ElderScrollsinisten Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hei alle sammen! var på sesjon i dag og ble mot formdning tjenestedyktig .. Fant ut at jeg ikke hadde mulighet til å søke sanitet pga. dårlig fargesyn, endte derfor opp med førstevalget som hundefører i hæren. Andre valget var vel luftforsvaret eller noe sånt. Er det noen som har noen erfaring fra disse tjenestene? Tips, eller annet de vet/tror? Er disse tjenestene knallharde? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hundefører i hæren er det vel bare GSV som har. Hvem som blir det vet jeg ikke. De fleste hundeførerne unntatt de på GSV er i luftforsvaret. Kurset er knallhardt, tjenesten rimelig hard (mye jobb, visstnok), avhengig av hvor du er. Lenke til kommentar
Mattovic Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Mener vakt- og sikringstjenesten i luftforsvaret tilbyr hundefører utdanning. Er ikke 100 % sikker Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Sjekk ut denne så får du svar på mange av spørsmålene dine: http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull.../hundetjeneste/ Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Husker hundeførerkurset satt veldig høye krav fysikk og helse. Dårlig fargesyn vil vel trekke ned en del. At du mot formodning ble godkjent tjenestedyktig får meg til å tenke at du har dårlige odds. Det finnes de som starter et år i forkant med trening for å få være med på hundeførerkurset. Hunderøkterkurset derimot har du kanskje større sjanse på. Er mye stell med hunder, men litt mindre fysisk hardt. Og man opptrer som markører for de som har hundeførerkurs. Lenke til kommentar
Melhus19 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 hvorfor er det så fysisk hardt å bli hunderfører. virker jo litt som en jobb for de halvslakke nest-best folka:) hehe Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 hvorfor er det så fysisk hardt å bli hunderfører. virker jo litt som en jobb for de halvslakke nest-best folka:) hehe Hvor i allverden har du det fra? Ang hvor hardt det er, det er mye løping på hundeskolen, men lite hardcore felt-hat. Utfordringen er å kombinere det fysiske hardkjøret med krevende teoretiske&praktiske eksamener. Mye er hardt på sin måte, blir for dumt å kun henge seg opp i det. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Tenkt endel på dette selv. Man burde kunne endel om hund i forhånd, selv om det ikke er krav. Hørt de starter dagene med en 3km lang joggetur med hund, noe som kan være hardt for en utrent person... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kommer da helt an på tempoet du jogger i. Selv jeg klarer å holde lavt tempo kontinuerlig over 3km, og jeg er i latterlig dårlig form... Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 3km er peanuts, men uten å garantere noe er jeg ganske sikker på at det er 5km, noe som også er som peanuts å regne. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 På hundeskolen har man løpsplikt (man må skal altså alltid løpe) kombinert med lange dager og lite tid til mat. Ganske hard utdanning. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 au da, skjønner...ikke forstå meg feil har ikke direkte elendig kondis, tenkte bare at de kun så etter supermotiverte folk til førstegangs. skjønner ikke hvorfor de lot meg sette det opp som førstevalg i betraktning av at jeg har dårlig fargesyn, mens på hjemmesiden står det at man må ha "Fargesyn: 9/bestått kabeltest". Sanitet ville offiseren derimot ikke la meg søke pga fargesyn... Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg er nå på siste uke på grunnkurs hundefører og er glad jeg snart er ferdig. Men skal sies at det har vært noen veldig lærerike, men harde uker. Du har løpeplikt, altså at du alltid må løpe om du skal fra A til B. Det er mye teori som skal læres på kort tid, noe som kan være slitsomt. Det er mange lange dager, og passer du ikke på kan du gå på en skikkelig smell. Det er veldig strengt med tanke på militære holdninger. Du kastes ut av kurset om du ikke oppfører deg skikkelig ovenfor befalet. Mange ryker ut av kurset pga skader (Kjøp gode såler!!), og andre ryker ut fordi de ikke klarer teorien. Selv er jeg send på kurs gjennom GSV, der er vi kun 8 stk som blir sendt på kurs etter opptak med intervjuer, og 6 av oss skal bli hundeførere. Jeg vet enda ikke om jeg er en av de...:/ Uansett hvordan det ender vil disse ukene være noe jeg vil huske lenge. Du møter mange nye personer, og lærer utrolig mye! Når det gjelder hvor du kan bli hundefører, er det enklest å komme inn om du gjør det gjennom luftforsvaret. De sender 12 stk på kurs tror jeg, og kravene er ikke like høye som på GSV. Om du vil ha en utfordring så søker du hundefører! Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Lærer dere mye med tanke på hundensværemåte/reaskjoner i forhold til ting og om hundens anatomi? Hvor mye vil du anta dere løper hver dag, og får dere tid til andre ting som selvstendig styrketrening osv? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi lærer mye veterinærtjeneste, og generelt om hundens anatomi. Men man blir ikke akuratt veterinær på det vi lærer for å si det sånn;p Hundens væremåte og reaksjoner er det aller viktigste vi lærer. Målet med kurset er egentlig at vi skal lære å lese en hund i alle situasjoner, noe som krever mye arbeid! Vi har lufterunde på 4-5km hver morgen med hund hvor vi løper som fast. Men det varierer veldig hvor mye vi løper på en dag. Noen ganger er vi ute i felt og løper ut til oppstallingsstedene våre, andre ganger er det kun løping mellom sanitærbygg, messe og klasserom, som ikke er store avstandene, men kan være sinnsykt slitsomt når du har hatt en lang uke og med sekk på ryggen. Det er klart det blir noe tid på kveldene til å trene selvstendig. Men av erfaring bør man prioritere å lese teori da. Det er viktig at man kan teorien! Man er også rimelig sliten på slutten av dagen, så egentrening utgår svært ofte eller alltid. Man får nok mosjon på kurset. Push ups blir man veldig god på etterhvert også om man ikke er flinke til å gjøre ting riktig! Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hei alle sammen!Fant ut at jeg ikke hadde mulighet til å søke sanitet pga. dårlig fargesyn Merkelig. Jeg er fargesvak og i sanitetstroppen i Garden med bestått nivå 3-kurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå