Gå til innhold

Oppgradering av hovedkomponentene, pris\ytelse\kompitabilitet

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Det har seg sånn at det nærmer seg jul og da begynner jeg å se på muligheten for å oppgradere systemet mitt. (P4 3Ghz Northwood på Asus P4C800 Deluxe, 2GB Pc3200, Powercolor x800xl 256mb, gammelt men holder godt med!)

Det jeg i hovedsak trenger er ny RAM, CPU og GPU. Jeg skal kjøpe HK av en kompis, et Asus P5Q Deluxe, som han har brukt i 2mnd, fordi nå vil han kjøre SLi. Siden dette er et "Topp kort" regner jeg med at det holder til litt OK overklokking.

Har sett at C2D E8400 er ganske billig, men har de rom for å overklokkes? (Vet om vår forumbrukers 4,5ghz klokk) Leser om stepping 0D på de som når 3,6ghz + og ønsker et system som kan nå det. Isteden for å betale 2,6k for en E8600.

Ram der står jeg fritt, men gjerne ram som takler overklokking. Tenker ikke på å gå høyere på ocen enn rundt 3,6 - 3,8ghz (Spørs om det er lett oppnåelig dog)

Ang. GPU vil jeg ha noe som er ganske fremtidsrettet, sett på 4850 pga Pris\ytelse. Jeg kjører hovedsaklig 1650x1050 oppløsning. Bør jeg bruke 500kr ekstra på 4870?

Og jeg vil ha det stille, kan derfor gå med på å bytte kjøler.

Ønsker og totalt kun bruke rundt 5-6000kr på disse komponentene, totalt med Thermalright Ultra120 eXtreme som cpu kjøler og ny PSU. (Kjøper Corsair 650w psu)

Oppsett 1: Hos Netshop

CPU: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97663

GPU: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=114501Valgt pga likheten til min Artic Cooling kjøler som er veldig stille, skal IKKE ha GPU med bråkete kjøler.

RAM: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97679Sett en del bruker disse til OC, iallefall Mushkin brikker. Tips?

Med disse komponentene og CPU Kjøler Thermalright120samt Corsair sin PSU

Havner jeg på 5615kr på Nethshop.

Noe jeg bør revurdere? Bytte ut eller bruke litt mere cash på?

Ordet er deres, Mvh Hans Georg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar!

Var litt usikker på om dette hovedkortet dugde til overklokking, men litt skal vel gå.

Da skal jeg sjekke opp de brikkene, prisene på DDR2 er jo så lave nå. Har hatt mye budget ram før og vil ha noe kvalitet nå.

Har du noe tanker rundt det evt. prisfallet på 4870? Har lyst på 4870 1gb kjenner jeg, og kan gjerne vente til det blir billigere.

For å stille et annet spørsmål, har et Geforce 6600GT PCI-e liggende som jeg kan bruke frem til prisene dropper, er dette mye dårligere enn x800xl på agp? Tenker da på agp sin 8x bus og pci-e sin 16x.

Dette er ikke viktig, men ønsker å kunne bruke pcen frem til nytt Gfx kort blir handlet.

Lenke til kommentar

Finner 4870 512MB fra ca. $180 og 4870 1GB fra ca. $230.

Prisene er satt ned, men det tar litt tid før det påvirker prisene i norske (nett)butikker.

X800XL ligger nok over 6600GT i spillytelse.

Forventer at vi begynner å se priser godt under 2000,- for de rimeligste 4870 1GB ganske snart.

Ihvertfall i Januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...