre butikker også, og fenomenet er ikke isolert til Komplett. Mildt sagt veldig irriterende; datautstyr skal bli billigere, ikke dyrere! Noen som vet hva som forårsaker dette? NOK vs USD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mildt sagt veldig irriterende; datautstyr skal bli billigere, ikke dyrere!

Tror ikke det er en naturlov akkurat :)

Det er en de facto lov.

Noen som vet hva som forårsaker dette?

Finanskrisen, ikke akkurat rocket science. Butikker selger mindre, derfor må de tjene mer på det de selger.

Når de setter opp prisen så mye, så blir jo konsekvensen at de selger enda mindre. (Jeg kjøper i allefall ikke noe utstyr på en stund, når jeg nå må betale 1200-1300 mer for utstyr som gir meg 4 md. kortere brukstid enn om jeg hadde kjøpt det i sommer.)

Har mer tro på at utstyret rett og slett er dyrere i innkjøp for butikkene, pga. at kronekursen er svak ift. dollar, som er forårsaket av lav oljekurs, som igjen er forårsaket av finanskrisen. Men, det er også andre ting som påvirker pris på datautstyr (naturkatastrofer i områder der mye produksjon foregår har hatt store effekter tidligere), så jeg tenkte å spørre i tilfelle det var folk her som faktisk jobber et sted som gjør at de kan svare med autoritet.

Lenke til kommentar

når dollaren har gått fra under 5kr til over 7kr så sier det seg selv at det stiger i utslagspris. Gjelder like mye matvarer som data faktisk.

Tviler på at det har så mye med at butikker/fabrikanter setter opp prisen for å tjene inn lavere salg.

Dollar sammen med finanskrisen er dte enkle svaret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...