Gå til innhold

Mistet lappen. Merkelig politi oppførsel i mine øyne

Carpathian

Anbefalte innlegg

Hei. Som sagt over mistet jeg lappen for ikke lenge siden (drøyt en uke siden). Er ikke no flink til å forklare meg, men skal prøve!

Jeg kom da ut fra ungdomsskolen (hentet en kamerat på en annen skole rett etter jeg selv var ferdig). Jeg kjørte ut fra utkjørsel og opp mot den nest siste svingen mot riksveien der selvsagt bilen måtte slippe (ja det var speilblankt) i slutten av svingen. Fikk bilen til å få fast feste få strakser etter det slapp, det var ikkeno problem, så det var aldri noen form for fare for andre folk i trafikken (kom ingen foran meg, eller bak meg). Men det var fotgjengere som stod stille på gangfeltet (altså HELT i kanten, ikke i nærheten av meg!). Jeg slapp på gassen og bremset litt ned for å se om de skulle over eller ikke, men de stod der å "pratet", så jeg kjørte videre. Og da var det gjort. Hørte en ulelyd og så i speilen. En sivil med blålys.

Han tok jo fra meg lappen på stedet, men lot meg kjøre hjem igjen.

Noen som aner hvor lenge jeg mister lappen?

Han kjørte forresten alene.

Skal forresten si litt om denne politi"mannen".

En i i 30-åra, alvorlig snuslippe, virka også som ei ordentlig klyse ( ikke bare jeg som synes dette her jeg bor ).

Han kjører rundt å stopper ungdommer uten noen som helst grunn, han "jager" oss. Fair enough, det er mye "råning" her i bygda, men oppførselen hans er helt utrolig.

Hørt fra mange av venninnene/kameratene om at han kjører rundt å gir ALLE ungdommer stygge blikk (kanskje for å få oss/dem oppmerksomme) i det han passerer. Som skrevet over, han stopper omtrent alle uten noen som helst slags grunn.

Hørte fra ei venninne av meg, at ene kollegaen hennes (ei dame i 30-åra) ble stoppet av han samme typa en gang bare pga at hun kjørte audi, en typisk "ungdomsbil". Hun er en rolig person, kjører ordentlig osv. Så hun hadde blitt rasende fordi alt var jo i skjønneste orden, og spurte han;"har du ikkeno bedre å gjøra ell?" "jo, jeg har egentlig det" hadde han svart, blitt flau. Og kjørt av gårde.

En nære kamerat av meg ble stoppet av han uten grunn her om dagen (han er også en rolig type) helt uten grunn. Siden han politi-fyren brukte blålys og sirene, ble jo selvsagt kameraten min nervøs og svingte inn til siden. Gjorde klar vognkort og førerkort mens politimannen gikk ut av bilen sin. Plutselig hørte han kameraten min at det smalt i ei dør, og politifyren kjørte forbi og videre. Antakeligvis fordi han ikke fant noen grunn til å stoppe han.

Er det grunn nok til å gå imot han, melde han ellerno? Er så sykt lei oppførselen hans, vi som bor rundt her.

Kan ikke politiet ha bedre ting å gjøre enn å plage ungdom? Veit at det er mye "sladding" å sånt som skjer rundtom, og det er OVER ALT. Men da foreslår jeg at de lager til steder der hvor de som vil sladde, kan sladde.

PS: Som jeg forklarte hva som skjedde med MIN kjøring fortalte jeg ikke til han politifyren pga at jeg var så nervøs at jeg trodde jeg skulle skite i buksa :p Mulig jeg kan reise ned til lensmannen og gi en forklaring på som skjer?

Takker og bukker for alle svar.

Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vent på "dommen" din og legg inn skriftlig klage om du er uenig.

Forresten så er "bilen glapp i svingen" en veldig gammel unnskyldning og kommer ikke til å bli trodd enten det er sant eller løgn

Neida, sant det. Hvor lenge tar det før man får svar?

Regner egentlig ikke med at den "unnskyldningen" funker, men er det glatt, så er det glatt! Er jo ikke lenge siden jeg fikk lappen, og jeg har ikke så veldig mye erfaring med vintern. Dekkene er ikke akkurat til å skryte av. Men dagen før regnet det, og det hadde jo frosset til dagen derpå.

Prøvde å tegne det i paint.

1jb7k6.jpg

Endret av Carpathian
Lenke til kommentar

Hva slags bil har du da?

Bare tenkte på om du blei "dømt" av han pga. det..

I utgangspunktet så er vel dette en ting som ender

med tre måneder som fotgjenger og 6000,- i bot,

men kan jo hende du får den igjen etter 3 uker om

de ikke har god grunn til å "prioritere" din sak :)

Lenke til kommentar

Heisann folkens.

Jeg kjører en ford sierra sedan. Jeg er tross alt en ungdom som går på skole og får 1500,- i måneden. Begrenset med hva jeg kunne velge imellom av bilkjøp.

Pluggen: Han er den typen som stopper ungdommer uten noen som helst slags grunn (blålys og hele pakka selv om alt er i skjønneste orden!). Som jeg skrev over med hun venninna til ei venninne av meg. Latterlig, måtte le da jeg hørte det :D

Husker ikke om jeg skrev det, men han kjørte alene. Jeg skrev heller ikke under på noen som helst ting, noe en på ett annet forum sa at jeg skulle gjort, men siden han ikke ba meg skrive under på noe er det hans feil?

Kan jeg ta turen nedenom lensmannskontoret i morgen å prøve å forklare det som faktisk har skjedd?

Takker for alle svar, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå, kommer meg jo ikke ned til bussholdeplassen om morgenen :(

Lenke til kommentar
Veit at det er mye "sladding" å sånt som skjer rundtom, og det er OVER ALT.

Har du enda ikke lært at selv om "alle" gjør det så blir det ikke noe mer lovlig? Det at du bruker det argumentet gjør det også litt mer sannsynlig at du kanskje presset litt på gassen istedenfor bremsen >.>

Dere kan jo selvsagt sende inn en klage til politistasjonen, få med vitner og skriv den ordentlig så kommer kanskje de til å se på den i et par sekunder, men kan ikke se at de skulle bry seg, alltid flere sider av en sak.

Du må nok vente og se på hva som skjer, så får du sende inn en klage etterpå, men ikke skriv noe at "ryktet på gata lissom er at han derre er kjempeslem mot oss assa", hold deg til saken din.

Lenke til kommentar
Veit at det er mye "sladding" å sånt som skjer rundtom, og det er OVER ALT.

Har du enda ikke lært at selv om "alle" gjør det så blir det ikke noe mer lovlig? Det at du bruker det argumentet gjør det også litt mer sannsynlig at du kanskje presset litt på gassen istedenfor bremsen >.>

Dere kan jo selvsagt sende inn en klage til politistasjonen, få med vitner og skriv den ordentlig så kommer kanskje de til å se på den i et par sekunder, men kan ikke se at de skulle bry seg, alltid flere sider av en sak.

Du må nok vente og se på hva som skjer, så får du sende inn en klage etterpå, men ikke skriv noe at "ryktet på gata lissom er at han derre er kjempeslem mot oss assa", hold deg til saken din.

Har vitne på at jeg kjørte ordentlig. Jeg skal vel egentlig skrive under på papirer hvis jeg "samtykker", skal jeg ikke?

Jeg kom jo i tredje gir mot fotgjenger-feltet, så klart og tydelig at ingen skulle gå over for de stod der å pratet. Jeg satte gang i andre gir og fikk hjulspinn (ja det var hølke-glatt) par meter til jeg fikk den i tredje igjen.

Synes dette er dritt fra hans side. Min mening.

Lenke til kommentar

mistet lappen for verre spinning enn det der jeg, da ble det 3mnd uten lapp og jeg var så heldig at jeg fikk donere 5000kr til statskassen. Tviler på at de tar lappen din av denne grunn. Grunnen til at polizei tok lappen din er fordi det du gjorde KAN resultere i inndragelse av førerkort. Derfor beslaglegger politiet førerkortet ditt helt til en jurist har sett på saken og avgjort hva slags reaksjon hendelsen skal få. Tipper du får en liten bot, evt ingenting. hvis du ikke har "pyntet" på historien her da :p

Lenke til kommentar

En her i byen blei stoppa når han lå i slædd ned en bakke i en sving, slæddet så hele rundkjøringen og tok to kontraer og opp en lang bakke. Så møtte han purken opp bakken. Han fikk lappen beslaglagt, men fikk den tilbake igjen etter noen bortforklaringer. Tror du har saken på din side her hvis det er som du forklarer.

Men altså, det er sjelden man får sleng uten vilje, og da klarer man som oftest å rette den opp meget fort om man er en nogenlunde oppegående sjåfør. Kjører man en bil med bakhjulstrekk så lærer man seg meget fort hvor mye gass man kan gi på de forskjellige førene og hvor enkelt det bare er å slippe opp evt trykke inn clutsjen og styre litt imot når den slipper om man ikke planlegger en sladd. Det er ganske lett å se forskjell på en sladd med vilje og uvilje, man ser at vedkommende prøver å holde sladden gjennom svingen og at hjulene spinner hele tiden ;).

Lenke til kommentar

Altså. Jeg kom mot svingen i 3 gir, i utkanten av svingen girer jeg ned i 2gir (med clutchen inne) mens jeg småbremser for å se om de som står ved fotgjengerfeltet har tenkt seg over. Men de sto der bare å pratet, så jeg kjørte videre i andre gir (middels turtall) som jeg selvsagt spant på der og rompa gikk ut. Det var så aldeles ikke meningen å "sladde" der. Men slipper det, så slipper det. Gira med en gang over i 3 gir så jeg fikk slutt på hjulspinninga. Som sagt, jeg har ikke mye erfaring på vinterføre (føler at jeg kan å kontrollere det meste, men ikke alt!).

Endret av Carpathian
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å tilpasse fart og gasspådrag etter kjøreforholdene, så har du ikke noe i trafikken å gjøre. Det krever ekstra ferdigheter å kjøre på glatt føre, noe du tydeligvis ikke besitter.

Vær glad du ikke skadet noen. Da hadde konsekvensene for deg selv blitt enda større.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke klarer å tilpasse fart og gasspådrag etter kjøreforholdene, så har du ikke noe i trafikken å gjøre. Det krever ekstra ferdigheter å kjøre på glatt føre, noe du tydeligvis ikke besitter.

Vær glad du ikke skadet noen. Da hadde konsekvensene for deg selv blitt enda større.

Fart? Farten min var under 50 i en 60 sone. Og jeg klemte ikke gassen i bånn, slik det virker som du mener her. Jeg er ungdom (er det derfor du "dømmer" meg?) som går skole. Får 1500 i mnd'n pga stipend (har ikke jobb) som går med i bensin for det meste. Jeg har ikke råd til slike dyre fancy biler som du kanskje har, jeg har ikke råd til splitter nye dekk. Dekkene fikk jeg av en jeg kjenner. Er pigger på dem, som faktisk ikke er så værst, men fremdeles "gamle" dekk. Jeg var ALDRI i noen form av "fare" med den kjøre"opplevelsen" jeg hadde. Verken for meg eller andre.

"det kreves ekstra ferdigheter å kjøre på glatt føre"

*kremt* Jeg er "nybegynner" og er ikke så altfor erfaren på vinterføre. Men jeg lærer fort, det gjør jeg. Føler at jeg kan å kontrollere bilen min, manglene på vintererfaring KOMMER med tiden. Tror ikke du heller var "kongen" på veien 2 uker etter du fikk lappen.

Var forresten innom politiet og avla forklaring + at jeg trekte det jeg "samtykte". Synes det gikk BRA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...