k-mouse Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg mener å huske at jeg leste for et par år tilbake at syklende regnes som gående hvis de holder gangfart. Med andre ord skal bilister stoppe for deg om du sykler i tilstrekkelig lav fart over et fotgjengerfelt. I det siste har jeg begynt å bli litt usikker og prøvde å finne tilbake til dette, uten noe resultat. Noen som vet eller klarer å finne mer om dette? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Anyway om dette er tilfelle eller ikke, er vel du ikke noe mer u-menneske når du sykler enn når du går? Så om dette er et forsøk på å få bilene til å stoppe for deg, er vel ett fett. For jeg selv ville ikke kjørt mer ned en syklist enn en gående. Eller er det loven du snakker om? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Er du på sykkelen regnes du som syklist selv om du sykler med begge bena i bakken. Det er ikke stoppeplikt for syklister. Så du må nok pent gå av å trille om du vil ha loven på din side. Derimot har bilister heller ikke påkjørsrett, så de fleste stopper nok uansett. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har aldri hørt om noe slikt. Det nærmeste er §18 i Forskrift om kjørende og gående trafikk: 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Når man sykler er man regnet som kjørende (med visse unntak, som beskrevet i §18 i nevnte forskrift), og som kjørende har man vikeplikt slik det er beskrevet i samme forskrift 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder. Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Jeg stopper ikke for syklister som vil sykle over veien. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg stopper ikke for syklister som vil sykle over veien. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg stopper ikke for syklister som vil sykle over veien. Hvorfor ikke? Fordi man ikke har vikeplikt for syklister som sykler i gangfelt, kanskje? Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Bruker du å stoppe for trafikk du ikke har vikeplikt for? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 syklister er syklister, syklister har bare lov til å krysse gangfelt når de går AV sykkelen og TRILLER den over. Lærte du ikke det på skolen? man tok sånn sykkel lapp greie Lenke til kommentar
Atald Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 For syklister som er under 15 hender det rett som det er at jeg stopper og venter, ja. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg stopper ikke for syklister som vil sykle over veien. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt provosert når jeg ser biler som ikke stopper når jeg som syklist skal over et gangfelt, det er selvfølgelig snakk om at jeg viser tydelig at jeg skal over gangfeltet. En gang en bilist tutet på meg, (antakelig) fordi jeg syklet over gangfeltet så ble jeg så provosert at jeg gikk av sykkelen, viste han tomlene opp og gikk ekstra sakte resten av gangfeltet. Skjønner ikke bilister at så lenge jeg sitter på sykkelen så bruker jeg faktisk mindre tid over gangfeltet enn om jeg skal dra med meg sykkelen over? Altså er jeg mindre til hinder for trafikken. Så lenge jeg gir klare og tydelige tegn til at jeg skal over så synes jeg det er smålig av bilister å stå på sin forkjørsrett. Det skal også nevnes at når jeg selv er bilist så stopper jeg like mye for syklister som for gamle damer og mødre med barnevogn på vei over gangfeltet... /Espen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 For syklister som er under 15 hender det rett som det er at jeg stopper og venter, ja. Er det for å lære dem at de ikke behøver å følge trafikkreglene? Alle har sykkelopplæring i 4-5 klasse i barneskolen, og vet dette, de får heller ikke lov til å sykle til/fra skolen før de har tatt prøven. Jeg poengterer at jeg ikke praktiserer påkjørsrett, men heller ikke lager mine egne regler for vikeplikt. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 er mektig irriterende å ha syklister som oppfører seg som idioter på veien, spesielt de som tar ett helt felt, når man fint kan sykle litt opp på fortauet for å slippe forbi køen på 15 biler bak dem. jeg stopper ikke med mindre de er av sykkelen eller i gangfeltet. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Syklister som skal over forgjengerfelt får pent gå av vis de ikke vil hilse på grillen på bilen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Skjønner ikke bilister at så lenge jeg sitter på sykkelen så bruker jeg faktisk mindre tid over gangfeltet enn om jeg skal dra med meg sykkelen over? Skjønner ikke syklister at det er viktig for samspillet i trafikken at alle følger samme spilleregler? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Skjønner ikke syklister at det er viktig for samspillet i trafikken at alle følger samme spilleregler? Jeg ser dette poenget, jeg vil også presisere at det ikke her er snakk om å slenge seg ut i veien, som så mange desverre gjør. Men om jeg viser like tydelig at jeg skal over et gangfelt når jeg sitter på sykkelen som når jeg står ved siden av den, så burde det i praksis ikke være noe stort problem? På den andre side kan jeg nevne at jeg sykler en kort strekning på 1 km hver dag. På denne korte turen ser jeg hver eneste dag så sykt mange lovbrudd i trafikken som er mer alvorlige, både for samspillet i trafikken og sikkerheten i trafikken. Uten at jeg skal komme og påstå at et lovbrudd rettferdiggjør ett annet, bare prøver å sette ting litt i perspektiv. En vesentlig del av diskusjon er jo selvfølgelig hvor syklister hører hjemme i trafikkbildet. I teorien kan man være syklende på fortau så lenge man holder tilnærmet gangfart. Overstiger man gangfart skal man sykle i veien. Sykler man på fortauet blir man kjeppjaget av fotgjengere, sykler man i veien kan man like gjerne stille seg forann toget, man har 0 respekt blant bilister. Løsningen vil jeg si er forbud mot sykling på fortau og en kraftig utbedring av egne sykkelfelt og sykkelveier. Desverre må det også en kraftig holdningsendring til hos det norske folket. Der det allerede er sykkelfelt i Oslo er det nemlig knapt mulig å sykle der, de er stort sett sperret av biler som "bare skal" stå der mens de kjøper kebab, mødre med barnevogner eller rett og slett gående som ikke klarer seg med fortauet. Dette ble litt off topic men jeg føler at alt dette henger litt sammen, og hvis man vil se på hvordan dette kan praktiseres med hell kan man bare ta en tur til København, der er reglene klare, syklister er enten sidestilt med bilister, eller har egne sykkelfelt. Der blir også syklister behandlet som bilister av politiet, har du ikke lys på sykkelen får du bot, sykler du på rødt får du bot og sykler du over gangfeltet får du muligens også bot (?). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg ser dette poenget, jeg vil også presisere at det ikke her er snakk om å slenge seg ut i veien, som så mange desverre gjør. Men om jeg viser like tydelig at jeg skal over et gangfelt når jeg sitter på sykkelen som når jeg står ved siden av den, så burde det i praksis ikke være noe stort problem? Reglene er enkle og greie de: Leier du sykkelen er du fotgjenger, sitter du på den er du kjørende. Problemet oppstår når trafikanter tillemper regler slik at de passer best for egen oppfatning. Gå av sykkelen, så slipper jeg deg gjerne over. Ikke forvent særlig sympati dersom du sykler over veien foran meg, men jeg skal gjøre mitt beste for ikke å kjøre på deg likevel. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg lar meg egentlig ikke irritere av syklister som sykler over fotgjengerfelt, og jeg stopper om jeg «gidder». Problemet er jo det at i en eventuell situasjon der en syklist raser over fotgjengerfeltet der jeg kommer putrende i, tja, 50 km/t, så er det ikke JEG som taper, for å si det sånn. Det er rart hvordan så veldig mange glemmer at de ikke har nubbsjans mot bilen. Ofte har man loven på sin side, men det er verre med fysikkens lover. Jeg tviler på at det finnes et så dumt unntak som at syklende i lav hastighet regnes som fotgjengere. Hvordan skal man kunne avgjøre noe slikt rettslig i en situasjon der man har en påkjørsel? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Grunnen er rett og slett så enkel som at den tida det tar for en sykklist og bremse ned og gå av sykkelen før h*n krysser fotgjengerfeltet er ekstra tid som bilistane har til å reagere og stoppe på. Kva som er lav fart er veldig induviduelt og sykklister skifter retning veldig fort. Denne lova er for å hindre sykklister som sykkler langs gangfeltet i å plutselig sving ut og over fotgjengerfeltet utan å gi bilistane eit forvarsel. Noke anna hadde blitt som at du kunne bryte vikeplikta med bil visst du gjorde det i sakte fart Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Er faktisk en del syklister som sykler på fortauet men rett før et gangfelt så hopper de raskt av sykkelen og begynner å gå, uten å tenke på at bilene faktisk må stoppe. Har sett for mange ganger at det nesten har blitt en mindre syklist i trafikken. Personlig sakker jeg alltid ned når jeg ser noen som står eller sykler like ved et gangfelt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Problemet er at syklistene krever at billistene skal stoppe. Og hva skjer? http://www.aftenbladet.no/lokalt/958037/Tr..._paa_Forus.html Dette var et eksempel. Syklister blir skadet og kan faktisk miste livet bare for at de ikke bryr seg om reglene. De bryr seg heller ikke om rødt lys. De tror at det kun gjelder for biler. Jeg har mange ganger sett syklister sykle på rødt lys og holdt på å kjøre ned fotgjengere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå