Notfree Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vi er en gruppe på 3 personer som går 2 klasse media VGS. Vi fikk et oppdrag til og lage en web-side for og trekke flere søkere til byggfag etter 10ende klasse. Vi har hatt en del web-design i Vg1 og en liten del i Vg2. For min del er det den første web-siden jeg har laget som har blitt lastet opp på nettet (som er seriøs). De andre har kanskje hver sin egen enkel side. www.byggfag.info Så skyt løs! Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Altså, når du ikke greier å lage en nettsiden med flere bilder, så begynner jeg å lure. Hva faen lærer dere liksom? Alt for slapt å kun ha et bakruns-bilde. http://www.byggfag.info/img/forside.jpg For all del, fjern den boksen som ting står i. La teksten gå fritt nedover, uten å bryte den. Endret 9. desember 2008 av ThomasQ Lenke til kommentar
Notfree Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hmm, hvordan mener du forsiden (eventuelt andre undersider) burder være da? Jeg vet ikke helt hva vi lærer Men om vi fjerner boksen og lar teksten flyte fritt vil jo det ikke passe i designet? Endret 9. desember 2008 av Soni1 Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hmm, hvordan mener du forsiden (eventuelt andre undersider) burder være da? Slik som alle andre sider, teksten er ikke sperret inne i en boks - på de fleste andre sider. Jeg vet ikke helt hva vi lærer Så du kan ikke programmere egentlig? Men om vi fjerner boksen og lar teksten flyte fritt vil jo det ikke passe i designet? Selvfølgelig, du må ha et bakgrunsbilde for teksten. Lenke til kommentar
Notfree Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Vel, jeg tar poengene dine. Vi har vel egentlig lært basic html/css og litt java. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg synes ikke denne siden fortjener så mye pepper som den får her. Dere har hatt en grunn idee, som er ekstremt godt synelig. At denne ideen ikke passer så godt til mye innhold er en helt vanelig svakhet når man designer med utgangspunkt i det grafiske designet fremfor informasjonsdesignet. Siden alle sidene i praksis må scrolle for å få plass, så er ikke dette en ideel løsning. Dere kan endre størrelsen på tekst-boksen, dere kan dele opp teksten i sider, dere kan scrolle teksten, eller dere kan dele opp teksten i mindre bolker og benytte den vertikale menyen til sidenavigering (ikke bare tema-navigering). Jeg er ikke så sikker på om dette med scrolling har så fantastisk mye å si for målgruppen for siden. Dette er vel mer praktisk anlagte mennesker, fremfor akademikere. Personlig tror jeg dere treffer godt med den varierende bakgrunden dere har nå, og humoren dere har i bildene dere har lagt ut. Navigering Det dere har bommet litt på, og særlig mot denne målgruppen, er at dere har delt navigering i to: En horisontal meny på toppen, og en vertikal på siden. Det gir for meg en lite intuitiv navigering, og relasjonen mellom innholdet og den vertikale navigeringen var svak for meg. Dere kan hjelpe kraftig på dette ved å merke tydelig hvor man er hen i begge menyene. Dere burde også stykke opp informasjonen i små nok bolker slik at dere unngår scrolling, og benytte den vertikale menyen mer aktivt. Små posjoner med informasjon vil nok passe målgruppen ypperlig. I korte trekk, så vil jeg anbefale dere å beholde det grafiske, fikse dette med å merke hvor man er hen, og jobbe med informasjonsstruktur. Tømrer For tømrer kan dere for eksempel lage en "knapp" for vg1 og vg2. Dere burde kalt "hjem" for "tømrer" i den vertikale menyen. Dere kan med fordel lage en "knapp" for "sertifikater" og en for "hva du blir" fremfor en knapp med "fremtid". Det som står under "info" passer ikke inn i den grafiske utformingen dere har, så dere må enten skrive dette helt om og stykke det opp, eller beholde det slik det er nå. "info" har dårlig lesbarhet i sitt nåværende format. Jeg ville ikke presentert "info" i sin nåværende form i det hele tatt, da formen ikke egner seg til å tiltrekke den tradisjonelle håndverkeren. En knapp for "tradisjoner", "hva du lærer", "Personlig utvikling", og "teamarbeid". Da dekker dere essen i det dere har nå. Scrolling for bilder er helt greit. Håper dette var til noe hjelp. Frode Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Håper dette var til noe hjelp. Du bruker endel, uforstålige/ukjente ord. Synes jeg. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Håper dette var til noe hjelp. Du bruker endel, uforstålige/ukjente ord. Synes jeg. Hva var det du ikke forstod? Jeg kan godt forsøke å forklare ting med andre vendinger, hvis noen ikke forstår hva jeg mener, men noen språkdiskusjon er jeg ikke interessert i. Frode Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Håper dette var til noe hjelp. Du bruker endel, uforstålige/ukjente ord. Synes jeg. Hva var det du ikke forstod? Jeg kan godt forsøke å forklare ting med andre vendinger, hvis noen ikke forstår hva jeg mener, men noen språkdiskusjon er jeg ikke interessert i. Frode Det gir for meg en lite intuitiv navigering, og relasjonen mellom innholdet og den vertikale navigeringen var svak for meg. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 ...Det gir for meg en lite intuitiv navigering, og relasjonen mellom innholdet og den vertikale navigeringen var svak for meg. Det er faget du ikke forstår. Det er viktig for alle sider som tar hensyn til brukerne at brukerne lett kan navigere rundt på siden. Det gjelder også for sider som bevisst spiller på kaos. Navigering bør være selvforklarende, noe de besøkende forstår uten noen videre forklaring. Naturlig. Intuitivt er nøyaktig hva jeg mener, ett ord de aller fleste kjenner fra kvinnelig intuisjon. Typisk brukt om at man ubevisst forstår noe, noe som er høyst ønskelig for navigering. Når det gjelder relasjoner mellom innhold og navigering, så er dette ett vanskelig tema å forstå, og ikke minst integrere i sitt arbeid med å designe nettsider. I dette tilfellet er navigering splittet i to. Det er ingen ting som indikerer hvor man er hen, ei heller at den vertikale navigeringen sorterer under ett bestemt bestemt tema i den horisontale navigeringen. Listene trenger ikke ha noen som helst relasjon slik det er nå. Det er heller ingen ting som signaliserer hvor man er i den vertikale navigeringen. Det er med andre ord ingenting som markerer at det er en en sammenheng mellom den vertikale navigeringlisten og innholdet. Denne siden har en klassisk navigering: Ett node-tre. (det er derimot ett faguttrykk). Det er ett strengt hierarki med klart definerte relasjoner og med en klart definert struktur. Ved å splitte navigering i to, svekker man leserens forståelse for denne strukturen. Når det samtidig ikke er noe som signaliserer relasjonen mellom innholdet og navigeringsmenyene så blir relasjonen mellom disse delene svak. Både presist og folkelig blir altså dette: Det gir for meg en lite intuitiv navigering, og relasjonen mellom innholdet og den vertikale navigeringen var svak for meg. Det er helt umulig å diskutere navigering uten å diskutere relasjon og struktur. Det blir tilnærmet umulig å måle brukervennlighet for navigering uten å måle hvor intuitiv navigeringen er. Frode Lenke til kommentar
Notfree Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Vel takker for flere tilbakemeldinger. Siden vi lager siden for noen, er det ikke vi som bestemmer innhold og tekst. (Annet enn bildene som i har tatt selv) I første omgang skal det ikke gjørest noe mer på siden enda og den er er så og si ferdig. Utenom all teskt som ikke er altid plassert der det skal være og ikke alt er riktigt enda. Derrimot om vi skal rehabilitere den vil jeg absolutt ta hensyn navigering. Det er jo selfølgelig en veldig viktig del. Kunden vårest er derrimot storfornøy, så det er jo greit. Allerede vekket interesse til noen andre om vil at vi skal lage side for dem så ^^ Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 ...Siden vi lager siden for noen, er det ikke vi som bestemmer innhold og tekst. (Annet enn bildene som i har tatt selv) ... Dere kan med fordel skape dere ett inntrykk av informasjonen og dens form, samt tilpassnings evnen og viljen til oppdragsgiver. Hvis oppdraget setter krav om støtte for lengre innhold, så burde det grafiske uttrykket ta hensyn til dette. Hyggelig at dere har fått posetive tilbakemeldinger på dette oppdraget! Det var mye originalt her, hyggelig at det blir lagt merke til. Frode Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (Jeg må si at jeg noen ganger blir litt skremt av graden uproffesjonalitet som oser ut fra MK over hele landet. Hmm, tror jeg muligens kjenner noen som kjenner utdanningsministeren. Lærer dere ingenting om brukervennlighet og denslags?) .. 1: Kan du gi meg én god grunn til at jeg skal skrolle vertikalt når jeg har opp siden i fullskjerm? 2: Dere har en helt utrolig spesifikk målgruppe her. Dette er flott med tanke på å skreddersy det hele. I tillegg er dere ikke så langt fra denne målgruppen aldersmessig sett. Forsiden appellerer ikke til 15-16-åringer, men 5-åringer. 3: Jeg har tenkt på å ha en skroll-i-en-skroll-boks som dere har, men nå ble jeg litt skremt bort fra den idéen. Noen må da ha sett at dette ikke virker? 4: Som i så mange tilfeller sier title på hovedsiden meg ikke noe som helst. Mer enn nok å ta tak i her. Akkurat i dag er det nok for sent, men dere bør likevel få vite det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du får mykje negativ no ser eg, men prøv å ta det til deg å lær av det. Det er nok ikkje vondt meint fra nokon. Eg syns forøvrig det blei noko oppstykka med forskjellige utsjåande på kvar side. Det fungerer dersom du har flash og ein eventuelt animasjon som viser korleis sida transformeres inn til noko anna, men med reine bilder syns eg ikkje det fungerer. Når det gjeld kode og brukarvennligheit har du fått nok pepper for dette som det er - men eg syns ting er litt rotete. Og fonten er for ordinær og utan kontrastar. Saknar fargar. Når det er sagt vil eg seie at koden din ikkje er så aller verst. Eg var forberedt på tables, men såg du hadde brukt divs og css. Bra at dei lærer dykk det eneste riktige. Jobb gjerne vidare med koden for å få desto bettre resultater. Men sett utfrå at dykk nettopp har lært dette syns eg ikkje det er så verst. Sida fungerer jo tross alt, og me som driv med dette ganske ofte har ein tendens til å gløyme kor vanskeleg ting var i starten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå