Gå til innhold

Utskrift hos kjedene (fargerom og ICC-profiler)

Anbefalte innlegg

ICC

Hvorfor trenger jeg ICC-profil for skriveren deres?

En ICC-profil (man har fått etter kalibrering) for skjermen retter opp avviket mellom det som sees og det som sendes ut av skjermkortet. Men hvor kommer ICC-profilen for skriveren inn? Ser at mange ønsker å få ICC-profilen til printeren på trykkeriet. Hvor ligger behovet/hva skjer? Man bytter vel ikke ut ICC-profilen man får ved kalibrering med den til printeren på trykkeriet; da får man jo helt feil farger? Skjønner ikke helt dette.

Valg av fargerom (Adobe RGB vs SRGB)

Får å få nytte av Adobe RGB må det støttes i hele kjeden : bildedata, skjerm, og skriver. Hvordan kan jeg vite at skriverene hos fotokjedene støtter de forskjellige fargerommene/profilene? Mao. er det noen vits å lagre bildet i Adobe RGB (sett på en Wide Gamut skjerm) om jeg skal skrive ut hos Japan Photo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ICC

Hvorfor trenger jeg ICC-profil for skriveren deres?

En ICC-profil (man har fått etter kalibrering) for skjermen retter opp avviket mellom det som sees og det som sendes ut av skjermkortet. Men hvor kommer ICC-profilen for skriveren inn? Ser at mange ønsker å få ICC-profilen til printeren på trykkeriet. Hvor ligger behovet/hva skjer? Man bytter vel ikke ut ICC-profilen man får ved kalibrering med den til printeren på trykkeriet; da får man jo helt feil farger? Skjønner ikke helt dette.

Nei, du trenger ikke ICC-profilen til trykkeriet, men det kan hjelpe deg å velge fargerom å jobbe i.

Valg av fargerom (Adobe RGB vs SRGB)

Får å få nytte av Adobe RGB må det støttes i hele kjeden : bildedata, skjerm, og skriver. Hvordan kan jeg vite at skriverene hos fotokjedene støtter de forskjellige fargerommene/profilene? Mao. er det noen vits å lagre bildet i Adobe RGB (sett på en Wide Gamut skjerm) om jeg skal skrive ut hos Japan Photo?

Dersom du vet med 100% sikkerhet at du aldri skal bruke bildene til noe annet, nei, da trenger du ikke jobbe med bildene i aRGB. Dersom det er en minste sjanse for at du skal bruke bildene til noe annet, f.eks. skrive ut på en moderne blekkskriver, da er det gode grunner til å jobbe i aRGB, selv om bildene dine hos JP ikke drar nytte av det. Når det er sagt - jeg ville ikke tatt det for sikkert at alle bare støtter sRGB. Labbene printer med CMYK-fargerom, som er større enn sRGB.
Lenke til kommentar

k-ryeng får frem poengene bra. Når du benytter vanlig foto sjappe eller print studio trenger du bare å vite hvilket fargerom dem har støtte for. Hos enkelte trykkerier kan du bli bedt om å levere i eurocoated CMYK eller lignende, det vil du nok i så fall få beskjed om.

I min erfaring støtter Japan Photo både Adobe RGB og ProPhoto RGB når bestillingen sendes, men kun sRGB for småprints i butikkene. Flere andre støtter også aRGB, f.eks. AllKopi og Fo2. De som tar i mot aRGB tar som regel også i mot tiff.

Legg merke til at de fleste ikke kjører 16-bit farger, antar at det er en begrensning i programvaren til mini-lab'ene.

Når jeg ønsker riktige farger til lav pris, leverer jeg bildet til den lokale fotosjappa ferdig justert i 8-bit tiff Adobe RGB, og legger ved en utskrift hjemmefra (proof).

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...