Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skattefradrags tråden, spørsmål og hjelp

E}{IT

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det snart nyttår og da kommer selvfølgelig selvangivelsen. Tenkte at i år skal jeg virkelig prøve å sette meg inn i hva jeg kan få fradrag for da det er ganske mange tusen man kan tjene på det.

Lager dermed denne tråden for at alle som har spørsmål og de som har peiling kan svare.

Har selv en del spørsmål.

1.Hvis man ønsker å feks leie inn noen til å sjekke og hjelpe deg med hva du kan føre opp av fradrag hvem skal man da kontakte? (har vært på ligningskontoret, de hjalp ikke stort)

2. Har bostedsadresse i nord norge(bor hjemme hos foreldrene mine). Har leilighet i stavanger pga et deltidsstudie jeg tar der. Kan jeg kreve fradrag for denne leiligheten?

3. Gikk for noe år siden et borekurs, kan jeg kreve fradrag? Vet at noen har fått noe lignende som dagpenger på 2-300 kr dagen i de 3 månedene kurset varte. Ikke av nav, men i fradrag.

4. Må pendle en del for egen regning hjem med fly, fradrag?

5. Er vel egentlig et krav ifra firmaet jeg jobber i at jeg går på skolen, har inntil nå betalt selv, kan jeg få fradrag på det som er betalt?

Noen andre innlysende ting man kan kreve fradrag for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke helt tak i om du er student eller om du jobber, men en student har aldri krav på pendlerfradrag.

Om du har krav på det kommer an på alderen din, siden du ikke har egen bopel på hjemstedet ditt.

Enslige som i skatteåret er 21 år eller yngre anses å ha sitt skattemessige bosted i foreldrehjemmet. Enslige som er 22 år eller eldre anses å ha sitt skattemessige bosted der de har sitt selvstendige bosted. En uselvstendig bolig kan ikke være over 30 m2.

Lenke til kommentar

Jeg er 22år. Tingen er det at jeg jobber offshore. Så jeg er 14 dager på jobb ute på havet. Så 14 dager på skole i Stavanger, deretter reiser jeg hjem 14 dager. Kontinuerlig syklus over året bortsett fra sommerferie osv fra skolen...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Studenter hadde i alle fall før krav på pendlerstøtte når de hadde sommerjobb på studiestedet. Jeg førte opp dette alle årene jeg jobbet når jeg var student. Forutsetningen er selvfølgelig at man er folkeregisterregistrert hos foreldre, og har hybel på studiestedet, men det har var nesten alle på grunn av lånekassens reisestipend.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har litt av den samme problemstillingen:

Slik det er i dag, har jeg folkeregistrert adresse hos foreldrene mine. Jeg fikk meg ny jobb i september, og fra foreldres adresse til jobb er det 110,2 km hver vei. Jeg bor derimot på hybel ved studiestedet, og fra hybelen til arbeid er det 62,9 km hver vei.

Skal kjøringen regnes fra folkeregistrert adresse selv om jeg tidvis kjører fra hyblen?

Har det noen betydning at jeg kun har arbeidet her i 1/3 av året? Tenker da spesielt på egenandelen..

Jobber deltid, og det ble kun 55 dager i fjor, så det er nok ikke veldig mye å hente her, men det er likevel interessant å tjene noen kroner på å fylle ut selvangivelsen korrekt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du har folkeregistrert adresse hjemme i tromsø så kan du si at du måtte flytte til stavanger pga jobb. Da kan du utgiftsføre xx antall hjemreiser (som da fort er sikkert 200 mil), og du kan utgiftsføre leiekostnadene du har for bolig.

Gjorde det selv i noen år før jeg kjøpte leilighet og flyttet min folkeregistrerte adresse. Er slikt som gjør at du fort kan få 20k+++ igjen på skatten. Hvor stuereint det er er en annen sak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...