MrL Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Kan noen fortelle meg løsningsmetoden for denne oppgaven? Tror den egentlig er ganske enkel, men husker ikke hvem formel og sånt jeg skal bruke. Vi sender en nyttårsrakett loddrett oppover med en startfart på 30 m/s. Hvor høyt stiger raketten? Svaret er 46 M, men hvordan kommer man fram til det? Lenke til kommentar
hli Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Først finner du tiden t i toppunktet: v=v0+at a=-9.81m/s2 v i topp-punktet er 0, altså får du t=30/9.81=~3.06s så bruker du en formel for strekning, f.eks s=t(vo+v)/2 s=15*3,06=45.9=~46m Endret 9. desember 2008 av hli Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Aha, takk skal du ha Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Trenger hjelp til en oppgave til her En curlingstein på 20 kg glir 25 m bortover på en vannrett isflate før den stanser etter 14 s. Friksjonskraften er konstant når steinen glir. a) Finn startfarten b) Finn friksjonsarbeidet, friksjonskraften og friksjonstallet Lenke til kommentar
hli Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 På a kan du bruke samme formel som jeg brukte sist, s=t(vo+v)/2 Så kan du f.eks bruke s=vot+(at2)/2 for å finne steinens akselerasjon. Friksjonskraften vil da være gitt ved R=m*a. Friksjonstallet µ er R/N, der N er normalkraften som virker på steinen fra isen, dvs motkraften til G. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 På a kan du bruke samme formel som jeg brukte sist, s=t(vo+v)/2 Så kan du f.eks bruke s=vot+(at2)/2 for å finne steinens akselerasjon. Friksjonskraften vil da være gitt ved R=m*a. Friksjonstallet µ er R/N, der N er normalkraften som virker på steinen fra isen, dvs motkraften til G. Takk igjen for svar, men kan du fortelle meg hvordan du får a over til den ene siden så jeg kan finne den, fikk ikke til å flytte den over Lenke til kommentar
hli Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) trekk først fra v0t på begge sider. Gang så hver side med to. Da sitter du igjen med at2=(s-v0t)/2 Del hver side på t2 og du har et uttrykk for a. Endret 9. desember 2008 av hli Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 trekk først fra v0t på begge sider. Gang så hver side med to.Da sitter du igjen med at2=(s-v0t)/2 Del hver side på t2 og du har et uttrykk for a. Sånn ja, logisk egentlig, men igjen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå