Gå til innhold

BK: Tidlig vinterstemning i nord

Larsenio

Anbefalte innlegg

Heisann. Ny her inne, jeg.

Tenkte å høre hva proffer mener om dette bildet.

Er tatt med mitt Pentax k10D med kit-objektivet, 18-55mm. Er ny innen fotografi, men har fått mye skryt av bilder jeg har tatt av natur her oppe i Nordland. Ubegrunnet?

Kom med synspunkter :thumbdown::thumbup:

Her fra stranda for noen dager siden

Mvh Larsenio

Edit av moderator: lagt til "BK:" i emnetittel.

post-179066-1228829252_thumb.jpg

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om retningslinjene for bildekritikken, og at alle emner her skal være tydelig merket at de dreier seg om bildekritikk, fortrinnsvis med "BK:" eller "Bildekritikk:" i emnetittel. Moderator har endret emnetittelen.

Bildene skal heller ikke være større enn 1280 pixler på lengste side, og trådstarter anmodes om å redusere størrelsen på bildet.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, evt. kommentarer skal tas på PM.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Fint bilde, fine farger, men ikke veldig spennende. Litt "bakgrunnsbilde i Windows"... Synd at du har kuttet av den buede linjen i huken, det hadde forbedret kompoisjonen en hel del. Mulig du måtte gått litt lenger bakover også, for å få med spissen av neset, men jeg ville heller kuttet neset enn huken... Signaturen er forøvrig like skjemmende her som på alle andre bilder som ikke er i glass og ramme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Vennligst resize bildet ditt. Det blir jo umulig for meg som sitter med liten jobbskjerm å få et skikkelig helhetsinntrykk av bildet uten å måtte zoome ut. Dessuten er det aldri nøvdendig å ha så store bilder når du laster de opp til kritikk på nettet.

Når det er sagt, så er det et relativt greit bilde. Du garderte deg godt med elementene, hav, sjø og fjell. Selve utførelsen er god, men du kunne med trygghet beskjært vekk noe av bunnen i bildet, slik at vannkanten til høyre blir det nederste punktet i bildet.

Litt for uskarpt, men bra farger og kontraster, samt komposisjonen.

Lenke til kommentar

I serien solnedgangsbilder (mulig det er soloppgang for alt jeg vet), er det ikke av de verste jeg har sett i alle fall. Stranda og fjellene gir fine linjer. Men som Egilanso synes også jeg at det med hell kunne vært kuttet noe i bunnen, da hadde du også sluppet å få fjellene plassert midt i bildet.

Lenke til kommentar

Ok, bildet er resiza. Beklager at det ble for stort.

Kunne desverre ikke få med bunnen av strand-huken, da det står et svært berg jeg da også måtte hatt med i bildet.

Evt kunne jeg ikke hatt med fjellkjeden i sin helhet, som var noe av det jeg ville.

Forøvrig er dette en solnedgang.

Men takk for kommentarer :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dersom du har bildebehandlingsprogram, hvilket som helst, så er det nok et beskjæringsverktøy som du kan fjerne bunnen med. =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jepp. Synes det ble mye bedre slik. Fjellene ble ikke midtstilt, du fikk begrenset forgrunnen til en forgrunn og ikke på samme linje med selve hovedmotivet, som er fjellene og bildet fikk et bredformat, noe jeg er skikkelig gla i selv. =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig smak, så du vet nok en del. "Itte vær så har mot de sjølv." =)

Du har tilgang til en fantastisk natur og jeg gleder meg til å se flere bilder.

Lenke til kommentar
Fint bilde, fine farger, men ikke veldig spennende. Litt "bakgrunnsbilde i Windows"... Synd at du har kuttet av den buede linjen i huken, det hadde forbedret kompoisjonen en hel del. Mulig du måtte gått litt lenger bakover også, for å få med spissen av neset, men jeg ville heller kuttet neset enn huken... Signaturen er forøvrig like skjemmende her som på alle andre bilder som ikke er i glass og ramme.

ha ha, "litt bakgrunnn i windows bilde"!! Det er jo meget god kritkk, siden bakgrunnsbildene i windows er tatt av en proff natur fotograf :p

Bilde er helt ok, men kan se litt artefakter i himmelen...mulig du har dratt litt hardt i spakene naar du har etterbehandlet??!!

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Bjarnemann:

Ja det der ble jo riktig så varmt..

Likte ikke personlig den varmen i bildet etter din behandling, men så jo at skarpheten ble mye bedre, og artifakter vet jeg ikke engang hva er da, men antar det er uskarphet...

Trenger ikke fjerne det for min del.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde vært gøy å se det samme med polariseringsfilter, eller ND og lengre eksponering. Pent landskap, altså, men jeg føler at vannet ble et forstyrrende element i et ellers stille og fredelig bilde.

Lyset over fjellene til venstre nærmer seg å være utbrent, uten at det nødvendigvis er en negativ effekt i seg selv. Et biprodukt er derimot at omrisset, spesielt av fjellet helt til venstre, blir litt vel klippet.

Lenke til kommentar

Litt,på bærtur,altså. :grin: Veldig bra redigert,fin farge,belysning og skarping.Men jeg skulle gjerne sett et alternativ:Ta med stranden,legg overgangen mellom sand og sjø i høyre hjørne,kutt himmelen omtrent der kveldslyset går over i det lyse over de høyeste fjellene.Med samme belysning og skarphet tror jeg det vil funke bedre.Uten forgrunnen blir det litt tomt.

Gidder du? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...