Gå til innhold

valg av batterilader.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pakke med lader og batteri, 4 stk kodak 1600 mAh NiMh, pluss 4 stk 1700 mAh NiMh batterier.Denne laderen har en auto-off funksjon etter 8 timer. Den kan lade 2.8 Volt, 220mAh x2. Dette skulle gi 1.4 Volt og 110 mAh per batteri.

I følge mine rustne elektronikk- kunskaper, vil dette ikke gi 1600 mAh i løpet av 8 timer, men noe i overkant av 1000.

I så fall vil jeg aldri lade batteriene helt opp, og sansynligvis ødelegge de fortere enn ellers.

Kan jeg plugge laderen inn etter at den har sluttet, for så å fortsette ladingen feks. i 4 timer til?

Er det noen som vet om dette stemmer?

Burde jeg kjøpe en ny lader?

Taknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svarene.

Jeg er nå litt forvirret. Kansje jeg uttrykte meg litt dårlig. Laderen er for 4 batterier. Den lader de parvis 2 og 2, der et par har 2.8 Volt og 220 mAh. Kan man da si at et batteri har 1.4 Volt og 220 mAh? Tror det har 110 mAh, men er som sagt litt rusten i elektronikkens verden (Begynner å bli noen år siden jeg lærte dette på skolen)

Håper noen kan oppklare dette.

Lenke til kommentar

Hvor i Oslo får man kjøpt en god auto batterilader til under 500 kr?

Hører dere sier Ansman og Friwohar er bra. En annen er den grønne GP laderen, som bla spaceworld selger, noen som vet om den er ok eller var den svært treg? Hvor mye lenger holder 1800mAh batteri ift 1600mAh? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har en slik grønn GP-lader som jeg bruker til mine 1800 mh batterier. Er fornøyd med hvordan batteriene blir ladet opp, de lades helt opp. Det som ikke er fullt så bra er at dette tar veldig lang tid, ofte opp mot rundt 25 timer. Med 3 sett batterier er ikke dette noe stort problem for meg, tar aldri mer enn 500 bilder på et døgn :smile:

Lenke til kommentar

Esso hadde tilbud på PANASONIC POWERCHARGER BQ-345

(NIMH-NICD) lader med 4 x 2000mAh batterier til kr 198!

BQ-345-M.jpg

Kjøpte en av de disse idag og dette er et knall kjøp.

Lader 4 x 2000mAh på 8 timer, har 2 ladelamper med auto.

Bare batteriene alene på 2000mAh er bra deal til den prisen...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Takk for svarene.

Jeg er nå litt forvirret. Kansje jeg uttrykte meg litt dårlig. Laderen er for 4 batterier. Den lader de parvis 2 og 2, der et par har 2.8 Volt og 220 mAh. Kan man da si at et batteri har 1.4 Volt og 220 mAh? Tror det har 110 mAh, men er som sagt litt rusten i elektronikkens verden (Begynner å bli noen år siden jeg lærte dette på skolen)

Håper noen kan oppklare dette.

Batteriene er koblet i serie to og to (hvis de sto i parallell ville ladespenningen blitt 2,8 Volt og det er vel i meste laget). Når batteriene er koblet i serie vil spenningen over begge batteriene være 2,8 V og hvis batteriene er helt like, vil spenningsfallet over hvert av batteriene være 1,4 V. Når det gjelder strøm oppgis denne mA(milli Ampere), mens batteriets kapasitet (eller energimengde om du vil) oppgis i mAh(milli Ampere hours) som gir antall mA du kan få i en time. Multipliseres dette med spenningen og divideres med forbruket i mW gir dette batteriets brukstid.

Og så var det friminutt!

Lenke til kommentar

Hvis billig oppetid (billig i forhold til mulighetene) er viktig, kjøp en prosessorstyrt Hahnel Rapid PowerStation m/batt 2000mAh hos xd.no. Denne lader 1000mA pr batteri pr time, og batterier på ~2000mAh får da en ladetid på ca. 2 timer.

I tillegg kan den brukes til alle oppladbare AA og AAA batterier

Hvis du legger til et sett Hahnel 2100mAh batterier til 110,- vil du nesten aldri være uten strøm. Laderen m/4 2000mAh batterier koster riktignok 595,- men for meg vil det være verdt investeringen.

Hva med en test av batterier og ladere, Martin?

(det er jo obligatorisk ekstrautstyr for en rekke kameraer i klassen med størst salgsvolum)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Prosessorstyrt er tingen

få gjerne med automatisk utlading, softstart og vedlikeholdsladning etter bruk (Vantec fra Clas Ohlson er den jeg valgte)

Tror også du vil være godt fornøyd med 2100 mA batterier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...