Gå til innhold

Test: To entusiastkort møtes

Anbefalte innlegg

Lær deg heller hva som telles på disse entusiastkortene, det er ikke NIC som er viktigste forskjelen mellom disse kortene.

Det er overklokking , kjøling, stabilitet som er forskjellene mellom disse, og dette er primærbehovet for folk som kjøper disse kortene. En test som har begrenset tidsramme bør heller prioritere disse egenskapene, enn å teste all slags andre komponer som er mer eller mindre det samme på alle disse kortene, uansett.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må være noe av det dummeste jeg har hørt..

Hvem kjøper disse kortene da? Hvem kjøpte X48, P45 og X38? Jo stort sett alle..?

Disse kortene er jo ikke utelukket rettet mot en eneste målgruppe som du naivt nok tror, dette er de kortene som er tilgjengelig til allmennheten, det er jo faktisk ingen andre?

Hva var enkelt person prioriterer og ønsker av sine hovedkort er en subjektiv sak, men du kan ikke stå her å late som alt du verdsetter høyest her i verden er det som er riktig.. Gud som du er passe naiv..

Lenke til kommentar
Lær deg heller hva som telles på disse entusiastkortene, det er ikke NIC som er viktigste forskjelen mellom disse kortene.

Det er overklokking , kjøling, stabilitet som er forskjellene mellom disse, og dette er primærbehovet for folk som kjøper disse kortene. En test som har begrenset tidsramme bør heller prioritere disse egenskapene, enn å teste all slags andre komponer som er mer eller mindre det samme på alle disse kortene, uansett.

Av dine tidligere poster ser det for meg ut til at du blåser i stabiliteten, bare kortet kan klokkes langt nok eller gi maks score i et eller annet synteseverktøy. Jeg har i hvert fall sett tendensen i denne diskusjonen. Du sier en ting, men det holder bare ikke. Og når du ikke lenger har gode argumenter, kommer du med usakeligheter som ikke bidrar til diskusjonen på noen som helst måte. Folk har forskjellige preferanser og behov, det må du bare lære deg til å respektere. Når det gjelder andre komponenter enn chipset, så var det faktisk forskjeller. Ingen sitter med en universell fasit på hva folk er ute etter, aller minst du.

Det er faktisk folk med annet bruk enn deg som også vurderer entusiastkort, folk som f.eks. skal sette sammen en kraftig arbeidsstasjon, noe jeg så en post om her. Da er det andre krav som spiller inn enn hvor mange poeng i 3DMark eller PCMark man får med et spesifikt hovedkort. Og da kommer vi med ønsker om at også andre momenter enn overklokking og spillytelse bør tas opp i tester, som flere enn undertegnede har nevnt.

Lenke til kommentar
Disse 2 kontre er high-end, og de er ikke for hvem som helt. Både prisen og egenskapene sier det, hvis du gidde å ta en tit. Testen heter: "To entusiastkort møtes", så du er helt på bærtur (igjen).

Det er nok flere her som vil være sterkt uenige i din definisjon av "high end" om disse hovedkortene, fordi vi har andre preferanser på hva som er "high end" enn de du sitter med. Min definisjon av "high end" er at kortet er sammensatt på best mulig måte, at kortet er stabilt 24/7, og at de beste komponentene er benyttet, noe som ikke kan sies i disse tilfellene. De fleste av oss leser litt mer enn bare overskrifter.

Og vær så snill, skriv korrekt. Det er slitsomt å lese når teksten består av masse skrivefeil.

Lenke til kommentar
Ditt problem er at du vil forvandle ett entusiast kort til workstasjon/server kort, og dermed syter og maser at testen bør teste de komponentene som er viktig på arbeidsstasjon/server.

Disse kortene er ikke for deg, disse er entusiastkort!

Ditt problem er at du ikke har noen argumenter å komme med, men bare troller og tror at det du sier er den ypperste sannhet, når det i realiteten ikke er det.

Du har helt rett, disse hovedkortene er ikke noe for meg, da de etter min mening ikke holder den kvaliteten jeg krever av et hovedkort hvis jeg skal ha et nytt et i nærmeste fremtid. Men de er kanskje gode nok for ditt bruk, hva vet vel jeg?

Lenke til kommentar

Disse passer begge ypperlig til mitt bruk. Og testen påpeker på de egenskapene som er viktig for meg, nemlig overlkokkig, kjøling, stabilitet, Maks BLCK, varmeutvikling, Minne timing, osv .... Folk som har bruk for disse kortene setter pris på slike egenskaper, og denne testen vektlegger på disse egenskapene.

Du har hverken bruk eller forståelse for disse kortene, eller denne testen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Disse passer begge ypperlig til mitt bruk. Og testen påpeker på de egenskapene som er viktig for meg, nemlig overlkokkig, kjøling, stabilitet, Maks BLCK, varmeutvikling, Minne timing, osv .... Folk som har bruk for disse kortene setter pris på slike egenskaper, og denne testen vektlegger på disse egenskapene.

Jeg har ikke bruk for disse kortene da jeg har andre preferanser, men jeg har nok mer forståelse for disse kortene enn du tror. På skolen lærer jeg faktisk hardware-design, og jeg har vært med på å konstruere en mobiltelefon, med kretskort design, programmering av software osv. Akkurat nå skal jeg fullføre et prosjekt som handler om hardware-implementering av en krypteringsalgoritme.

Lenke til kommentar

Herregud Sam_oslo, det å diskutere med deg er jo som å diskutere med en liten unge.

Du lever tydeligvis i en illusjon hvor alle dine meninger er de rette, at du sitter på fasiten og alle som er uenige med deg tar feil.

Kommer noen med argumenter du ikke kan svare saklig på så blir det til at de ikke skal syte, disse enhetene er ikke rettet mot det og det bruke, du klarer deg med et Atom system, høyere effektforbruk er helt ok, deneb-gengen og alt mulig tull..

"High-End" er et vidt begrep.. Du kan ikke sitte her å si hva High-End kort handler om eller ei, for det bestemmer verken du, meg eller kongen. Dette er 100% subjektivt, det som er "high-end" for kompisen min trenger nødvendigvis ikke å være high-end i mine øyne. Du og jeg har tydeligvis totalt forskjellige syn på hva som er high-end og viktig med hovedkort, det gjør jo ikke at du har mer riktig enn hva jeg har?

"High-end" er noe som skal være noe det beste som er å få tak i, det koster gjerne også mer enn stort sett alt annet som er tilgjengelig og det er jo faktisk tilfelle med disse kortene. Da forventer jeg og andre visse minimumskrav til kontrollerne og kvaliteten på kortene. At du tydeligvis driter langt pokker i om du får en JMicron RAID kontroller som gir deg halvvert ytelse kontra ICH10R sørbrikka for nå være din sak, vi prioriterer alle forskjellige ting, vi har alle våre forskjellige behov og det må du nesten se til å godta!

Makan så naiv det går an å bli, blir nærmest kvalm. Alt du syntes er viktig og prioriterer behøver ikke nødvendigvis klaffe med hva alle andre mener og syntes, og det er det jaggu meg på tide å godta! Jeg skal innrømme at folk flest ikke er klar over dette med forskjellen på kontrollerne, men det er jo mye på grunn at tester ikke fokuserer nok på det og da slipper produsenter unna med billige dritt kontrollere på grunn at ingen tar tak i det og klager, og sånne som deg som er så arrogante og naive som det går an å få blitt så kan jo produsenter som Gigabyte bare fortsette med sine Realtek kontrollere.

Lenke til kommentar
Tror det blir litt mer for nisjesider, HW.no er nok for "mainstream" for slike tester. Personlig ville jeg for eksempel vært lite interessert i hva du nevner ovenfor, selv om jeg fult forstår at det kan være veldig spennende for de interesserte.

Er ikke sammenligning av hvordan hovedkortene faktisk fungerer i praksis "mainstream" nok? Mener du virkelig at det ikke er så interessant å sammenligne hva slags komponenter som sitter på de forskjellige hovedkortene, hvor bra de fungerer? Hjelper lite med et hovedkort som gir høy ytelse hvis det ellers er benyttet dårlige komponenter som skaper gjentatte problemer eller dårlig kvalitet.

Ehm, øhh? Jeg svarte til innlegget ditt ovenfor, hvor du nevner kompatibiliteten til diverse komponenter med andre OS. Ytelsetester av integrerte komponenter er derimot noe som jeg absolutt vil påstå hører hjemme i en hovedkorttest. Slik jeg tolket innlegget ditt var kompatibilitetstester du mente var viktigst.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mulig jeg husker feil, men jeg tror det var vanlig ved tester av hk for en tid tilbake (ikke bare hw.no) å teste HD-ytelsen (IDE-kontrollre den gang) samt Nic-ytelse.

Det er jo åpenbart at f.eks. enkelte Nic'er svikter totalt ved f.eks. "massiv" kopiering over nett (har observert det mang en gang i hjemmenettverk(ene)). :)

Når det gjelder JMicron og tilsvarende Sata/Raid-kontrollere er det vel ingen varianter av disse som er brukbare for en "seriøs" bruker som er opptatt av diskytelse.

Det samme gjelder vel for integrert Nic.

I mitt tilfelle er slikt ikke avgjørende i det hele tatt, da det er klokkbarhet/stabilitet med *en* HD og "greit nok" Nic (for kopiering i LAN/WAN-surfing) som er "standarden".

Men jeg er enig i alle de som synes at hk basert på X58 (X38, X48..etc) absolutt bør ha kvalitetskomponenter i alle ledd.. ikke bare "fete kjøleløsninger", solid-state/digital PVM, Bios'er med x antall obskure parameter for klokking osv.

Det er kun en bonus.. for de som klokker. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ehm, øhh? Jeg svarte til innlegget ditt ovenfor, hvor du nevner kompatibiliteten til diverse komponenter med andre OS. Ytelsetester av integrerte komponenter er derimot noe som jeg absolutt vil påstå hører hjemme i en hovedkorttest. Slik jeg tolket innlegget ditt var kompatibilitetstester du mente var viktigst.

Det å dra inn mer enn ett operativsystem i en hovedkort-test gjør at testen får større bredde, slik at man danner seg et bedre bilde av hvordan testobjektet faktisk fungerer. Hvis testobjektet består slike tester vet man at objektet fungerer i mer enn ett miljø, noe som også kan være med på å avdekke hvilken kvalitet objektet har. Komponenter som har god plattformstøtte har som sagt gjennomgått grundigere testing enn komponenter med dårlig plattformstøtte, noe som i seg selv er et kvalitetsstempel. Det er noe av grunnen til at man f.eks. stort sett kun finner nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom i større servere eller kraftige arbeidsstasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bruk for disse kortene da jeg har andre preferanser, men jeg har nok mer forståelse for disse kortene enn du tror. På skolen lærer jeg faktisk hardware-design, og jeg har vært med på å konstruere en mobiltelefon, med kretskort design, programmering av software osv. Akkurat nå skal jeg fullføre et prosjekt som handler om hardware-implementering av en krypteringsalgoritme.

med HW-lærere som deg, det er ikke rart at Norsk data gikk i dunken :p

Fra spøk til alvor.

For å være helt ærlig, når jeg leste dine innlegg i denne tråden, fikk jeg et inntrykk at du er helt grønn på HW. Men disse kunnskaper som du nevner, bør du vite at hvert HK henvender seg til en bestemt målgruppe og disse 2 HK er ikke Workstaion/server kort.

Jeg har selv 8 års universitets utdannelse innenfor informasjonsteknologi.

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor.

For å være helt ærlig, når jeg leste dine innlegg i denne tråden, fikk jeg et inntrykk at du er helt grønn på HW. Men disse kunnskaper som du nevner, bør du vite at hvert HK henvender seg til en bestemt målgruppe og disse 2 HK er ikke Workstaion/server kort.

Informasjonsteknologi kan si så mangt. Man kan utrolig nok ta en IT-utdannelse uten å overhodet komme borti maskinvareutvikling eller maskinnær programmering, sånn som jeg har drevet en del med i det siste. Men det er på siden av temaet i denne tråden.

Jeg har aldri påstått at disse hovedkortene svarer til mine behov, snarere tvert imot. Jeg ville ikke hatt noen av disse hovedkortene om jeg så hadde fått de kastet etter meg. Selv har jeg kjøpt "entusiast-hovedkort" som svarer til mine behov, se profilen min for mer info. Men disse hovedkortene som her er testet kommer til å koste rundt 2000-3000 kr, og da er det ikke for mye å forlange at hovedkortprodusentene benytter kvalitetskomponenter. Og så lenge tester ikke påpeker dette, så kan hovedkortprodusentene slippe unna med å bruke billige komponenter der de kan. De skal tjene penger, og alt de kutter ned på uten at folk merker det, går rett i bunnlinjen.

Det virker ikke slik på bakgrunn av postene dine som jeg har lest.

Hovedkortet er kanskje den mest komplekse komponenten i en datamaskin. Det er så mange delkomponenter som skal fungere sammen, og et godt hovedkort skal faktisk være i stand til å tilfredsstille mange behov. For at en hovedkort-test skal kunne få frem forskjellene må man nødvendigvis gå grundig til verks, for det er mange som har forskjellige behov og preferanser. Dette er viktig å tenke på for de som skal utføre testen, slik at flest mulig får utbytte av testen, ikke bare en liten gruppe. Det må du nesten ta innover deg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå tror jeg det er på tide å løse litt opp her, selv om Haalo blir sint på meg :)

Uansett utdannelse så kan fortsatt være mindre (sosialt) smart.. som dette:

post-40756-1228949337_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå tror jeg det er på tide å løse litt opp her, selv om Haalo blir sint på meg :)

Uansett utdannelse så kan fortsatt være mindre smart..

Hehe. Jepp, det stemmer. Og jeg er faktisk i ganske godt humør. Høy temperatur i en diskusjon liker jeg, det engasjerer.

Hehe... det var ett ungdomsbilde... eeh.. kunne vært... ble ikke skikkelig nerd før i godt voksen alder. :blush:

Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor.

Informasjonsteknologi kan si så mangt. Man kan utrolig nok ta en IT-utdannelse uten å overhodet komme borti maskinvareutvikling eller maskinnær programmering, sånn som jeg har drevet en del med i det siste. Men det er på siden av temaet i denne tråden.

Jeg har aldri påstått at disse hovedkortene svarer til mine behov, snarere tvert imot. Jeg ville ikke hatt noen av disse hovedkortene om jeg så hadde fått de kastet etter meg. Selv har jeg kjøpt "entusiast-hovedkort" som svarer til mine behov, se profilen min for mer info. Men disse hovedkortene som her er testet kommer til å koste rundt 2000-3000 kr, og da er det ikke for mye å forlange at hovedkortprodusentene benytter kvalitetskomponenter. Og så lenge tester ikke påpeker dette, så kan hovedkortprodusentene slippe unna med å bruke billige komponenter der de kan. De skal tjene penger, og alt de kutter ned på uten at folk merker det, går rett i bunnlinjen.

Det virker ikke slik på bakgrunn av postene dine som jeg har lest.

Hovedkortet er kanskje den mest komplekse komponenten i en datamaskin. Det er så mange delkomponenter som skal fungere sammen, og et godt hovedkort skal faktisk være i stand til å tilfredsstille mange behov. For at en hovedkort-test skal kunne få frem forskjellene må man nødvendigvis gå grundig til verks, for det er mange som har forskjellige behov og preferanser. Dette er viktig å tenke på for de som skal utføre testen, slik at flest mulig får utbytte av testen, ikke bare en liten gruppe. Det må du nesten ta innover deg.

Jeg nevner nesten aldri noe om min utdannelse, men siden du ramset opp dine, ville bare nevne en del av det for deg.

Ingen sier at NIC, Sound Card eller andre komponenter skal være dårlige. Men en test som skal teste et entusiastkort på begrenset tidsramme, trenger ikke bruke ekstra tid på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...