Gå til innhold

anskaffelse av pirajaer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piraja er ikke den enkleste fisken å ha, og kan bli opp til 30 cm lange. Så du må ha et relativt stort kar!

 

Hva med å starte med et vanlig akvarium med normal fisk før du går rett på piraja? Og hvorfor akkurat piraja, det finnes jo så mye annet utrolig kult å ha i et akvarium ;) Så kan du jo lære deg en del om det å ha fisk, så har du større grunnlag for å lykkes om du senere velger å skaffe deg pirajaer. Vanligste pirajaen i Norge heter rødbukpiraja og kan være både pysete og tøff.

Akvaforum sier:

Som en tommelfingerregel kreves det rundt 75 liter vann per voksen rødbukpiraya, men mist 200 liter. Det kan imidlertid være store individuelle forskjeller. Stor bunnflate er også viktigere enn akvariets høyde.

Det er imidlertid viktig å huske på at de har meget skarpe tenner og kraftig kjeveparti. Dersom de skulle finne på å angripe biter de lett ut en halvkuleformet munnfull. Ikke bare med hud, men også med muskler, nerver og bein. Ett bitt kan ødelegge en finger for livet. All oppmerksomhet bør derfor være på fisken under arbeid i akvariet, og fiskene bør være mette. Det tryggeste er å benytte seg av skillevegg. De fleste angrep skjer likevel over vann, spesielt ved flytting av fisk. Husk at de lett biter seg ut av en hov, det er tryggere å fange dem i ei bøtte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt priaya. :)

Man må ha digert akvarium (min 500 liter). Ikke noe sjakktrekk å ha to-tre stykk i en 200 liter f.ex. Da spiser de hverandre opp. Man kan ikke ha planter i akvariumet (de enten råtner eller blir revet opp av fisken), vannet lukter ekkelt og det er generelt veldig skittent oppi der siden de spiser rå fisk etc.

Egentlig kjedelig fisk, med unntak av når de mates, som er skjelden. Hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt en voksen stim med tilhørende akvarium :)

Veldig pene å se på. De er ikke så tøffe som de ser ut til, hadde henda oppi der innimellom, har har aldri blitt bitt. Bare pass på at de er mette først, sånn for sikkerhets-skyld :p

Blir man bitt må du ta stivkrampesprøyte fordi de har så mange bakterier i munnen at man kan få koldbrann.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke eid en selv, men kjenner en som hadde. Virker som fisk med stor personlighet. Går du forbi akvariet, står den nesten og venter på deg for å få mat hehe. De er egentlig ganske fredlige etter hva jeg har forstått, og spiser bare det de får plass til i munnen av andre fisk. Krangler såklart med andre hanner, så de kan ta livet av "kompisen" hvis de får for liten plass.

Det er også mulig å lære dem til å bli håndmatet hehe. Er nesten som å ha en hund, bare at det er en fisk :p

Bare husk at de vokser fort, og trenger ett rimelig digert karr. Skal ikke holdes alene hvis jeg husker korrekt.

 

 

Info om den her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1159

 

De må ha hvertfall 500 liter og være en tre-fire stykk.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva Modeswitch mener jeg heller her nå :p

 

Enig i at Oscar er en kul fisk. Men som Mushi sa, de blir store. Så kan ikke ha dem i en bolle eller en 50liter akkurat ;) De som var på min gamle jobb svømte etter alle som gikk forbi karet deres i håp om å få mat. De ble også håndmatet med frosset oksehjerte.

 

Jeg lurte på om hun mente det var underholdende å se dem spise levende føde, som i youtube-klippene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...