Gå til innhold

Syklende i lav hastighet over fotgjengerfelt


k-mouse

Anbefalte innlegg

Problemet er at syklistene krever at billistene skal stoppe.

Og hva skjer?

http://www.aftenbladet.no/lokalt/958037/Tr..._paa_Forus.html

 

Dette var et eksempel.

 

Syklister blir skadet og kan faktisk miste livet bare for at de ikke bryr seg om reglene.

De bryr seg heller ikke om rødt lys. De tror at det kun gjelder for biler.

 

Jeg har mange ganger sett syklister sykle på rødt lys og holdt på å kjøre ned fotgjengere.

 

Mener vitterlig at det står feil i den artikkelen der.

Du trenger ikkje gå av sykkelen. Så lenge du sykkler i gangfart.

Er elles og enig at det er grusomt irriterende at noen syklister ikkje følger trafikk reglene når dei sykler i vegbanen.

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener vitterlig at det står feil i den artikkelen der.

Du trenger ikkje gå av sykkelen. Så lenge du sykkler i gangfart.

Er elles og enig at det er grusomt irriterende at noen syklister ikkje følger trafikk reglene når dei sykler i vegbanen.

 

Nei, med mindre du går av sykkelen så er du kjørende og ar ikkje rett til å bruke fotgjengerfelta.

Å sykkle i gangfart er noke du skal gjere visst du benytter deg av gangfelt lang vegen der det er fotgjengarar.

Lenke til kommentar
syklister er syklister, syklister har bare lov til å krysse gangfelt når de går AV sykkelen og TRILLER den over. Lærte du ikke det på skolen? man tok sånn sykkel lapp greie :p

Det er altid så kjekt med påståelige folk!

 

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke samme vikeplikt for deg som når du er fotgjenger.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...licShow;ID=1331

Lenke til kommentar
Er elles og enig at det er grusomt irriterende at noen syklister ikkje følger trafikk reglene når dei sykler i vegbanen.

 

Omtrent like irriterende som biler som tror sykkelfeltet er et ekstra kjørefelt/parkeringsfelt/avstigningsfelt/køfelt? Jeg kjører daglig til og fra jobb, en liten bit av denne turen (ca 100m) er det sykkelfelt, jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har sykla de 100meterne uten at en gjøk befinner seg i det feltet med bil.

 

Men forsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt sier til fagbladet ”På sykkel” at det over tid trolig vil utvikle seg en praksis hvor bilene stopper for syklister i fotgjengerfelt.

- Det kjappeste for alle er at syklistene sykler over gangfeltet. Over noen år tror jeg derfor det vil framtvinge seg en praksis hvor bilistene viker for syklister i gangfelt, sier Bjørnskau.

 

Hentet fra artikkelen ovenfor....

Lenke til kommentar
Mener vitterlig at det står feil i den artikkelen der.

Du trenger ikkje gå av sykkelen. Så lenge du sykkler i gangfart.

Er elles og enig at det er grusomt irriterende at noen syklister ikkje følger trafikk reglene når dei sykler i vegbanen.

 

Nei, med mindre du går av sykkelen så er du kjørende og ar ikkje rett til å bruke fotgjengerfelta.

Å sykkle i gangfart er noke du skal gjere visst du benytter deg av gangfelt lang vegen der det er fotgjengarar.

 

Alltid kjekkt når noen ikkje sjekker §'er ;)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#18

 

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Lenke til kommentar
En gang en bilist tutet på meg, (antakelig) fordi jeg syklet over gangfeltet så ble jeg så provosert at jeg gikk av sykkelen, viste han tomlene opp og gikk ekstra sakte resten av gangfeltet.

 

Hadde det vært meg du gjorde det foran hadde jeg ikke stått stille... Du kunne regna med ett skubb i bakhjulet =)

Lenke til kommentar

Noe som er like vitkig er § 2, punkt 3:

3. Som gående regnes også den som

 

a) går på ski eller rulleski,

b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,

c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy.

 

Saken er enkel. En syklist har lov til å sykle over veien så lenge det ikke er biler i nærheten.

Men kommer det biler, så har syklisten vikeplikt for bilene.

Går syklisten av sykkelen, så får billistene vikeplikt.

Lenke til kommentar
Noe som er like vitkig er § 2, punkt 3:

3. Som gående regnes også den som

 

a) går på ski eller rulleski,

b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,

c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy.

 

Saken er enkel. En syklist har lov til å sykle over veien så lenge det ikke er biler i nærheten.

Men kommer det biler, så har syklisten vikeplikt for bilene.

Går syklisten av sykkelen, så får billistene vikeplikt.

§2 seier lite om du har vikeplikt når du sykler over gangfeltet.

 

§18 seier derimot at du kan sykle over gangfeltet så lenge det ikkje er sjenanse for dei gående. (les: ..syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående)

 

Ergo så har du som kjører bil stoppeplikt for syklister i gangfelt. Enten dei går eller sykler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når du sykler, altså ikke leier sykkelen, er du pr. definisjon kjørende. Se her hva Sykkelby http://www.sykkelby.no/Sykkelfakta/135 sier om vikepliktsregler:

• Sykler du på sykkelvei, har du vikeplikt for all trafikk på kryssende veier. Vikeplikten gjelder ikke for trafikk fra avkjørsler (bensinstasjoner, parkeringsplasser, privatveier o.l.).

 

• Sykler du ut fra fortau, gangvei, sykkelvei, har du vikeplikt for annen trafikk.

 

• Sykler du i sykkelfelt gjelder samme regler som for øvrig biltrafikk i kjørebanen (dvs. vikeplikt for høyretrafikk hvis det ikke er en forkjørsvei).

 

• Du kan sykle i et fotgjengerfelt. Syklingen må ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Først når du går av sykkelen og triller den, har biltrafikken vikeplikt for deg (som for fotgjengerne).

Lenke til kommentar
Jeg ser dette poenget, jeg vil også presisere at det ikke her er snakk om å slenge seg ut i veien, som så mange desverre gjør. Men om jeg viser like tydelig at jeg skal over et gangfelt når jeg sitter på sykkelen som når jeg står ved siden av den, så burde det i praksis ikke være noe stort problem?

 

Jeg er enig med deg her.

Jeg har ikke noe som helst problem med å forholde meg til syklister som ønsker å vise hensyn i trafikken. Da blir jeg så positivt overrasket at jeg bare må vise hensyn tilbake.

Men desverre er det MANGE unntak, både blant syklister og bilister. Og jo mer "proff" en syklist ser ut, dess verre er vedkommende. Jeg ser sjelden en familie ligge i bredden på veien.

 

En vesentlig del av diskusjon er jo selvfølgelig hvor syklister hører hjemme i trafikkbildet. I teorien kan man være syklende på fortau så lenge man holder tilnærmet gangfart. Overstiger man gangfart skal man sykle i veien.

 

Syklister hører primært hjemme på veien eller i sykkelfelt. Man har også lov til å bruke fortauet og gangfeltet når annen trafikk tillater det. Men man har da vikeplikt.

Jeg vet at å sykle på veien kan være et godt utgangspunkt for selvmord desverre. Her burde politiet sette inn flere ressurser, enn bare å tenke på fartskontroller.

 

Sykler man på fortauet blir man kjeppjaget av fotgjengere, sykler man i veien kan man like gjerne stille seg forann toget, man har 0 respekt blant bilister.

 

Men hvorfor er det slik tror du?

Hver eneste vår dukker det opp diskusjoner om syklister vs bilister. Vi som kjører mest bil opplever VELDIG ofte syklister som gir blanke f*** i trafikken rundt seg. Det skaper irritasjon som ikke akkurat gir velvilje. Null respekt gor ofte null respekt tilbake.

 

Jeg har utallige ganger opplevld møljesyklingen av "proffe" treningsnarkomane, og de flytter seg ikke om køen bak dem blir kilometerlang.

Jeg har flere ganger opplevd syklister som farer rett ut i gangfeltet fra vinkler hvor det er vanskelig å se dem på forhånd.

Noen ganger hiver syklister seg ut fra høyre i rundkjøringer når jeg har tre-fire meter igjen før jeg treffer dem. For å si det slik: Det er ikke syklistenes fortjeneste at de lever i dag. Min bil måler ca 70cm til fronten av motorlokket, så en syklist har dårlig sjanse mot min bil. De havner under, istedet for på motorlokket. Men bryr de seg? Nei!

 

Jeg mener ikke å unnskylde dårlige bilister med dette. De finnes det også altfor mange av. Men husk at dere syklister er den part som må betale mest ved et uhell. Dere risikerer livet fremfor oss som sitter i et stålbur.

 

Der det allerede er sykkelfelt i Oslo er det nemlig knapt mulig å sykle der, de er stort sett sperret av biler som "bare skal" stå der mens de kjøper kebab, mødre med barnevogner eller rett og slett gående som ikke klarer seg med fortauet.

 

Enig. Og her bør kommunen med politiet og trafikketaten komme bedre inn på banen. Jeg vet ikke om det per i dag er ulovlig å parkere bilen slik, men det burde i så fall kanskje bli det. En bil kan regnes som parkert selv om føreren ikke har forlatt den.

 

....og hvis man vil se på hvordan dette kan praktiseres med hell kan man bare ta en tur til København, der er reglene klare, syklister er enten sidestilt med bilister, eller har egne sykkelfelt.

 

I Danmark er det meste bedre i trafikken. Som du sier, så nyter syklister respekt, men de viser den samme respekten tilbake. Mellom bilister er samspillet mye bedre enn i Norge. Her tenker de fleste først på seg selv, det gjør de ikke i Danmark. Har du sett en danske som skal inn på en hovedvei fra en vei med vikeplikt? De venter som oftest på nærmeste bil som er flere hundre meter unna. Selv om hovedveien kanskje bare har en fartsgrense på 60.

 

Jeg har stort sett feriert og kjørt bil i nordvest-europeiske land pluss USA. Jeg har ennå ikke sett noen som kjører mindre hensynsløst enn nordmenn, uansett om de sitter i en bil eller på en sykkel.

Lenke til kommentar
Når du sykler, altså ikke leier sykkelen, er du pr. definisjon kjørende. Se her hva Sykkelby http://www.sykkelby.no/Sykkelfakta/135 sier om vikepliktsregler:

 

• Du kan sykle i et fotgjengerfelt. Syklingen må ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Først når du går av sykkelen og triller den, har biltrafikken vikeplikt for deg (som for fotgjengerne).

 

Skulle gjerne sett ein § det henvises til her.

Lenke til kommentar

Og i tillegg til Geysir's henvisning, kan vi ta med dette.

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk §9. Særlige plikter ovenfor gående.

Punkt 2.

 

Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

 

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

 

Altså har biltrafikken bare vikeplikt for gående i gangfelt.

 

Forkrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (Kjøretøyforskriften).

Kap. 2 Definisjoner.

§ 2.1 Punkt 1

 

Kjøretøy: Innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner.

 

§ 2.5 Andre definisjoner av kjøretøy

Punkt 12

 

Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.

 

Sykkel betegnes herved som et kjøretøy.

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt provosert når jeg ser biler som ikke stopper når jeg som syklist skal over et gangfelt,

...

Skjønner ikke bilister at så lenge jeg sitter på sykkelen så bruker jeg faktisk mindre tid over gangfeltet enn om jeg skal dra med meg sykkelen over? Altså er jeg mindre til hinder for trafikken. Så lenge jeg gir klare og tydelige tegn til at jeg skal over så synes jeg det er smålig av bilister å stå på sin forkjørsrett.

 

/Espen

 

Synes du generelt at det er smålig av trafikanter å "stå på sin forkjørsrett"? Eller gjelder det bare når det er syklister som har vikeplikt overfor bilister?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er 2 typer syklister. Det er de "proffe" som sykler som de vil, både over gangfelt og på rødt lys, og det er de som sykler for turens skyld. Slike som er ute å sykler med barna på tur stopper jeg gjerne for. Men de idiotene med bøyd styre som tror de eier veien kan jeg spare min glede over.

Jeg opplever forøvrig ofte selv at bilister har liten respekt for en 4 åring på sykkel. Man kan være så streng man bare vil, men av og til så glemmer de seg ut, og da er det lite hyggelig når enkelte bilister absolut ikke skal stoppe for denne 4 åringen. Han ble faktisk påkjørt en gang, men det skjedde ingenting, for bilen var bare såvidt borti sykkelen. (en sur jævla 50 åring i sin nye merce)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...