Myggie Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Har sett meg rundt etter nye deler. Bruker data til surfing, litt spilling og ser en del film. Har funnet meg følgende deler i handlekurven til HW. Tror dette er greie deler, men om noen ville byttet om på noe er det fritt fram å komme med forslag :-) Tenkte å handle alt på Amentio, da forskjellen på å plukke det billigste alle veier går opp i opp med portoen. Her er det gamle kabinettet og her er den gamle strømforsyningen. Trenger eg fornye noen av disse delene også? Lenke til kommentar
Capless Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 noen har sikkert noe bedre å si men, 400W er vel litt lite trur jeg Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Ser ut som et bra oppsett det der. Kabinett og PSU skal fungere helt fint til dette oppsettet. Edit: 400W skal holde bra så lenge du ikke har planer om voldsom overklokking eller å proppe masse HDDer og annet stæsj i maskina senere. Med de spesifikasjonene du ramser opp, så har vel systemet max load på rundt 300-350W. Endret 8. desember 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Ser bra ut det ja. Ser nå at den gamle strømforsyningen hadde støtte for både PCI-Express skjermkort og 24-pinners hovedkort kontakt. Men har du flere harddisker i maskinen bør du kanskje ha sterkere PSU. - drexen Endret 9. desember 2008 av drexen Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ser ut som et bra oppsett det der. Kabinett og PSU skal fungere helt fint til dette oppsettet. Edit: 400W skal holde bra så lenge du ikke har planer om voldsom overklokking eller å proppe masse HDDer og annet stæsj i maskina senere. Med de spesifikasjonene du ramser opp, så har vel systemet max load på rundt 300-350W. Er ikke bra for Psu'en når den går på nesten fullt hele tiden, Jeg har en Mist 1000W i systemet mitt. regner med den ikke går på noe mer enn en 3-400w og da har den jo det veldig bra. Lenke til kommentar
loLpaTrol Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 du bør kjøpe en PSU på minst 500w til det systemet der, radeon 4850 blir anbefalt med 450w minimum PSU. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Er enig i at hvis fyren skulle kjøpt ny PSU, så hadde noe på 500W+ vært å anbefale. Men nå spør han ikke om dette, men om han fortsatt kan bruke den han allerede har. Og ja, så lenge han ikke skal ha en masse annet i kabinettet eller overklokke, så vil 400W fungere fint. Jeg vet at de såkalte PSU-kalkulatorene ikke er helt nøyaktige, men hvis man setter opp hans oppsett i dette, får man en peak-load (dvs alle komponenter på 100% samtidig, noe som ikke skjer særlig ofte) på rundt 320W. Edit: Ser ATI anbefaler 450W til HD4850. Produsentene tar med sine anbefalinger høyde for forbrukere som har mange HDDer, vifter, lys, overklokkede systemer osv. Deres anbefalinger ligger derfor temmelig høyt over kortets reelle forbruk. Geforce 7900GTO kom i sin tid med anbefalt 450W, men jeg kjørte fint et slikt kort med 375W's PSU. Det blir mer riktig å se på ens eget systems totale TDP fremfor anbefalt Watt fra skjermkortprodusenten. Endret 9. desember 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Har tenkt å sitte inni harddisken jeg har også. 200GB Samsung Spinpoint P120 eller hva den heter, er ikke hjemme så får ikke sjekket. Hvilken strømforsyning bør eg i så tilfelle gå for om eg skal bytte? Lurte litt på om eg skulle velge GeForce 9500GT istedenfor som var anbefalt av HW som budsjett.. Noen andre kort som er grei? Det eneste spillet eg har spilt i det siste er vel Football Manager. Står et 6600GT kort i fra før, så regner med alt som går på det går bedre på alt annet. Med tanke på HD4850-kortene, er det en produsent som har bedre rykte på seg enn andre her? Ser HIS har fått gode tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Tja, eneste forskjellen på de ulike kortene er nok kjøler (på de som ikke benytter standard) og bundle (spill, kabler o.l.). Men ser at det finnes en del overklokkede HD4850-kort i prisguiden. Tror selv jeg hadde gått for Asus EAH4850 TOP. Kortet er billig på tross av forholdvis høy klokk, og Asus sin BIOS på disse kortene skal visst være veldig god mtp temperatur (mange som flasher sine HD4850/4870 til Asus sin TOP-utgave). Men følgelig vil kortet også trekke noe mer strøm. Ellers skal FM fint fungere på dårligere kort en HD4850 ja - men jeg hadde nok valgt et Radeon-kort mtp at du skriver at du ser en del film på PCen, feks. Radeon HD4650. Radeon er bedre på dekoding av film enn Geforce. Skal du ha ny PSU er det en god del å velge mellom. Skal du ha billigst mulig, men fortsatt vil ha litt kvalitet er denne fra OCZ et godt alternativ. Jeg har dog den holdningen til PSU at dette nok er en av de viktiste komponentene i systemet og en av de få delene i en PC man kan beholde lenge, og derfor er noe man bør legge en del penger i når man først kjøper det (derav grunnen til at jeg selv sitter på HX1000W selvom det er overkill i forhold til maskinvaren min). Dersom du er villig til å legge litt penger i dette, går Corsair for å levere de beste PSUene på markedet nå. De er stillegående og solide. Ellers er MIST, PC C&C og Chill-Innovation også gode alternativer. Modellene her varierer en del i forhold til effekt og features som modulære kabler o.l. Her må du nesten selv ta et valg i forhold til budsjett, og hvordan du ser PC-bruken din utvikle seg i fremtiden. Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Hei, takk for gode svar :-) Var vel egentlig ikkje tenkt å bruke mer penger på skjermkort, men skal vurdere det. Et billigere alternativ å gå for er altså 4650? Visst eg klarer meg med den PSUen eg har, kan eg vel prøve meg med den. Hva er det verste som kan skje om den er for liten? Det går bra om eg setter inn den disken eg har fra før? Om eg skulle gå for TOP-skjermkortet du nevner, vil PSUen fremdeles holde? Om eg går for vanlig 4850, vet du om noen produsenter som har bedre kjøler? Ser ASUS P5Q Pro har litt bedre specs som hovedkort, er det verdt å legge i 150 til der? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Største forskjellen på P5Q og P5Q Pro, er at det siste støtter Crossfire, altså to ATI-skjermkort samtidig. Jeg vet ikke helt hva du mener med "ikkje tenkt å bruke mer penger på skjermkort". Asus EAH4850 TOP er faktisk det billigste HD4850-kortet i prisguiden. Prisen kommer dog selvfølgelig an på hvor du bestiller fra. Vil ikke tro overklokken betyr at TDPen øker så voldsomt mye, så jeg vil tro 400W skal holde greit allikevel. Det værste som kan skje er at PCen din blir ustabil eller nekter helt å starte. Og ja, det skal nok gå fint med den ekstra HDDen også. Finnes en masse HD4850-kort med andre kjølere enn stock. De som sitter på PowerColor-kortene skal visst ikke være altfor gode (mener jeg hvertfall å ha lest), mens HIS sin IceQ4-kjøler visstnok skal være ganske bra. De andre har jeg ikke hørt noe om. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hvis PSUen er noen år gammel, ville jeg uansett vurdere å bytte den ut for sikkerhets skyld. Eneste grunn til å kjøpe Pro-hovedkortet er vel muligheten til å oppgradere med et ekstra skjermkort i Crossfire senere - i hvis tilfelle du vil få bruk for en bedre PSU. Det verste som kan skje med for dårlig PSU er vel at du "griller" resten av komponentene dine. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Om PSUen griller resten av systemet, så har vel det mer å gjøre med kvaliteten på strømforsyningen enn med at den er underdimensjonert. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Tja, kan jo være verdt å få med seg at de eldre utgavene av NorthQ strømforsyningene hadde helt elendige elektrolytt-kondensatorer (hadde selv nettop denne som trådstarter har) som sprang lekk etter et års tids bruk og man fikk dårlige spenninger. Derfor anbefaler jeg at du på det sterkeste vurder å bytte denne, gjerne til en langt kraftigere (750w?) med høy effektivitet under den lasten du kommer til å bruke den på , dvs 300W til 450W, da sparer du både miljøet og lommeboken din for ekstra belastninger. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Northq er ikke det merket jeg har best inntrykk av, så om den 400wattern er god nok er ikke godt å si. Personlig sverger jeg til seasonic, da de en gang i tiden ble regnet som de aller aller beste. De brukes blandt annet i noen corsair strømforsyninger, som også er veldig bra. Har også hørt at pc power and cooling er bra. Vil du spare penger så er fortron source det klart beste billigmerket, men de bråker litt mer. Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg vet ikke helt hva du mener med "ikkje tenkt å bruke mer penger på skjermkort". Asus EAH4850 TOP er faktisk det billigste HD4850-kortet i prisguiden. Prisen kommer dog selvfølgelig an på hvor du bestiller fra. Ja, Amentio har til 1221,- som ikke er på lager, men også den samme til 1618,- som er på lager. Kan tenkes at den billigste er B-vare eller noe? Ser av svarene at eg nok bør bytte PSUen også. Om eg heller går for 4650-kortet, er det i så tilfelle mindre grunn til å skifte ut PSUen? Har oppdatert handlevognen og lagt inn HIS4850-kortet med IceQ4-kjøler istedenfor Sapphire. Ser prisene stiger på alle komponenter, så er gjerne lurt å handle raskt? Noen som har lest noe om kor lenge det forventes å holde på slik? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 4670 er et betydelig dårligere kort, så om du driter i ytelse er det klart at det er et bedre valg. Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Tenker at det er like greit å bytte kabinettet også når eg først må skifte strømforsyningen.. Har lagt til en del elementer i handlekurven. Noen som har formening om strømforsyningen er et godt kjøp mtp pris og ytelse? Hvilket kabinett og 4850-kort bør eg gå for? Om det finnes bedre alternativer enn de eg har funnet er det bare å komme med de :-) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Til det systemet du har satt opp der holder VX550W i massevis, og du vil nok fint klare de med VX450W også for den del. Men hvis du gjerne vil være heeelt sikker på at du har nok power til fremtidige oppgraderinger, eller tror du kan få lyst til SLI/CF i fremtiden, så er TX650W et bedre valg. Corsair gir uansett veldig bra PSU for pengene, samme hvilken utgave du velger (kanskje med unntak av HX520W og 620W som er litt overpriset pga modulære kabler). Av de kabinettene du har ramset opp, ville jeg valgt Antec ThreeHundred. Får veldig bra omtaler og gir visst veldig mye for pengene. Av HD4850-kortene ville jeg valgt HIS-kortet pga kjøleløsningen. De ekstra MHz-ene man får på Asus-kortet teller ikke all verdens, og er ikke verdt den ekstra prisen. Du skal nok fint klare å nå de samme frekvensene med HIS-kortet i ATI-Overdrive (ATI's eget klokkeprogram) hvis du gjerne vil. Lenke til kommentar
Myggie Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Står egentlig mellom 650W og 750W når eg først er i gang.. Har lest litt om kabinettene som sier det kan bli en god del støv inni, men det skjer vel med de fleste om du ikkje har noe slags filter.. Kan det være lurt å kjøpe med en ekstra vifte til ThreeHundred? Har forhørt meg om HIS IceQ-4-kortene hos Amentio. De som koster 1384,- har stock og de med IceQ-4 koster 1707,- Er det verdt det eller kan eg greie meg med noen av de andre billigere med stock, i så tilfelle hvilket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå