AtleBer Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg mener det virkelig da jeg sier at jeg aldri i verden hadde betalt for mange av spillende jeg laster ned. Det trur eg nok, men hadde du betalt for fleire av dei enn du gjer no? Jeg hadde sikkert kjøpt fler spill, men jeg hadde brukt penger på spill som jeg ikke hadde brukt penger på viss jeg hadde prøvd det. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Tingen er vel at vi alle sier vi kommer til å kjøpe flere spill om de var billigere og uten DRM. Men tror uansett antallet pirat ikke hadde vært så mye mindre. Kanskje man hadde minket veksten. Tror utgiverne må heller belønne de som er ærlige, fremfor å straffe dem (Spore DRM.). Når jeg nå leste at Prince of Persia var slipt uten DRM. Tenkte jeg faktisk å kjøpe spillet, selv om jeg ikke har data om dagen. Kun fordi jeg ikke ville være dårlig mot de når de faktisk slapp et stort spill uten DRM. Birger Ed1t: leif Endret 15. desember 2008 av MindTooth Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det piratar flest ikkje er klar over er at produsentane flyktar meir og meir over til konsollplattforma nettopp på grunn av at det er svært lite piratkopiering på konsollane imotsetning til pc-plattforma. Det er sjølvsagt fleire faktora i biletet, men produsentar setter i alle fall piratkopiering som hovudgrunn for kvifor dei går heller over til konsollen. Det som deretter skjer er at dei spela på PC'en blir putta meir DRM på for å forhindre piratane.. Det gir piratane endå ei unnskyldning til å fortsette med piratkopiering, eigentleg ei god nyheit for sammvittigheiten til dei som lastar ned piratkopiar. Når produsentane ser at det ikkje fungerar ender vi ærlege kundar opp med dårlige PC-versjonar av tidlegare konsollspel. Det blir ein ond sirkel. Viss piratane lastar ned "kun for å teste", burde produsentane pre-release demoar på samtlige spel, slik som det vart gjort med Left 4 dead. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Piratene har rett og slett ingen unnskyldning for å laste ned der det er demoer tilgjengelig heller.. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Piratene har rett og slett ingen unnskyldning for å laste ned der det er demoer tilgjengelig heller.. Å prøve før man kjøper er én ting, og noe jeg også er enig i at man burde ha muligheten til, men prismonopol og trojanere er ikke god grunn nok, altså? Det piratar flest ikkje er klar over er at produsentane flyktar meir og meir over til konsollplattforma nettopp på grunn av at det er svært lite piratkopiering på konsollane Nå foregår brorparten av piratkopiering på konsoll da. Grunnen til at folk flykter over dit er hovedsakelig lavere utviklingskostnader, lavere risiko, og at man kan ta ENNÅ høyere blodpris for spillene sine. Altså går de feil vei. Mens selskaper som Blizzard og Steam gjør seg søkkrike på å gå andre veien - å bli mer selvstendige og gi kundene det de vil ha og betaler for - fritt for virus, tull, og blodpris. Samme pris på produktene deres over hele verden gjennom deres egne digitale distribusjoner. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Må innrømme at jeg lastet ned Fallout 3 "piratkopi" til pc, spilte i 7-8 timer, før at jeg kjøpte det på Steam. Fant ingen demo Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Å prøve før man kjøper er én ting, og noe jeg også er enig i at man burde ha muligheten til, men prismonopol og trojanere er ikke god grunn nok, altså? Jaha? La meg tipse deg om http://www.spillpriser.no - prismonopol-argumentet ditt holder ikke mål. Skal du kjøpe et spill i Norge kan det koste opp til 599,- for PC om du kjøper fra feil sted. Kjøper du f.eks. fra England kan du glatt få spill til under 200 kroner, selv om du da må vente en ukes tid på posten. Kopibeskyttelse skal hindre piratkopiering. På hvilken måte oppfører kopibeskyttelsen seg som en trojaner, med unntak at du ikke får det inn med teskje at SecuROM blir installert? Hvilke personlige og sensitive data blir sendt inn til EAs hovedkvarter? Har du opplevd at EA har misbrukt kredittkortet ditt eller noe slikt? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Søk på SecuROM så ser du at det virkelig gjør/kan gjøre mye skjit. Jeg spiller ikke PC, men jeg har sett både klager og artikler om det på nett. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Har ingen nevnt at du bare "leier" spillet med SecuROM som oftest? Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Søk på SecuROM så ser du at det virkelig gjør/kan gjøre mye skjit.Jeg spiller ikke PC, men jeg har sett både klager og artikler om det på nett. Og da har du neppe lest alle artiklene fra PC-eiere som ikke har opplevd noe som helst problem med SecuROM. Om SecuROM virkelig var problemet ville 100% av installasjonene fått problemer, og jeg vil tro at tallet på folk som faktisk har problemer ligger langt under 1%. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Har ingen nevnt at du bare "leier" spillet med SecuROM som oftest? Du tenker på noen spill som har begrenset antall aktiveringer? Man kan i så fall kontakte EA og få nye aktiveringer. Dersom man ikke gidder dette er det jo bare å bruke noen uoffisielle metoder slik at spillet ikke spør om dette. Hovedsaken er at man kjøper spillet og støtter utgiver/utvikler. Om flere folk kjøper spill vil det bli mindre behov for DRM av SecuROM-typen. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Som sagt, jeg er ingen PC spiller, så jeg vet ikke. Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Piratene har rett og slett ingen unnskyldning for å laste ned der det er demoer tilgjengelig heller.. Å prøve før man kjøper er én ting, og noe jeg også er enig i at man burde ha muligheten til, men prismonopol og trojanere er ikke god grunn nok, altså? Det piratar flest ikkje er klar over er at produsentane flyktar meir og meir over til konsollplattforma nettopp på grunn av at det er svært lite piratkopiering på konsollane Nå foregår brorparten av piratkopiering på konsoll da. Grunnen til at folk flykter over dit er hovedsakelig lavere utviklingskostnader, lavere risiko, og at man kan ta ENNÅ høyere blodpris for spillene sine. Altså går de feil vei. Mens selskaper som Blizzard og Steam gjør seg søkkrike på å gå andre veien - å bli mer selvstendige og gi kundene det de vil ha og betaler for - fritt for virus, tull, og blodpris. Samme pris på produktene deres over hele verden gjennom deres egne digitale distribusjoner. Sjølv om ikkje eg har tall å vise til, angåande piratkopiering på konsoll, er det tallet svært lavt iforhold til PC. Ja, det er fleire faktorar inni biletet.. Men piratkopiering er hovudgrunnen ifølge produsentane for å gå over til konsoll releases. Det er i alle fall den offisielle grunnen. DRM er uheldig, men det aukande "nivået" av DRM på spela er eit svar på aukande piratkopiering i dei siste åra. Det fungerar sjølvsagt ikkje. Securom er ei samvittigheitsgave til dei meir "opplyste" piratane som no kan laste ned spel med eit smil. Det virkar i alle fall slik. Utviklinga er allereide skremmande, fleire og fleire stortitlar(som tidlegare var kun PC spel, til dømes) har havna til konsoll only. Frå eit subjektivt synspunkt er det utruleg leit, når dei fleste sjangerane er "watered down" grunna restriksjona på konstrollane, på konsollen. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sjølv om ikkje eg har tall å vise til, angåande piratkopiering på konsoll, er det tallet svært lavt iforhold til PC. For det første er "Software piracy" er når man reproduserer produktet og selger falske kopier for egen fortjeneste. For det andre finner du langt fler piratkopierte konsollspill så fort du beveger deg utenfor USA, Japan, Kanada, Nordvest-Europa, og Oseania - langt mer enn PC spill, som hvem som helst kan laste ned på nettet. Folk gidder ikke kjøpe ting de kan laste ned. Pengene fra salg av piratprogramvare går ofte til organisert kriminalitet. Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sjølv om ikkje eg har tall å vise til, angåande piratkopiering på konsoll, er det tallet svært lavt iforhold til PC. For det første er "Software piracy" er når man reproduserer produktet og selger falske kopier for egen fortjeneste. For det andre finner du langt fler piratkopierte konsollspill så fort du beveger deg utenfor USA, Japan, Kanada, Nordvest-Europa, og Oseania - langt mer enn PC spill, som hvem som helst kan laste ned på nettet. Folk gidder ikke kjøpe ting de kan laste ned. Pengene fra salg av piratprogramvare går ofte til organisert kriminalitet. For all del, men denne piratkopieringa utanfor vesten skjer på alle plan, om det er klær, filmar eller spel. Trur neppe desse områdane er særlig prioritert av vestlige bedrifter, og er difor ikkje avgjerande for kva kurs bedrifta går mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg