Windoge Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Har ordnet spesialtang, men trenger en liten guide om hvilken rekkefølge fargene osv. skal ligge. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Med flatsiden opp og låsetappen ned, skal de ligge i denne rekkefølgen: Pinne 1: hvit/orange Pinne 2: orange Pinne 3: hvit/grønn Pinne 4: blå Pinne 5: hvit/blå Pinne 6: grønn Pinne 7: hvit/brun Pinne 8: brun Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Og i denne rekkfølgen fører du bare ledningene rett inn i klippsen? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jepp. Sjekk for ordens skyld at ledningsendene er ca like lange, og at alle kommer helt fram i pluggen. Deretter er det bare å sette pluggen i krympetanga og klemme til. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Dette er en veldig grei operasjon å gjøre. Er dette en slik hjemmelaget kabel fra tidligere, eller er det kjøpekabel? En kjøpekabel er standard slik som Wayshot sier, er det en hjemmelaget kabel, må du se på hodet på den andre enden av kabelen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Kabeltester: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2535 Endret 10. desember 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Poenget er vel først og fremst å forsikre seg om at rekkefølgen er lik i begge ender av kabelen. Om man vil følge en standard så er jo det helt ok, men den vil jo ikke fungere noe bedre av den grunn. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Siden du er så sikker på at rekkefølgen ikke er så viktig, kan du fortelle meg hvorfor det finnes to standarder på rekkefølger og hvorfor alle kjøpekabler(av en Cat-type(5-7) og beregnet for Ethernet) følger en av disse? Trodde nesten eg hadde funnet en tråd på dette forumet som var fri for "rekkefølgen er ikke viktig"-påstander. Endret 18. januar 2009 av nomore Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Siden du er så sikker på at rekkefølgen ikke er så viktig, kan du fortelle meg hvorfor det finnes to standarder på rekkefølger og hvorfor alle kjøpekabler(av en Cat-type(5-7) og beregnet for Ethernet) følger en av disse? Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert her, men logikk tilsier jo at rekkefølgen i seg selv ikke er kritisk. Bare det at det faktisk finnes to ulike standarder antyder jo at rekkefølgen i seg selv er underordnet. Skulle rekkefølgen være viktig så må jo det tilsi at legeringen i de ulike lederne er forskjellig, men så vidt jeg har forstått så er den ikke det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Årsaken til at rekkefølgen er viktig er fordi en nettverkskabel har 8 ledere hvorav de er tvinnet to og to(fire par). Derav TP kabel(Twisted Pair). Lederene er tvistet i par for å forhindre støy og for å sørge for å kunne bære signalet lengst mulig med minst mulig signaltap og støyinduksjon. Dersom du da lager kablene uten hensyn til tvistingen så så forsvinner denne funksjonen og man klarer sjeldent å lage kabler som fungerer lengre enn 10-20 meter. Korte kabler går ofte bra. En ethernet kabel av kategori 5(5e) er laget for å garantere at signalet fungerer feilfritt 100m(+ 5 meter pr patchesnor = 110m) med en hastighet på 100M/b. Årsaken til at det finnes standarder er fordi at det skal være enklere å feilsøke og blande kabler av forskjellige produsenter. I tillegg viser den ene standarden hvordan en krysset kabel skal være i den ene enden og den andre standarden viser hvordan den skal være i den andre enden. Så man må ikke følge standarden, men man bør følge tvinningen i kabelen. Ellers er man ikke garantert at det fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå