Larsenio Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Heisann. Ny her inne, jeg. Tenkte å høre hva proffer mener om dette bildet. Er tatt med mitt Pentax k10D med kit-objektivet, 18-55mm. Er ny innen fotografi, men har fått mye skryt av bilder jeg har tatt av natur her oppe i Nordland. Ubegrunnet? Kom med synspunkter Her fra stranda for noen dager siden Mvh Larsenio Edit av moderator: lagt til "BK:" i emnetittel. Endret 9. desember 2008 av Larsenio Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Minner om retningslinjene for bildekritikken, og at alle emner her skal være tydelig merket at de dreier seg om bildekritikk, fortrinnsvis med "BK:" eller "Bildekritikk:" i emnetittel. Moderator har endret emnetittelen. Bildene skal heller ikke være større enn 1280 pixler på lengste side, og trådstarter anmodes om å redusere størrelsen på bildet. Dette innlegget skal ikke kommenteres, evt. kommentarer skal tas på PM. Endret 9. desember 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Fint bilde, fine farger, men ikke veldig spennende. Litt "bakgrunnsbilde i Windows"... Synd at du har kuttet av den buede linjen i huken, det hadde forbedret kompoisjonen en hel del. Mulig du måtte gått litt lenger bakover også, for å få med spissen av neset, men jeg ville heller kuttet neset enn huken... Signaturen er forøvrig like skjemmende her som på alle andre bilder som ikke er i glass og ramme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vennligst resize bildet ditt. Det blir jo umulig for meg som sitter med liten jobbskjerm å få et skikkelig helhetsinntrykk av bildet uten å måtte zoome ut. Dessuten er det aldri nøvdendig å ha så store bilder når du laster de opp til kritikk på nettet. Når det er sagt, så er det et relativt greit bilde. Du garderte deg godt med elementene, hav, sjø og fjell. Selve utførelsen er god, men du kunne med trygghet beskjært vekk noe av bunnen i bildet, slik at vannkanten til høyre blir det nederste punktet i bildet. Litt for uskarpt, men bra farger og kontraster, samt komposisjonen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 I serien solnedgangsbilder (mulig det er soloppgang for alt jeg vet), er det ikke av de verste jeg har sett i alle fall. Stranda og fjellene gir fine linjer. Men som Egilanso synes også jeg at det med hell kunne vært kuttet noe i bunnen, da hadde du også sluppet å få fjellene plassert midt i bildet. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Ok, bildet er resiza. Beklager at det ble for stort. Kunne desverre ikke få med bunnen av strand-huken, da det står et svært berg jeg da også måtte hatt med i bildet. Evt kunne jeg ikke hatt med fjellkjeden i sin helhet, som var noe av det jeg ville. Forøvrig er dette en solnedgang. Men takk for kommentarer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Dersom du har bildebehandlingsprogram, hvilket som helst, så er det nok et beskjæringsverktøy som du kan fjerne bunnen med. =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jepp. Synes det ble mye bedre slik. Fjellene ble ikke midtstilt, du fikk begrenset forgrunnen til en forgrunn og ikke på samme linje med selve hovedmotivet, som er fjellene og bildet fikk et bredformat, noe jeg er skikkelig gla i selv. =) Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, ok. Skjønner at du liker det bedre slik, men er litt uening selv :!: Men hva vet nå jeg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Personlig smak, så du vet nok en del. "Itte vær så har mot de sjølv." =) Du har tilgang til en fantastisk natur og jeg gleder meg til å se flere bilder. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Ja, sant dèt. Alle har vi forskjellig smak Skal legge ut flere til kritikk her inne, og så kanskje blir jeg en bedre fotograf av tips og triks jeg lærer etterhvert! Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Greit å ikke få fjellene midt i bildet. Litt hint om det finner du f.eks. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds Ellers så heller bildet bitte litt mot venstre, du ser det på horisonten bak fjellene. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Fint bilde, fine farger, men ikke veldig spennende. Litt "bakgrunnsbilde i Windows"... Synd at du har kuttet av den buede linjen i huken, det hadde forbedret kompoisjonen en hel del. Mulig du måtte gått litt lenger bakover også, for å få med spissen av neset, men jeg ville heller kuttet neset enn huken... Signaturen er forøvrig like skjemmende her som på alle andre bilder som ikke er i glass og ramme. ha ha, "litt bakgrunnn i windows bilde"!! Det er jo meget god kritkk, siden bakgrunnsbildene i windows er tatt av en proff natur fotograf Bilde er helt ok, men kan se litt artefakter i himmelen...mulig du har dratt litt hardt i spakene naar du har etterbehandlet??!! Endret 12. desember 2008 av dan83 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Synes bildet ble litt for kaldt, og litt for uskarpt for min smak. Sååå jeg tok meg friheten til å forandre litt på det, si ifra om du vil ha det fjernet. Jevnet også ut noen av disse artifaktene i himmelen. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Bjarnemann: Ja det der ble jo riktig så varmt.. Likte ikke personlig den varmen i bildet etter din behandling, men så jo at skarpheten ble mye bedre, og artifakter vet jeg ikke engang hva er da, men antar det er uskarphet... Trenger ikke fjerne det for min del. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Drar fram dette igjen jeg. Mitt første bilde på BK! Nå har jeg prøvd å redigere lysene på en måte jeg kan forsvare litt mer, skarpet det opp og fått et i mine øyne bedre bilde. Eller er jeg på bærtur? Lenke til kommentar
einaros Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Hadde vært gøy å se det samme med polariseringsfilter, eller ND og lengre eksponering. Pent landskap, altså, men jeg føler at vannet ble et forstyrrende element i et ellers stille og fredelig bilde. Lyset over fjellene til venstre nærmer seg å være utbrent, uten at det nødvendigvis er en negativ effekt i seg selv. Et biprodukt er derimot at omrisset, spesielt av fjellet helt til venstre, blir litt vel klippet. Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Litt,på bærtur,altså. Veldig bra redigert,fin farge,belysning og skarping.Men jeg skulle gjerne sett et alternativ:Ta med stranden,legg overgangen mellom sand og sjø i høyre hjørne,kutt himmelen omtrent der kveldslyset går over i det lyse over de høyeste fjellene.Med samme belysning og skarphet tror jeg det vil funke bedre.Uten forgrunnen blir det litt tomt. Gidder du? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Rodswinger: da tror jeg at jeg ender opp med noe som det her: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå