RamGuy Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Så folk som stiller krav til kontrollere må ha server hovedkort? Som har en haug av PCI-sport, knapt et eneste PCI-Express spor og ikke er optimalisert noe særlig mot vanlig desktop bruk i det hele tatt? That makes perfect sense.. Så dyre "high-end" kort som koster over 2'500kroner er det helt ok at har billige kontrollere som du finner på hovedkort til tusenlappen? Og jeg som trodde at "high-end" liksom skulle representere kvalitet over hele fjøla? Det du Sam_oslo er ute etter er jo et overklokkingskort og ikke et "high-end" kort, det er jo to forskjellige ting "High-end" er et vidt begrep om noe som skal holde høyt nivå og kvalitet, godt over det som er vanlig og gjennomsnittlig, det at et hovedkort er et entusiast / high-end kort betyr jo ikke nødvendigvis at det skal kun være laget for overklokking.. Så hva skal de av oss som ønsker oss et kort som klokker greit, er dønn stabilt og faktisk har greie kontrollere gjøre da? Det finnes jo knapt et eneste slikt kort til Intel Penryn den dag idag? Finnes hvert fall ikke noe til Intel Nehalem? Er det noen som verken har vett eller forståelse for det faktum at andre faktisk kan være litt annerledes enn seg selv, og ha andre behov så må det være deg. Tror jeg ikke har sett makan til trolling, ikke engang på IT-Avisen ser jeg noen trolle så ekstremt som deg, du kan heller gå dit og vanke, for dette er absolutt lavmål Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ehm, øhh? Jeg svarte til innlegget ditt ovenfor, hvor du nevner kompatibiliteten til diverse komponenter med andre OS. Ytelsetester av integrerte komponenter er derimot noe som jeg absolutt vil påstå hører hjemme i en hovedkorttest. Slik jeg tolket innlegget ditt var kompatibilitetstester du mente var viktigst. *Snip* Okai, da skjønner jeg hva du vil fram til - selv om jeg fortsatt mener at HW blir litt for "generell" til å utføre slike tester, men det hadde selvsagt kun vært positivt om de hadde gjort det også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg nevner nesten aldri noe om min utdannelse, men siden du ramset opp dine, ville bare nevne en del av det for deg. Det gjør som regel ikke jeg heller, men det var nødvendig da du påsto at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om. Ingen sier at NIC, Sound Card eller andre komponenter skal være dårlige. Men en test som skal teste et entusiastkort på begrenset tidsramme, trenger ikke bruke ekstra tid på dette. Av det jeg leser av postene fikk jeg et inntrykk av at du blåser i kvaliteten på alt annet enn overklokkingsegenskaper. Det er faktisk ikke bare jeg som oppfatter det slik. Igjen, begrepet entusiastkort har mange definisjoner. Jeg kjøper kun hovedkort jeg ser på som entusiast/high-end. Kan jo liste opp et par hovedkort jeg har eid/eier. Asus P4C800-E Deluxe: P4 hovedkort, basert på entusiast chipsettet 875P, et av de beste på overklokking i sin tid. Dette var blant de hotteste entusiastkortene på markedet og satte standarden for hvordan gode P4 hovedkort skulle være. Men kortet var bra nok for mitt behov fordi Asus den gang satset på kvalitet utover gode overklokkingsegenskaper. Kan blant annet nevne at kortet var blant få hovedkort fra Asus med nettverkskontroller fra Intel. MSI 975X Platinum PowerUp Edition: også et entusiast-hovedkort, basert på 975X chipsettet. Var blant de beste kjøpene da 975X var aktuell. Svarte til mine behov da nettverkskontrolleren var fra Intel og at jeg opplevde at kortet var 100% kompatibelt med FreeBSD/OpenBSD. Hovedkortet viste seg å være så stabilt at jeg gikk til innkjøp av enda et slikt kort for bruk i en filserver som kjører Solaris 10, også med 100% kompatibilitet. Har ikke opplevd problemer med dette hovedkortet. Supermicro C2SBX: enda et entusiast-kort, basert på X38 chipsettet. Kortet ble valgt grunnet unik layout av PCI/PCI-X/PCI-E porter, at Supermicro satser på stabilitet 24/7 og at nettverkskontrolleren er fra Intel. Maskinen kortet brukes i kommuniserer mye med filserveren, derfor trenger jeg høy og stabil ytelse på nettverk. C2SBX+, som er nesten helt identisk med mitt, bare med X48 chipset fikk strålende kritikker av Phoronix som testet C2SBX+ mot GNU/Linux. God ytelse kombinert med god kvalitet og kompatibilitet. Jeg ser de samme tendenser med C2SBX som jeg er i besittelse av. @RamGuy: se på hovedkort fra Intel og Supermicro. De ser ut til å være de eneste som satser på kvalitet slik vi vil ha det. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det kan skrive lange innlegg om relevante saker. La meg si det kort og godt til deg. Du har hverken bruk eller forståelse for disse kortene, eller denne testen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det kan skrive lange innlegg om relevante saker. Hva prøver du å si her? Setningen din gir overhodet ikke mening. Lær deg å skrive ordentlig. Du har hverken bruk eller forståelse for disse kortene, eller denne testen. Så skjedde det altså igjen. Argumentene dine blir knust, du slipper opp for nye og strør om deg med usakeligheter. Typisk trolling. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det kan skrive lange innlegg om relevante saker. Hva prøver du å si her? Setningen din gir overhodet ikke mening. Lær deg å skrive ordentlig. Du har hverken bruk eller forståelse for disse kortene, eller denne testen. Så skjedde det altså igjen. Argumentene dine blir knust, du slipper opp for nye og strør om deg med usakeligheter. Typisk trolling. Ed du forbanna allerede? I tilfelle det er bare bra! Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du påstår å ha greie på hardware, det tror jeg ikke på. Du har innbilt deg at du har greie på slikt, Du kan ikke se forskjellen mellom et entusiastkort og et Workstasjon/server kort, en gang. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ed du forbanna allerede? I tilfelle det er bare bra! Og igjen klarer du ikke å skrive riktig. Tvert imot, jeg har det faktisk ganske morsomt nå, trenger ikke å bruke fet skrift for å understreke mine argumenter. Tror tvert imot det er du som er forbanna siden du føler deg tvunget til å "skrike" med å bruke fet skrift. Men, vi stopper mens leken er god, og jeg anser dette temaet som ferdig diskutert. Vi kommer ikke til å bli enige om temaet uansett. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Du burde ikke kommentere disse kortene i hele tatt. Fordi du har hverken bruk eller forståelse for disse. Jeg kan gjerne forsette, om du har noe fornuftig å si om disse entusiastkortene, men hvis du vil forsette å mase på Workstation/server egenskaper, da gidder jeg ikke å høre mer heller. Endret 10. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Begynner å nå ned på nivået på forumet til dagbladet.no det her. Men jeg må si meg enig med stigfjel & co - det er problematisk at kun klokkeegenskaper og FPS i syntetiske tester fremheves, mens man glatt overser kvaliteten på andre komponenter. Jeg definerer i hvertfall også high-end som kvaliteten på kortet som helhet, og ikke bare på enkelte egenskaper ved det. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Du påstår å ha greie på hardware, det tror jeg ikke på. Du har innbilt deg at du har greie på slikt, Du kan ikke se forskjellen mellom et entusiastkort og et Workstasjon/server kort, en gang. Er det noen som ikke har peiling her så er det deg Sam_oslo.. Hadde en viss respekt for deg før noen måneder tilbake, den har forsvunnet fullstendig nå. Makan til vrøvl og fanboynisme skal du lete lenge etter! Har på mine år her på forumet aldri møtt noen som er like ille som deg når det kommer til usakligheter og trolling.. Du går bevisst inn for å irritere og skape krangel på den idiotiske måten du ordlegger deg på og de idiotiske utsagnene du kommer med når noen argumenterer deg i senk, du kan ha gått 8år på universitet innen informasjonsteknologi kanskje, men nå er det jaggu på tide å sponse på seg et lite kurs i hvordan man kan se ting fra forskjellige vinkler, ha en smule objektivt syn på ting og ikke minst lære hvordan man holder en saklig diskusjon. Håper virkelig at moderatorer tar tak i deg snart, for dette har gått alt for langt nå.. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Du påstår å ha greie på hardware, det tror jeg ikke på. Du har innbilt deg at du har greie på slikt, Du kan ikke se forskjellen mellom et entusiastkort og et Workstasjon/server kort, en gang. Er det noen som ikke har peiling her så er det deg Sam_oslo.. Hadde en viss respekt for deg før noen måneder tilbake, den har forsvunnet fullstendig nå. Makan til vrøvl og fanboynisme skal du lete lenge etter! Har på mine år her på forumet aldri møtt noen som er like ille som deg når det kommer til usakligheter og trolling.. Du går bevisst inn for å irritere og skape krangel på den idiotiske måten du ordlegger deg på og de idiotiske utsagnene du kommer med når noen argumenterer deg i senk, du kan ha gått 8år på universitet innen informasjonsteknologi kanskje, men nå er det jaggu på tide å sponse på seg et lite kurs i hvordan man kan se ting fra forskjellige vinkler, ha en smule objektivt syn på ting og ikke minst lære hvordan man holder en saklig diskusjon. Håper virkelig at moderatorer tar tak i deg snart, for dette har gått alt for langt nå.. Dette sier mer om deg, enn noen andre. Du er full av raseri. Du bør oppsøke din lege fort, tenker jeg. Endret 11. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Begynner å nå ned på nivået på forumet til dagbladet.no det her. Ja, det virker sånn. Og i den grad jeg har bidratt til det, så beklager jeg det. Men jeg må innrømme at dette har vært blant de desidert morsomste diskusjonene jeg har vært med på her på forumet. Ganske givende, for jeg får virkelig øvd meg på argumentasjonsteknikk. Har ikke engang tenkt å kommentere visse utsagn, føler jeg har sagt det jeg trenger å si om det. Det som er positivt er at det virker som at personene som testet disse hovedkortene har fått et par nye tips til tester, og kanskje vi ser resultater av dette ved neste test. Jeg venter i hvert fall spent. Og Linux er faktisk et fokusområde her på hw.no, ved flere anledninger har komponenter blitt testet opp mot GNU/Linux, noe jeg virkelig håper hw.no fortsetter med. Det gir testen større bredde. Og jeg håper at hovedkorttestene får større bredde enn hva som denne gangen var tilfelle. Det vil gi flere et innblikk i om et hovedkort passer for sitt bruk. Som sagt tidligere, folk har forskjellige behov, og i denne sammenhengen vil jeg si at gode hovedkort bør passe for mer enn en målgruppe. Det er det som skiller klinten fra hveten, for å bruke en metafor. Endret 11. desember 2008 av stigfjel Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Alle testene kan forbedres, og hvis man har tid, kan alltid tilføye nye områder. men denne testen har vært dekkene og bra for disse entusiastkortene. Testen har dekket det som er viktig for målgruppen av disse kortene. Særlig likte jeg personlig at de har testet maks BCLK, og 5-5-5 minne timing på disse kortene. Temperatur forskjellen mellom 2 kortene er godt dokumentert også. Det er også bra at de har klart å få ut testen så pass fort, før jeg rakk å kjøpe et HK. Endret 11. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ja, småunderholdende lesning det her. Bare synd den stjeler oppmerksomheten fra eksamensoppgavene som burde skrives. Meeen should'a, would'a, could'a... Synes den diskusjonen her har fremhevet et godt poeng: i stor grad så fremhever ikke testene (blant annet denne) forskjellene på hovedkortene godt nok. Det fokuseres på klokkeegenskaper og poeng i syntetiske tester, hvilket er ganske så identisk pga. samme brikkesett, og intrykket man sitter igjen med er (for å sette det på spissen) at alle kortene er tilnærmet like. Og dermed så faller jo litt av poenget med tester i fisk. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Snakk om mistolkning av hva high-end og entusiastkort betyr da. High-end, som alle som kan litt engelsk kan skjønne, betyr at det er på den topp ytende delen av skalaen. Det betyr at det ligger mer arbeid, bedre komponenter og bedre sikring av kvalitet over hele fjøla. Her har vi to kort som klarer seg bra på flere punkter. De overklokker bra, har god kjøling og MSI har veldig god strømsparing, så kudos til det. Etter dette går det nedover. Vi finner SATA og nettverkskontrollere som man kan finne på HK under 1000kr helt ned i low end. Dette er ikke akseptabelt! Kan ikke forestille meg hvordan kalkyle de har på kortene sine. Må jo være på over 100%. Ordet entusiast beskriver en som er mer nerd på sitt felt. Han vil ha det beste, gjerne så fort som mulig. En entusiast er ute etter det som er best, og vil ikke ha kompromier. Man kjøper ikke B&W og kobler til med lampettledninger. (B&W = High-end høyttalere) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Ordet entusiast beskriver en som er mer nerd på sitt felt. Han vil ha det beste, gjerne så fort som mulig. En entusiast er ute etter det som er best, og vil ikke ha kompromier. Man kjøper ikke B&W og kobler til med lampettledninger. (B&W = High-end høyttalere) Siden du nevner B&W høyttalere kan jeg jo nevne at B&W har høyttalere i alle prissegmenter. Selv bruker jeg B&W høyttalere sammen med forsterkere fra Electrocompaniet (sjekk profil), noe jeg vil anse som forsterkersett for entusiaster. Og jeg bruker gode kabler på analoge signaler, men ikke for dyre. Her ligger lydkvaliteten langt over det man får ved å bruke billig-anlegg. Jeg vil ha god lyd. Det blir litt på samme måte med hovedkort også, skal man betale flere tusen for et hovedkort skal man få noe igjen for pengene. Og da er det uakseptabelt at hw-produsenter kutter svinger på den måten som de store innen hovedkort nå gjør, noe jeg har rettet kritikk mot mange ganger, og ikke bare i denne tråden. Endret 11. desember 2008 av stigfjel Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det er jeg totalt klar over=) Selv har vi ett surroundanlegg, ett uteanlegg, ett kjøkkenanlegg og et anlegg på kontoret, alt i B&W, så det kjenner jeg godt til=) Stativ DM6-serien om du er interessert. Du vet helt sikkert om de, men referer til disse som virkelig highend: Nå koster et par med disse 165.000kr, så er jo en LITT annen liga enn hovedkortprisene her, men poenget er vel at du regner ikke med å kjøpe disse høyttalerene og få med elementer produsert av Dantax. Jeg hadde følt meg snytt hvertfall. Endret 11. desember 2008 av Beef Supreme Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det er toppmodellen til B&W, 800D. Og det er ikke de dyreste høyttalerene jeg har sett, Dynaudio har noen som koster mer enn 4 ganger så mye som de du refererer til. Uansett, er man i toppklassen forventer man kvalitet på alle områder, det kan det ikke være tvil om. Og det gjelder også hva hovedkort eller andre PC-komponenter som diskuteres, prinsippet er det samme. Men dette er nå sagt så mange ganger at vi ikke trenger å si det mer i denne tråden, i hvert fall. Endret 11. desember 2008 av stigfjel Lenke til kommentar
Ansiktets fjes Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Sam_Oslo har du hørt om Raid? Det blir me og mer populært hos de du kaller entusiaster, det er ikke bare workstations/servere som bruker Raid. Og nettverkskort, når du kjøper et hovedkort til nesten 3000,- finner du deg i et billig nettverkskort der nettverket detter ut nå og da fordi HK produsenten ville spare penger på "high-end" produktet sitt? Også har vi jo lydkort, jeg har hørt at lydkort som er integrert i HK kan stjele hele 15 FPS i enkelte spill... Syntes du det er High-end? .Salbu! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå