Gå til innhold

Test: To entusiastkort møtes

Anbefalte innlegg

Du mener Dynaudio Evidence Master? 700.000 er litt det ja^^ Huff blir jo helt offtopic det her, men men.

Tilbake til topic da, så håper jeg hvertfall det blir en trend snart å bruke litt bedre kontrollere. Nå er jeg ganske svakt etablert i listen over produsenter, men synes det burde være et minimum å forvente gode kontrollere fra de kjente merkene Asus, Gigabyte, MSI osv. Selv har jeg jo Striker II Extreme. Er knallfornøyd med dette og har ikke hatt videre problemer med det. Kun pga ustabil overklokk, og det er vel min egen feil. Nå bruker jeg kun wireless LAN, så nettkontrollere er ikke det værste, men er litt mer usikker på RAID. Har aldri prøvd det, men er jo litt skeptisk til det med alt drittet jeg hører om kontrollerene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tilbake til topic da, så håper jeg hvertfall det blir en trend snart å bruke litt bedre kontrollere. Nå er jeg ganske svakt etablert i listen over produsenter, men synes det burde være et minimum å forvente gode kontrollere fra de kjente merkene Asus, Gigabyte, MSI osv. Selv har jeg jo Striker II Extreme. Er knallfornøyd med dette og har ikke hatt videre problemer med det. Kun pga ustabil overklokk, og det er vel min egen feil. Nå bruker jeg kun wireless LAN, så nettkontrollere er ikke det værste, men er litt mer usikker på RAID. Har aldri prøvd det, men er jo litt skeptisk til det med alt drittet jeg hører om kontrollerene.

Når det gjelder dårlige integrerte RAID-kontrollere så har jeg for min del løst det på en ganske bra måte på filserveren, da jeg bruker Solaris 10 med ZFS. Når man bruker dette filsystemet, eller rettere sagt lagringssystemet på diskene spiller det ingen rolle om den integrerte RAID-kontrolleren er dårlig eller ikke, ytelsen blir ganske bra uansett, tett opp mot hardware RAID-kontrollere, også med tanke på funksjonalitet og feildetektering/feilretting.

Uansett, for meg er det hyggelig å se at flere enn jeg krever kvalitet over hele linja på dyre hovedkort. Og det får vi ikke om vi ikke sier ifra, kommenterer det og prøver å påvirke testpersonell til å fokusere på dette. HW-produsenter liker ikke at produktene kanskje blir slaktet, da må de forbedre seg.

Lenke til kommentar
Begynner å nå ned på nivået på forumet til dagbladet.no det her.

Det kan bli lavere. :)

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=1231566

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=1233287

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=1220356

Hahaha, ja vi har langt igjen å falle.

On topic: Ser ut til at det kun er Intel sitt X58-kort, av de som ligger i prisguiden, som kommer med nettverkskontroller fra andre enn Realtek, i hvertfall på de kortene hvor man finner noe info om det. Dog synes jeg kjøleløsningen på intel sitt kort ser rimelig spinkel ut, særlig når man ser den i forhold til den på Gigabyte-kortet (og temp. på MSI-kortet).

Lenke til kommentar
On topic: Ser ut til at det kun er Intel sitt X58-kort, av de som ligger i prisguiden, som kommer med nettverkskontroller fra andre enn Realtek, i hvertfall på de kortene hvor man finner noe info om det. Dog synes jeg kjøleløsningen på intel sitt kort ser rimelig spinkel ut, særlig når man ser den i forhold til den på Gigabyte-kortet (og temp. på MSI-kortet).

Glem ikke Supermicro. De har nylig lansert ikke mindre enn 8 forskjellige X58 baserte hovedkort både for servere og arbeidsstasjoner samt high-end desktop. Her finnes det blant annet to Gbps kontrollere fra Intel. Hovedkortet som ser mest aktuelt ut for vanlige PCer er X8SAX. På dette hovedkortet finnes både PCI-E x16, PCI-E x4, PCI-X og PCI-spor.

Lenke til kommentar

Desverre så synes jeg både kortetene fra Intel og Supermicro (Sm) mangler en del features for å være gode alternativer:

- Mangelfull kjøling? Fra andre produsenter er nok dette en del gimmick og bling-bling, men faktum er allikevel at X58 blir varmt. Synes at Intel og Sm's kjøleløsninger ser noe spinkle ut.

- Sm X8SAX har lite plass mellom PCIex16-portene, noe som (i likhet med Gigabyte-kortet i denne testen) gjør det dårlig egnet til CF/SLI med dual-slot kjølere. Men nå er vel ikke gamere akkurat målgruppa til Sm.

- Intel-kortet har kun 4 minnespor. Finner det litt merkelig mtp at netopp noe av fordelen med X58 er at man kan kjøre DDR3 i triple-channel.

Ser sånn sett ut at vi, inntil videre, ikke får i pose og sekk gitt. Men er jo lov å håpe at det kommer noe som innfrir alle krav. Ellers er jeg spent på å se hva øvre main-stream har å by på, når den tid kommer. P-serien til intel (965, 35 og 45) har jo vært gode brikkesett så langt.

Siste spørsmål: Ser at Sm kjører Realtek på lyd. Fått med meg at Realtek er dårlige på nettverk, men er lydbrikkene deres akseptable?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, både Intel og Supermicro (Sm) mangler det som overklokkere, gamere og entusiaster er ute etter.

Dette er både komisk og totalt uansvarlig, i en tråd som skal omhandle "entusiastkort", anbefales kort basert på bra NIC, :p uten at man bryr seg om overklokking, kjøling, stabilitet, Maks BLCK, minne timing, ovs ... . :p

EDIT:

Ingen har noe imot en bra NIC, men dette og flere andre komponenter kan alltid oppgraderes med add-on kort, om man trenger noe bedre. Oveklokkingegenskaper og stabilitet kan ikke oppgraderes, og man skal overse disse for å få seg en bra NIC?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Flere som er sent oppe ser jeg...

Tja, nå har dette vært diskutert i det vide og det brede mellom deg og andre her, men det kommer jo (igjen) ann på hva man legger i ordene entusiast og high-end. Personlig synes jeg nok ingen av X58-kortene, hverken fra Intel, Asus, GB, MSI eller Supermicro, lever helt opp til definisjonen - det er gjort kompromisser på alle kortene jeg mener man kunne unngått.

Lenke til kommentar

Jeg har sett ringvirkningen av den vide diskusjonen du sikter til. Kunnskapsløse folk som later til å være oppegående, har spredd så pass mye meisinformasjon om dette at flere har blitt påvirket av dette.

Jeg har sett i andre tråder også, flere har blitt innbilt at det viktigste på et entusiastkort er en bra NIC.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg frykter at en slik "pose og sekk" kort finnes ikke, fordi disse kortene bruker dyre komponenter på kjøling, stabilt strømforsyningsnett, osv... for å tilby bra overklokkingsegenskaper. Med andre dyre komponenter i tillegg, ville de fort koste både 4 og 5 tusen kroner. Flere syter at 3000 er for dyrt. AnandTech sier:

"CPU-bruk tall favorisere den integrerte GbE controller på Intel, fulgt tett av Marvell brikkesettet på ASUS. EVGA, MSI og Gigabyte bruker lignende Realtek nettverksbygging chips, men Gigabyte bruker nyere RTL8111D over MSI / EVGA RTL8111Cs. Alle disse HK har utmerket gjennomstrømming, med Marvell løsning kanter litt i forkant av Realtek og Intel-løsninger." Link til oversettelsen

Så disse er ikke bare dritt heller, og alle sammen er mer eller mindre like. Man kunne selvfølgelige ønske seg bedre NIC, disk kotroll, Sound card osv .. , men hver av disse kan tilføye fra 300 til 1000 kroner, avhengig av hvor høyt i kvaliteten man vil gå på hver av disse komponentene. Uten at de ville nødvendigvis være fult utnyttet av målgruppen som er overklokkere, gamere og entusiaster. F.eks. med raske SSD med 200 til 250MB/s, ingen vil ha bruk for RAID 0, og dette blir en overflødig fordyrende komponenet, osv... De som ønsker noe bedre kan alltid bruke en add-on kort også, men disse er ikke workstastion/server kort.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Dette sier mer om deg, enn noen andre. Du er full av raseri. Du bør oppsøke din lege fort, tenker jeg.

Behøvs ikke, "forumlege" Jarmo tar tak i denne saken.

Nå er det nok med personfokusering og unødvendig hakking på andre brukere her i huset!

Minner om retningslinjene, punkt 1 og 2 hvordan diskusjoner bør være i forumet.

Please, take my point. If not, i`ll be back like a hell...

Lenke til kommentar
Så disse er ikke bare dritt heller, og alle sammen er mer eller mindre like. Man kunne selvfølgelige ønske seg bedre NIC, disk kotroll, Sound card osv .. , men hver av disse kan tilføye fra 300 til 1000 kroner, avhengig av hvor høyt i kvaliteten man vil gå på hver av disse komponentene. Uten at de ville nødvendigvis være fult utnyttet av målgruppen som er overklokkere, gamere og entusiaster. F.eks. med raske SSD med 200 til 250MB/s, ingen vil ha bruk for RAID 0, og dette blir en overflødig fordyrende komponenet, osv... De som ønsker noe bedre kan alltid bruke en add-on kort også, men disse er ikke workstastion/server kort.

Nå roter du grundig. Prisforskjellen mellom en Marvell/Realtek og Intel/Broadcom chip er langt fra så stor. Trolig ligger den rundt 50 - 100 kr (om det er så mye). Heller ikke er prisforskjellen på en "dårlig" SATA kontroller (med raid) og en godt fungerende en 1 000 kr. Samme gjelder ulike lydløsninger.

Ellers er jo din definisjon av "entusiast" ca den lille prosenten av PC-brukere som overklokker. Tror neppe produsentene er 100 % enig i det, da hadde lansering av slike kort vært økonomisk ruin. Målgruppa for high-end kort er nok vel så mye de mest krevende brukerne, f.eks. tyngre videoredigering/rendering samt folk som skal ha high-end bare fordi det er high-end.

SSD vil ikke på kort sikt (1 - 2 år) erstatte nødvendigheten av gode SATA kontrollere, ikke minst grunnet pris.

Lenke til kommentar
Dette sier mer om deg, enn noen andre. Du er full av raseri. Du bør oppsøke din lege fort, tenker jeg.

Behøvs ikke, "forumlege" Jarmo tar tak i denne saken.

Nå er det nok med personfokusering og unødvendig hakking på andre brukere her i huset!

Minner om retningslinjene, punkt 1 og 2 hvordan diskusjoner bør være i forumet.

Please, take my point. If not, i`ll be back like a hell...

Du som er nøye å følge med, se først hva har har skrevet, ellers kom deg tilbake fort. Jeg vil se om du duger til å å gjøre jobben riktig og ryddig.

Du påstår å ha greie på hardware, det tror jeg ikke på. Du har innbilt deg at du har greie på slikt, Du kan ikke se forskjellen mellom et entusiastkort og et Workstasjon/server kort, en gang.

Er det noen som ikke har peiling her så er det deg Sam_oslo..

Hadde en viss respekt for deg før noen måneder tilbake, den har forsvunnet fullstendig nå.

Makan til vrøvl og fanboynisme skal du lete lenge etter! Har på mine år her på forumet aldri møtt noen som er like ille som deg når det kommer til usakligheter og trolling.. Du går bevisst inn for å irritere og skape krangel på den idiotiske måten du ordlegger deg på og de idiotiske utsagnene du kommer med når noen argumenterer deg i senk, du kan ha gått 8år på universitet innen informasjonsteknologi kanskje, men nå er det jaggu på tide å sponse på seg et lite kurs i hvordan man kan se ting fra forskjellige vinkler, ha en smule objektivt syn på ting og ikke minst lære hvordan man holder en saklig diskusjon.

Håper virkelig at moderatorer tar tak i deg snart, for dette har gått alt for langt nå..

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg synes at Jarmo hadde grove feil i sine vurderinger og forsvant uten å svare for seg. Tross gjentatt forsøk på å få en forklaring fra ham, svarte han hverken her eller på PM.

Måten han har valgt til å utføre sin jobb, eller ordlegge seg som moderdator, er bak alle mål.

For min del, både ham og HW.no som godtar og støtter slike moderering kan "go to hell forever". Med slike moderatroer gidder jeg ikke å skrive mer i dette forumet uansett.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

I dette forumet, har jeg skrevet mine meninger, basert egne erfaringer og seriøse tester. Jeg har ofte vært unødig mot folk som påstår uten dokumenterte egne erfaringer, seriøse tester og holdbare bevis, men jeg har alltid prøvd mitt beste for å holde meg saklig til HW uten personfokuseringen eller uhøflighet. Jeg vet at jeg har provosert flere såkalte « udugelige eksperter» , det innrømmer jeg, men har alltid hold meg innenfor faglige emner, med mindre folk har bedt om noe annet først.

Når jeg ser folk som mener det viktigste på et entusiastkort er bra NIC, og begrunner sine tåpelige påstander med, (jeg er HW-designer, hardware-lærer og ramser opp alle sine tidligere systemer +++ jeg er så flott) (my ass), og eneste de kan er kunsten om å skrive lange innlegg om seg selv, uten å ha minste forståelse eller bruk for saken (et entusiastkort i dette tilfellet). I sin total uvitenhet og faglig udugelighet, svartmale en så bra test som dette bare fordi den mangler NIC-test, da kan jeg bli pest og plage for slike folk, men dette er en faglig diskusjon og ikke personlig.

Folk kan ha forskjellige meninger og det respekter jeg, men de som blåser seg opp uten å kunne vise faglig dugelighet, slipper ikke unna meg enkelt. Men jeg tar dem på faglige saker, og ikke personlige angrep eller uhøflighet. Jeg holder med innenfor forumets regler.

Det er få slike i dette forumet, og jeg har alltid avslørt dem nådeløst, mener jeg. Hvis jeg møter personlige angrep prøver av og til å overse den, men ofte vil svarer tilbake med samme mynt. Som det kommer tidlig frem, RamGuy har kommet med personlig angrep mot meg først (fordi jeg har avslørt hans faglige udugelighet i flere dager i Test: Intel Core i7 920 tråden) da jeg forbeholder meg retten til å svare tilbake med samme mynt. Jeg ønsker at Jarmo skal begrunne sine vurderinger og handlinger som moderdator i denne tråden.

Med slike moderatorrer, gidder ikke å skrive mer i dette forumet (utenom å få en avklaring i denne saken), og overlater dere til disse folka, og disse vil uten tvil undergrave seriøse faglige diskusjoner i dette forumet etterhvert.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sam:

Du er en "fargeklatt"/original i dette forumet. Og det er bra. :)

Det må å ikke gidde å svare på PM (mods) kjenner jeg meg igjen i,

Det er ofte brukt som en primitiv hersketeknikk, men kan også være en måte å "skåne" avsender på (feil måte ihvertfall).

Det som er "problemet" ditt, er at du påstår hardnakket at motdebattanter må dokumentere at de har den kunnskap du etterlyser, mens du selv åpenbart hverken har det selv(noen ganger), eller klarer å dokumentere det.

Da blir det "feil" å beskylde andre, og da blir det bare "ordkløveri", men det er slik jeg ser det greit nok i ett forum.

Likevel må jo moderatorer ta de "verste" toppene, dvs. når det går på stygg ordbruk og rene trusler.

Håper du orker å skrive mer her, da du rett som det er kommer med mye bra i innleggene dine.

Synes jeg. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Når jeg ser folk som mener det viktigste på et entusiastkort er bra NIC, og begrunner sine tåpelige påstander med, (jeg er HW-designer, hardware-lærer og ramser opp alle sine tidligere systemer +++ jeg er så flott) (my ass), og eneste de kan er kunsten om å skrive lange innlegg om seg selv, uten å ha minste forståelse eller bruk for saken (et entusiastkort i dette tilfellet). I sin total uvitenhet og faglig udugelighet, svartmale en så bra test som dette bare fordi den mangler NIC-test, da kan jeg bli pest og plage for slike folk, men dette er en faglig diskusjon og ikke personlig.

Har brukt NIC som et eksempel på et område hvor hw-produsenter slurver, særlig på entusiastkort. Det skal mer til enn et bra NIC til for at et hovedkort skal kunne kalles bra. Og hvis du leser hvordan jeg har valgt ut hovedkort (har faktisk skrevet en god del om det i denne tråden) så vil du se at jeg vektlegger flere ting enn et bra NIC. Jeg er ute etter helheten. Det lønner seg faktisk å lese.

Når jeg skal kjøpe meg et hovedkort blåser jeg i forskjeller på et par-tre FPS. Men det er mye viktigere å se på hva slags komponenter som sitter på kortet, det være seg nettverkskontroller, lydkort, diskkontroller, portkonfigurasjon (PCI, PCI-X, PCI-E). Stabilitet og driftssikkerhet er også en svært viktig faktor, og i mitt tilfelle, kompatibilitet, hvor bra hovedkortet faktisk fungerer i det operativsystemet jeg skal bruke.

Over ser du et sammendrag av hva jeg ser på som viktig i valg av hovedkort, og hvilke krav entusisast-hovedkort bør oppfylle. Posten der denne teksten står finner du på side 2 i denne tråden. Skal du komme med påstander og karakteristikker om folk, er du nødt til å basere deg på fakta, ikke fiksjon.

Folk kan ha forskjellige meninger og det respekter jeg, men de som blåser seg opp uten å kunne vise faglig dugelighet, slipper ikke unna meg enkelt. Men jeg tar dem på faglige saker, og ikke personlige angrep eller uhøflighet. Jeg holder med innenfor forumets regler.

I denne tråden føler jeg at det tvert imot er du som har blåst deg opp, kanskje noe av grunnen til at moderatorene har reagert som de har gjort. Jeg har tatt denne diskusjonen med godt humør og engasjement. Men at jeg har blåst meg opp og blitt sur? Ikke tale om. :)

Det er få slike i dette forumet, og jeg har alltid avslørt dem nådeløst, mener jeg. Hvis jeg møter personlige angrep prøver av og til å overse den, men ofte vil svarer tilbake med samme mynt. Som det kommer tidlig frem, RamGuy har kommet med personlig angrep mot meg først (fordi jeg har avslørt hans faglige udugelighet i flere dager i

Test: Intel Core i7 920 tråden) da jeg forbeholder meg retten til å svare tilbake med samme mynt. Jeg ønsker at Jarmo skal begrunne sine vurderinger og handlinger som moderdator i denne tråden.

Hvis denne tråden er representativ for hvordan du "nådeløst" har avslørt andre, så er jeg alt annet enn imponert. Tvert imot er det du som har blitt "avslørt" her.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...