8086 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 ICC Hvorfor trenger jeg ICC-profil for skriveren deres? En ICC-profil (man har fått etter kalibrering) for skjermen retter opp avviket mellom det som sees og det som sendes ut av skjermkortet. Men hvor kommer ICC-profilen for skriveren inn? Ser at mange ønsker å få ICC-profilen til printeren på trykkeriet. Hvor ligger behovet/hva skjer? Man bytter vel ikke ut ICC-profilen man får ved kalibrering med den til printeren på trykkeriet; da får man jo helt feil farger? Skjønner ikke helt dette. Valg av fargerom (Adobe RGB vs SRGB) Får å få nytte av Adobe RGB må det støttes i hele kjeden : bildedata, skjerm, og skriver. Hvordan kan jeg vite at skriverene hos fotokjedene støtter de forskjellige fargerommene/profilene? Mao. er det noen vits å lagre bildet i Adobe RGB (sett på en Wide Gamut skjerm) om jeg skal skrive ut hos Japan Photo? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 ICCHvorfor trenger jeg ICC-profil for skriveren deres? En ICC-profil (man har fått etter kalibrering) for skjermen retter opp avviket mellom det som sees og det som sendes ut av skjermkortet. Men hvor kommer ICC-profilen for skriveren inn? Ser at mange ønsker å få ICC-profilen til printeren på trykkeriet. Hvor ligger behovet/hva skjer? Man bytter vel ikke ut ICC-profilen man får ved kalibrering med den til printeren på trykkeriet; da får man jo helt feil farger? Skjønner ikke helt dette. Nei, du trenger ikke ICC-profilen til trykkeriet, men det kan hjelpe deg å velge fargerom å jobbe i. Valg av fargerom (Adobe RGB vs SRGB)Får å få nytte av Adobe RGB må det støttes i hele kjeden : bildedata, skjerm, og skriver. Hvordan kan jeg vite at skriverene hos fotokjedene støtter de forskjellige fargerommene/profilene? Mao. er det noen vits å lagre bildet i Adobe RGB (sett på en Wide Gamut skjerm) om jeg skal skrive ut hos Japan Photo? Dersom du vet med 100% sikkerhet at du aldri skal bruke bildene til noe annet, nei, da trenger du ikke jobbe med bildene i aRGB. Dersom det er en minste sjanse for at du skal bruke bildene til noe annet, f.eks. skrive ut på en moderne blekkskriver, da er det gode grunner til å jobbe i aRGB, selv om bildene dine hos JP ikke drar nytte av det. Når det er sagt - jeg ville ikke tatt det for sikkert at alle bare støtter sRGB. Labbene printer med CMYK-fargerom, som er større enn sRGB. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) k-ryeng får frem poengene bra. Når du benytter vanlig foto sjappe eller print studio trenger du bare å vite hvilket fargerom dem har støtte for. Hos enkelte trykkerier kan du bli bedt om å levere i eurocoated CMYK eller lignende, det vil du nok i så fall få beskjed om. I min erfaring støtter Japan Photo både Adobe RGB og ProPhoto RGB når bestillingen sendes, men kun sRGB for småprints i butikkene. Flere andre støtter også aRGB, f.eks. AllKopi og Fo2. De som tar i mot aRGB tar som regel også i mot tiff. Legg merke til at de fleste ikke kjører 16-bit farger, antar at det er en begrensning i programvaren til mini-lab'ene. Når jeg ønsker riktige farger til lav pris, leverer jeg bildet til den lokale fotosjappa ferdig justert i 8-bit tiff Adobe RGB, og legger ved en utskrift hjemmefra (proof). Endret 9. desember 2008 av deviant Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Takk for svar, k-ryeng og deviantart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå