Gå til innhold

Noen som har guide for fiksing av nytt hode på TP-kabel?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  Kilronan skrev:

Siden du er så sikker på at rekkefølgen ikke er så viktig, kan du fortelle meg hvorfor det finnes to standarder på rekkefølger og hvorfor alle kjøpekabler(av en Cat-type(5-7) og beregnet for Ethernet) følger en av disse?

Trodde nesten eg hadde funnet en tråd på dette forumet som var fri for "rekkefølgen er ikke viktig"-påstander.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
  nomore skrev:
Siden du er så sikker på at rekkefølgen ikke er så viktig, kan du fortelle meg hvorfor det finnes to standarder på rekkefølger og hvorfor alle kjøpekabler(av en Cat-type(5-7) og beregnet for Ethernet) følger en av disse?

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert her, men logikk tilsier jo at rekkefølgen i seg selv ikke er kritisk. Bare det at det faktisk finnes to ulike standarder antyder jo at rekkefølgen i seg selv er underordnet. Skulle rekkefølgen være viktig så må jo det tilsi at legeringen i de ulike lederne er forskjellig, men så vidt jeg har forstått så er den ikke det.

Lenke til kommentar

Årsaken til at rekkefølgen er viktig er fordi en nettverkskabel har 8 ledere hvorav de er tvinnet to og to(fire par). Derav TP kabel(Twisted Pair).

Lederene er tvistet i par for å forhindre støy og for å sørge for å kunne bære signalet lengst mulig med minst mulig signaltap og støyinduksjon. Dersom du da lager kablene uten hensyn til tvistingen så så forsvinner denne funksjonen og man klarer sjeldent å lage kabler som fungerer lengre enn 10-20 meter. Korte kabler går ofte bra.

En ethernet kabel av kategori 5(5e) er laget for å garantere at signalet fungerer feilfritt 100m(+ 5 meter pr patchesnor = 110m) med en hastighet på 100M/b.

Årsaken til at det finnes standarder er fordi at det skal være enklere å feilsøke og blande kabler av forskjellige produsenter. I tillegg viser den ene standarden hvordan en krysset kabel skal være i den ene enden og den andre standarden viser hvordan den skal være i den andre enden.

Så man må ikke følge standarden, men man bør følge tvinningen i kabelen. Ellers er man ikke garantert at det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...