Gå til innhold

Canon Eos 450d vs 1000d


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har sett lenge på disse to kameraene. Har hele tiden tenkt på å kjøpe 450d til min kjære, ettersom hun ønsker seg et speilrefleks kamera. Men nå ser jeg at prisforskjellen mellom disse nå er på nesten 2000 spenn. Og da lurer jeg på om det er verdt å kjøpe 450d over 1000d. Har sett på specsa på disse kameraene, men jeg, som aldri har tatt i et kamera, er ikke helt sikker på hva dette faktisk innebærer...

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forskjellene er (dobbeltsjekk selv, jeg kan ha misset):

10 mot 12 mpix (uvesentlig, synes jeg)

12 mot 14 bits RAW (uvesentlig for nybegynnere, som bruker mest jpeg)

1000D mangler spotmåling (kan være greit å ha)

2,5" mot 3,0" LCD-skjerm (smak-/vanesak)

 

Hvis hverken du eller din kjære har tatt i et kamera før, er nok en 1000D tilstrekkelig. Legg heller mellomlegget i godt minnekort og en fotobag, ekstra blitz og en ekstra linse, og bytt kamerahuset dersom dere vokser fra 1000D.

Lenke til kommentar
Forskjellene er (dobbeltsjekk selv, jeg kan ha misset):

10 mot 12 mpix (uvesentlig, synes jeg)

12 mot 14 bits RAW (uvesentlig for nybegynnere, som bruker mest jpeg)

1000D mangler spotmåling (kan være greit å ha)

2,5" mot 3,0" LCD-skjerm (smak-/vanesak)

 

Hvis hverken du eller din kjære har tatt i et kamera før, er nok en 1000D tilstrekkelig. Legg heller mellomlegget i godt minnekort og en fotobag, ekstra blitz og en ekstra linse, og bytt kamerahuset dersom dere vokser fra 1000D.

 

Hmmm. Høres jo grusomt fornuftig ut!

 

Men nå har det seg slik at min kjære elsker å ta bilder, og løper rundt med sitt lille Olympus kompaktkamera og utforsker dette og måter å ta bilder på. Regner med at hun har interesse av å eie et kamera der hun kan utvikle seg som fotograf. Gir svaret seg selv da, eller er 1000D fortsatt et alternativ?

 

 

Det skal vel sies at selv om hun tar masse bilder ,at hun ikke er en kløpper på de forskjellige modusene på kameraet.

Lenke til kommentar
Det skal vel sies at selv om hun tar masse bilder ,at hun ikke er en kløpper på de forskjellige modusene på kameraet.

Meget sannsynlig at det her er noe som er lett å endre på.

Kompaktkameraer er jo ikke noe spesielt gode, særlig Olympus :roll:

 

Men om hun har en stor interesse for foto, så er det jo ypperlig om hun utvikler den med et Canon 1000D speilrefleks. Ellers er jo et Nikon D80 VR kit fint det også, det er jo tilbud på det på Elkjøp. Men det er kanskje litt "overkill" i starten.

Lenke til kommentar

Må innrømme at Nikon D80 VR kit så spennende ut. Men bildene til Carsten var slettes ikke værst.

 

Forbanna vanskelig det her. Skulle egentlig ønske at det var ett fett og at prisen var den samme. Nikon D80 vs Canon Eos 450D da? Disse har jo samme pris.

 

Personlig tror jeg at det beste er å ha noe å vokse i, derfor kjøper jeg fortsatt for store sko i en alder av 29.

Lenke til kommentar

Du vokser ikke mer på å kjøpe 450D enn å kjøpe 1000D, det er jo nesten samme kamera'et. Man "vokser" av å ta bilder.

Det er de samme elementere funksjonene på alle nybegynner kamera'ene som det er på de dyrere semi proffe. Bakdelen er at du må innom menyer for å gjøre noe, dyrere modeller har dedikerte knapper, brytere og dippe-dutter til dette.

 

Det du trenger er 2(-3) programmer/moduser, de er A, M(og P). Dette har alle SLR hatt en stund nå.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...