wannabe nerd Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hei. Har nylig installert ubuntu, og under installasjonen støtte jeg på problemer som jeg løste ved å skrive mem=512. Dette løste problemene fint, men begrenset minnet i pc'n til stusselige 503,6 mb. Nå vil jeg gjerne ha tilgang på de 2GB ram som egentlig finns der, og lurte på om dette er mulig på noen måte? Noen utskrifter om det kan være nyttig: $ hwinfo --memory 01: None 00.0: 10102 Main Memory [Created at memory.61] Unique ID: rdCR.CxwsZFjVASF Hardware Class: memory Model: "Main Memory" Memory Range: 0x00000000-0x1fffffff (rw) Memory Size: 512 MB Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown $ free -m total used free shared buffers cached Mem: 503 496 6 0 3 88 -/+ buffers/cache: 404 99 Swap: 1474 49 1424 ~$ uname -a Linux Lala 2.6.24-22-generic #1 SMP Mon Nov 24 18:32:42 UTC 2008 i686 GNU/Linux I tillegg: Firefox har helt grusomt liten skrift i ubuntu, spesielt her på forumet(hjelp). Endret 9. desember 2008 av wannabe nerd Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 man kan bruke mem til å utforske og patche ting... men dette aner jeg virkelig ikke noe om. den små skrifta i FX kan jeg derimot hjelpe med. bare trykk ctrl og +. eller du kan klikke på view og deretter zoom. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 I tillegg: Firefox har helt grusomt liten skrift i ubuntu, spesielt her på forumet(hjelp). Så bytt? Uansett. Problemet er sannsynligvis at du har en kernel linje med mem=512 i /boot/grub/menu.lst fortsatt. Endre den, og du bør være good to go. Det kan du enten gjøre ved hjelp av en teksteditor med root-rettigheter (alt + f2 og skriv gksu gedit /boot/grub/menu.lst) eller kanskje ved å laste ned og innstalere startupmanager. Lenke til kommentar
wannabe nerd Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Supert! Nå har jeg 2GB ram og passe skriftstørrelse i firefox, takk til begge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå