ChrML Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Er 19 år og jobber snart andre halvåret som elektriker lærling. Blir litt dårlig lønn foreløpig til å flytte ut, men håper jo da at om ca 1 år eller 2 at jeg skal få råd til det. Har et lån for øyeblikket på bil som jeg håper å ha betalt ned på ca 1 år fra nå. Hvor mye må man regne i utgifter i måneden på en leilighet? Si en leilighet på 6000 kroner måneden, hvor strøm ikke er innbakt i regninga. Først er det vel vanligvis et depositum på rundt 10 000 kroner pluss minus avhengig av leietaker. Noe mer enn det har jeg veldig liten peiling på og hva som kommer i tillegg per måned. Og hvordan er det vanligvis med tanke på støy, privatliv osv..? Vil jo helst slippe å være midt i glaningen til dem jeg leier hos hele tiden og vil helst kunne ha vorspiel der litt fra tid til annen, uten veldig høy musikk eller noe uten at det skal være noe problem. Tenker også på det å leie med en viss sum per måned, kontra det å kjøpe en leilighet. Hva er prisforskjellene her? Tror at i lengden så er det vel mye dyrere å leie, iom at man betaler men får ikke noe igjen for det, mens en leilighet betaler man mindre per måned og man får igjen det man betaler når man selger. Altså det man betaler inn på lånet er penger spart på en måte. Med en startkapital på så og si 0, hva er det realistisk å starte med, hvor mye er forventet å kunne klare uten å måtte leve fattig? Om ca et år har jeg ca 11 000 kr i måneden etter skatt + feriepenger i lønn. Året etter der ca 18- 20 000 kroner etter skatt i måneden + feriepenger. Lenke til kommentar
brrah Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Kan svare på noe av dette. Depositum er vanligvis 2 eller 3 ganger månedsleia. I tillegg til leie kommmer strøm, internett og tv(i tillegg er det en drøss variablekostnader men disse varierer fra person til person). Ang. leie vs. kjøpe så er det en del forhold som spiller inn. Du sier du har billån fra før og jeg tror du ikke har mulighet med den inntekten du har å betjene to lån. Når du er gjeldsfri og tjener 18-20k i mnd så burde du klare å få tatt opp et lån hvis moren eller faren din kan gi banken sikkerhet i sitt eget hus e.l. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Dersom du skal leie, vil kostnadene utover leien reguleres av kontrakten du skriver med utleier. Dersom du skal kjøpe, må du sette deg inn i forskjellene mellom selveier, borettslag-, andel- og aksje-boliger. En selveier har, i tillegg til selve kjøpesummen, en månedsutgift som ofte dekker forsikring av bolig, kabel-TV, vedlikehold og strøm til ute/fellesområder, ofte parkeringsplass/garasje, av og til varmtvann og/eller oppvarming, kommunale avgifter etc, avsetning til fond for kommende utgifter, og ev. andel av lån som er tatt opp felles til utbedringer etc. I en borettslag/aksje/andelsbolig eier du oftest ikke leiligheten din, men en rett til å bo der. Du betaler et innskudd, og har som regel et lån som fordeles til beboerne, i tillegg til de kostnadene som påhviler en selveier. Dette lånet kan være stort, spesielt nyere leiligheter med lavt innskudd har gigantiske lån, slik at husleien fort kan bli 10-15.000 kr/mnd eller mer. Som for alle lån er det skattefradrag for forfalt og innbetalt rente, dette er p.t. 28%. En bolig som ikke er selveier er som regel mer regulert enn selveier. Du kan ikke leie ut en borettslagsleilighet uten å søke styret for 1 år om gangen, og du kan ikke få leie ut i mer enn 2 år før du enten selger eller flytter tilbake (ref. borettslagsloven). I en del borettslag risikerer du også at ditt innskudd går til å betale husleien til de som ikke har råd, men de store, som f.x. OBOS, har ordninger som unngår dette. Slik boligmarkedet (for kjøp) er nå, er det mange som normalt ville ha kjøpt, som ikke gjør det likevel, enten fordi de ikke "tør" eller fordi bankene ikke låner dem nok penger. Dette fører til mer press på leiemarkedet, og prisene stiger på utleie selv om de er stabile eller går litt ned på kjøp. Når det gjelder leie, er det viktig å ha med seg en som har innsikt i regler for hva som er godkjent som bolig/oppholdsrom. Jeg har sett mange utleieleiligheter (spesielt i kjeller) som ikke på noen måte tilfredsstiller kravene til oppholdsrom. Sjekk også støy fra etasjen over dersom leiligheten ligger i en enebolig med oppholdsrom over, eneboliger er som regel ikke godt støyisolert mellom etasjer, spesielt for trinnstøy nedover til etasjen under. Sjekk parkeringsforhold, og få en godt spesifisert leieavtale. Har sett mye rart der også, jeg har selv både eid og leid i mange år. Jeg leier ut en liten enebolig, og leien inkluderer WLAN, kabel-TV, boligforsikring, snøbrøyting, kommunale avgifter og vann/avløpsavgifter. Leier betaler altså leie til meg, og kun egen strøm og innboforsikring utenom. (OBS: Denne er IKKE ledig på mange år!!) Personlig anbefaling: Kjøp en liten selveier eller inngå et forutsigbart og godt regulert leieforhold mens du sparer til eget. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Okay. Takker for svar . Da skjønner jeg litt mer. Hva mener du man bør sitte med av penger i banken før man evt. leier en hybel eller kjøper en selveier å greie å betjene lånet? Og hva bør man tjene i måneden minst? For eksempel noe som dette: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...mp;WT.svl=Bilde Her går det ca 8000 kr per måned til lån hvis man tar et lån på 600 000 kroner over 12 år ca. Så 4000 kroner til fellesutgifter, pluss strøm, internett og annet dill = 15- 16 000 kroner i måneden. Lønningen er på 28 000 kroner brutto når jeg får fagbrev ca. Altså, ca 20- 22 000 kroner kanskje etter skatt med skattelettingen pga lån. Dvs det skulle bli ca 4- 6000 kroner til overs til bil og andre snacks? Er denne tankegangen riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå