Gå til innhold

Skal fornye pc'en, trenger eg ny strømforsyning og kabinett også?

Anbefalte innlegg

TX650W har bedre watt pr kr-ratio enn TX750W. Du må nesten vurdere hvordan du ser for deg dine fremtidige oppsett i forhold til hvor mange watt du trenger. En stor fordel med TX750W fordet, er antallet PCI-E-kontakter - 4 stk vs. 2 på TX650W. Men det har dog liten betydning hvis du tror du aldri kommer til å kjøre CF/SLI med to kort med 2 PCI-E-kontakter hver.

1707 kr synes jeg var mye for det skjermkortet. Så kan du nesten heller kjøpe det billigste HD4850-kortet og selv montere på en annen kjøler, feks. Zalman VF-1000LED eller Thermaltake DuOrb, eller .

Noe sier meg dog at det ikke er så aktuelt, så da er alternativet enten å bare velge et HD4850 med stock-kjøler eller en annen tredjeparts kjøler, eller gå for et helt annet kort, feks et Geforce 9800GTX+. Personlig hadde jeg nok gått for alternativ to, og feks. tatt en titt på Asus EAH4850 TOP.

Etter å ha gjennomlest HW.no's test av HD4850 med stock kjøler ser jeg at de har lite å utsette på støynivået på kortet, men at tempraturene blir noe høye (rundt 80 grader under load). Dette er også tilfelle for HD4870-kortene, og er gjort bevisst fra ATI's side fordi de mener at kortenes levetid blir lengre ved å holde jevn temp. både i idle og under load (de ligger rundt 70-80grader uansett), samt at støynivået blir lavere.

Hadde nok kjøpt et par ekstra 120mm vifter til kabinettet ja og montert de i fronten på kabinettet. Det er bedre med flere vifter på lavt turtall enn få vifter på høyt turtall, både i forhold til kjøling og støynivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ihvertfall ikke mer enn 650W, det er sikkert. Da har du nok futt til å kjøre to HD 4870 i crossfire om ønskelig. NorthQ har jeg kun gode erfaringer med. Har en omtrent lik til din, bare 500W, som i lange tider har vært trofast mot "serveren" min. Utrolig stille er den også. Ang. skjermkort, så kjører HD 4670 spill ca. like bra som HD 3850, men er litt bedre i høyere oppløsninger.. Omtrent samme strømforbruk også. Har du planer om en skjerm som støtter full HD e.l., er nok 4670 eller 4850 å anbefale hvis du ikke spiller veldig krevende spill. Der sparer du gode penger om det er tilfellet. Hvis du har umiddelbare planer om å hoppe fra Football Manager til Fallout 3 eller noe av lignende kaliber, er vel 4870 et meget godt valg. Med tanke på produsent så er jeg enig med det som blir sagt her. HIS har veldig god kjøleløsning på mange av sine kort, men det går ofte utover prisen. Stue-PCen min har HD 3850 med kjøleribber (altså musestille), og kan kjøre Fifa09 i full HD med alle detaljer på fullt. Koster vel 700-800kr den dag i dag. Men det er jo vanvittig hvor kravene spriker fra spill til spill nå for tiden, så anbefalingen må være noe i 48-serien, så du sikrer deg litt for framtiden :) Plassmessig har jeg selv et Antec Three Hundred med to HD 4780 kort, 3 HDDer, AGP-lydkort (med frontpanel i tillegg) og litt annet tøys i. Fremdeles litt plass til overs, i tillegg til at det kjøler veldig bra. Vil altså påstå at Nine Hundred er mer gimmick enn nødvendighet. I 300en er det plass til to 12cm vifter i front, en i sidedøren og en bak, i tillegg til at det er en 14cm i toppen, så store, stille vifter er ikke et problem å få til her heller.

Lenke til kommentar

Blir som alltid skjermkortet som gjenstår då :p

Ka med dette skjermkortet? Gigabyte med Zalman, er eneste som er billigere enn IceQ4 uten stock? :S

Har sett Sapphire med Toxic har fått bra tilbakemelding på 4870, men vet no ikkje om det samme gjelder med 4850.

Edit: Koster like mye som IceQ4 på Amentio så er vel gjerne ikkje noe vits.

Endret av Myggie
Lenke til kommentar

Et par kommentarer til trådstarter:

1. Å "kaste" bort penger på nytt kabinett, når du faktisk har et såpass bra kabinett som du har ser jeg liten vits i.

2. Når det gjelder PSU-er overdriver de fleste grundig behovet. Faktisk er strømforbruket langt mer moderat enn de fleste tro. TechReport viser det. Det er strømforbruk målt i stikkontakten på følgende oppsett.. TechReport kjørte faktisk 2 x HD 4870 x2 med en 750 Watt Power & Cooling PSU. Så 550 Watt av kvalitet holder så det rekker for de fleste.

Lenke til kommentar
Et par kommentarer til trådstarter:

1. Å "kaste" bort penger på nytt kabinett, når du faktisk har et såpass bra kabinett som du har ser jeg liten vits i.

2. Når det gjelder PSU-er overdriver de fleste grundig behovet. Faktisk er strømforbruket langt mer moderat enn de fleste tro. TechReport viser det. Det er strømforbruk målt i stikkontakten på følgende oppsett.. TechReport kjørte faktisk 2 x HD 4870 x2 med en 750 Watt Power & Cooling PSU. Så 550 Watt av kvalitet holder så det rekker for de fleste.

Grunnen til at eg tenkte på kabinettet var at eg måtte bytte strømforsyning.. Då var det bare den igjen, og bedre å ha en pc som virker stående en nesten en hel i deler.. Det er grunnen..

Det med PSU følger av tråden, og skal eg først bytte vil eg ha en sånn at eg slipper å bytte neste gang eg finner ut eg vil skifte deler.

Lenke til kommentar
Gigabyte med Zalman, er eneste som er billigere enn IceQ4 uten stock? :S

Den tok jeg ikke helt... Det er en rekke HD4850-kort uten stock-kjøler som er billigere enn HIS IceQ4, men Gigabyte-kortet du linker til er det billigste av dem hos Amentio. Ellers er det 12 kr som skiller opp til Asus-kortet jeg linket til i min forrige post, og det kortet har både annen kjøler, og er overklokket fra fabrikk. 9% overklokk er noe jeg ikke normalt ville anbefale å betale ekstra for, men 12kr er det helt sikkert verdt.

Lenke til kommentar

Ja, når du vil bruke den gamle, så er det greitt også med nytt kabinett.

Når det gjelder PSU-er av kvalitet så holder de lenge, selv uten at Wattallet er enormt. Det virker ellers som at mange tror at strømforbruket vil øke stadig vekk framover i rask takt, noe det neppe vil. F.eks bruker HD 4870 mindre strøm enn gamle 2900 XT. Overgang til ny produksjonsteknologi medfører at man klarer å øke ytelse uten særlig endring av strømforbruk. I noen tilfeller klarer man faktisk å redusere strømforbruket.

Det er også en del mindre PSU-er av kvalitet, som f.eks Seasonic (bedre enn Corsair, eller vi kan vel si at en Corsair ofte er en Seasonic), Antec NeoPower og andre i skiktet 500 - 600 Watt som faktisk ved tester gir mer enn de er oppgitt til. Antec NeoPower 550 ble faktisk målt til hele 650 Watt.

Personlig ville jeg aldri brydd meg om å kjøpe mer enn 550 - 650 Watt, når den ikke kan brukes i et oppsett, er den garantert for gammel av andre grunner. Men nå hiver jeg ikke inn 8 - 10 harddisker, mengder av vifter samt skjermkort i PC-en. Harddisker passer best i serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...