Gå til innhold

Innstillinger av 450d ved dårlige lysforhold.

Anbefalte innlegg

Skal på en juleavslutning i kveld og knipse noen bilder. Jeg vil da sitte et stykke fra scenen så blitzen vil vel ikke hjelpe stort vil jeg tro. Jeg rekker ikke å stille noe på kamera før jeg skal dit. (skal kjøpe det på vei til avslutninga) Så trenger noen tips til hva jeg burde begynne å stille på? Får jo prøvd litt frem og tilbake mens jeg sitter der, men jeg vil tro det er mørkt i salen hvor publikum sitter og kun lys på scenen. Noen tips?

En annen ting, hvor mange (jpg) bilder vil jeg få plass til på et 4gb kort ca? Er dette Link et greit kort å ta med?

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett kamera i Av. Still inn ISO på 800. Velg en blender som gir høy nok lukkertid til at bildet blir skarpt.

Hvilket objektiv kjøper du ?

Minnekortet er greit nok. Du får plass til mer bilder enn du har batteri til ;) Ihvertfall hvis du ikk lader opp batteriet først.

Tom

Lenke til kommentar

Men hvor mange bilder er det plass til på kortet i det store og hele? Skal jo ikke bare bruke det idag hehe =)Bruker objektivet som følger med (det med IS)

Hva ca må jeg ha blenderen på da? Kan utrolig lite om dette og har tenkt å lære meg det =) rekker bare ikke å lære det før i kveld =)

Ellers takk for hjelp =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Antall bilder er nok beskrevet i manualen. Vil tro det er nærmere 500. Det er muligens fler.

Standard objektivet er 18-55mm IS; så det betyr at du bør komme deg kanske nærme scenen.

Blenderen må nok åpnes opp godt. Du bør ikke ha en lukkertid på lengre enn 1/30s, ellers så får du for mye bevegelse-uskarphet pga. bevegelsene.

Hvis du får lengre lukkertider; så må du nok regne med en del uskarpe bilder. Med IS, så tror jeg ned til 1/15s vil nedre grense, med litt støtte, kan også 1/8s gå bra. Men det krever strengt tatt en del trening og stødig hånd.

Tom

Lenke til kommentar

Oki tusen takk =)Da skal jeg prøve =) Men da dropper jeg blitzen og prøver å gjøre som du har sagt =) Håper bare jeg finner alle disse instillingene i farta da =)

Et spørsmål til bare? Hva burde blenderen stå på vis jeg har iso 800 og 1/30 f.eks på lukkerhastighet? Mye å holde styr på azz =S

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Mye mulig, hvordan gjør jeg det i praksis da?

Skjønner at bildene i kveld ikke kommer til å bli verdens beste siden jeg må stille inn alt dette mens jeg sitter og ser på avslutningen, men greit å få det best mulig hvertfall =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Oki tusen takk =)Da skal jeg prøve =) Men da dropper jeg blitzen og prøver å gjøre som du har sagt =) Håper bare jeg finner alle disse instillingene i farta da =)

Et spørsmål til bare? Hva burde blenderen stå på vis jeg har iso 800 og 1/30 f.eks på lukkerhastighet? Mye å holde styr på azz =S

Hvis du har tid så står det noen nyttige tips her, direkte relatert til 450d.

Tv er altså program for lukker prioritet.

"The power switch is sat under the mode dial with ISO getting its own dedicated button between the mode dial and the thumb wheel. The shutter release button sits on an oblique ledge away from the other controls."

Lenke til kommentar

Det er bare å ta noen bilder og se hvilke verdier kameraet velger (følg oppskriften over). Begynn med å sette blenderen til et så lite tall som mulig. Hvis det er mer enn nok lys; blend ned et steg eller to og se om det er like skarpt.

Eventuellt sett ned ISO til 400; men jeg tror ikke du får nok lys til det.

Tom

Lenke til kommentar

Objektivet har en brennvidde spenn på 18mm. til 55mm.

Hvis du bruker det på 18mm så får du største blender på f3.5 og på 55mm. får du største blender på 5.6 ? "mindre tall = større lysåpning på objektivet" Så hvis du bruker objektivet på 18mm så får du litt bedre bilder i mørket.

Så nærmere senen du kan komme jo bedre.

Kan være lurt og sette fokuspunktene på kun den ene i mitten "de røde firkantene du har i søkeren".Da kan du rette kameraet "mitre røde firkantpunktet" mot det du vil har i fokus og trykke utløserknappen halveis ned til du hører et pip,når det er gjort så flytter du kameraet slik at du får komponert bildet slik du vil "du må fortsatt holde utløserknappen halveis ned"når du har gjort det kan du trykke knappen helt ned.

Husk også på og forandre hvitbalansen.

Kanskje også lurt å sette kameraet på sentrum lysmåling,så den ikke tar måling fra en lampe eller noe slik,andre innspill ?

Denne tråden er dedikert for Canon,ta og print den ut og ta den med deg mye fine tips der.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips, ble noen bilder til slutt =) Skal legge inn noen eksempler etterpå i kveld. De første bildene jeg tok ble vanvittig over eksponerte (tror jeg) alt ble bare rødt og blurry. Regner med at dette da var fordi jeg ikke satt på spotmåling og fokus bare i midten, for det var noen røde lamper på siden av scenen. Skal legge inn bilde av dette også =)

Lenke til kommentar

Nå er vel bildene tatt allerede.. men til en senere anledning;

så det kan også være verdt forsøket å bruke ISO 1600 :-) 450D er faktisk i stand til å produsere bilder som har OK kvalitet også på ISO 1600, jeg har iallefall fått til flere akseptable bilder med 450D og ISO 1600.

Just my 2 cents...

Lenke til kommentar

Enig med Hals. Begrense 450d til ISO800, for å la det gå på bekostning av dyrebar lukkertid, er ikke det beste rådet - for å si det sånn.

En annen ting er at 1/30 på langt nær er nok til for å regne med skarpe bilder av en person dersom det er et snev av bevegelse. Ville sagt en fjerdedel (1/125) av dette for normal sceneaktivitet - og en tiendedel dersom det er litt 'hopp og sprett'.

Lenke til kommentar
så 1/10 hvis det er hopp og sprett? Var veldig mye bevegelse sikkert derfor det ble litt blurry =)

Jeg mente, og skrev, en tidel av lukkertiden som [du] fikk anbefalt. Med andre ord 1/300s. :)

Vet ikke om du kjørte på med 1/30s og lenger - men i alle fall er i alle fall for lang lukkertid som det - grunnen til blurry bilder.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Aha så det nå =) litt fort i svinga når man leser på jobb og sjefen er rett rundt hjørnet =)

Brukte 1/30 og sånn ja, så når bildet var ferdig tatt sto ikke lengre folka på samme sted =) Da blir det fort feil, men ble nesten litt kult også, ser ut som om noen av dem har et spøkelse ved siden av seg =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...