anka31 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hei, jeg har nettopp kjøpt meg Nikon D60, og er helt blank på dette feltet. Har kjøpt meg dette pga at jeg vil lære meg å ta bra bilder, da spesielt av mine barn. Vil nå ta fine portrettbilder av min sønn på litt over 4 mnd, å skulle hatt meg et bra objektiv, hva type bør jeg kjøpe?? bør helst ikke koste mange mange tusen. håper noen kan gi meg et tips. og kanskje tilleggsopplysning om hva innstillinger en bør ha for å få bra bilder. Og en ting til; hvordan slå av blitzen på kameraet? har kjøpt et som en fester på toppen. Vil bruke de istede. Takk:) Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Blitsen spretter kun opp automatisk om du har kameraet i auto-modus (eller de andre figurene der). I programvalgene S, P og A velger du selv om du vil bruke blits. Hvilken blits har du kjøpt? Når det kommer til rimelig objektiv for portrett så er vel det naturlige valget Nikon sin 50 mm 1.8, men med det vil du desverre ikke få autofokus på ditt kamera. Når det kommer til instillinger så vil jeg anbefale deg å sette kameraet på A, da velger du blender, kamerat velger resten (hvis du i tillegg går inn i menyene og velger auto-iso). Blenderen bør stilles slik av personen du tar bilde av blir skarp, mens bakgrunnen blir ufokusert. Ca 2.8, kanskje...her må du prøve deg frem. Skal du bruke blits bør du stille denne opp mot taket...hvertfall unngå direkte blits. Tar du bildene i JPEG kan det være greit å sette hvitballansen til flash (lyn-ikon). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) To forslag: Den nye Nikon AF-S 50/1.4 for litt tette portretter, og/eller en Sigma 30/1.4 når han begynner å bevege på seg. Mest glede tror jeg nok Sigmaen vil gi deg, selv om det kan være et forholdsvis krevende objektiv: Sigma 30mm, f/2.2, iso 400, 4 mnd gammel baby. Endret 8. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 I utgangspunktet så er det vel bare grønn auto på D60 som spretter opp blitsen automatisk. Men uansett så skal ikke den innebygde blitsen sprette opp hvis du har en ekstern blits montert. Når det gjelder optikk... Desverre så må du ha optikk med autofokusmotor (hvis du skal ha autofokus), så det ekskluderer noen billige alternativer som AF-D 50mm f/1,8 som ville vært et greit portrettobjektiv som også kan gi deg greie bilder uten blits. Fastoptikk som AF-S 60mm f/2,8 macro og AF-S 50mm f/1,4 er mulige alternativer, men da havner du i 3000-kronersklassen. En lyssterk zoom som Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8 HSM er greie allroundobjektiver som gir bedre lysstyrke enn kitzoomen og er ok til portretter. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Tar du bildene i JPEG kan det være greit å sette hvitballansen til flash (lyn-ikon). Om man bruker auto-WB, så settes den automatisk til flash når blitsen brukes. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Tar du bildene i JPEG kan det være greit å sette hvitballansen til flash (lyn-ikon). Om man bruker auto-WB, så settes den automatisk til flash når blitsen brukes. Jeg har D60 og en SB-600, og jeg får hvertfall forskjellig resultat med auto og flash. Nå blir jeg nesten nødt til å teste dette. Noen tips til gode testmotiver (som jeg har tilgjengelig her og nå - inne altså)? Edit: Varmeste er med hvitballansen på flash, så det ble vel kanskje ikke bedre, men det er forskjell. Endret 8. desember 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
TSP Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Ikke kommenter moderering i tråden, send PM Endret 8. desember 2008 av TSP Lenke til kommentar
anka31 Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Blitsen spretter kun opp automatisk om du har kameraet i auto-modus (eller de andre figurene der). I programvalgene S, P og A velger du selv om du vil bruke blits. Hvilken blits har du kjøpt? Når det kommer til rimelig objektiv for portrett så er vel det naturlige valget Nikon sin 50 mm 1.8, men med det vil du desverre ikke få autofokus på ditt kamera. Når det kommer til instillinger så vil jeg anbefale deg å sette kameraet på A, da velger du blender, kamerat velger resten (hvis du i tillegg går inn i menyene og velger auto-iso). Blenderen bør stilles slik av personen du tar bilde av blir skarp, mens bakgrunnen blir ufokusert. Ca 2.8, kanskje...her må du prøve deg frem. Skal du bruke blits bør du stille denne opp mot taket...hvertfall unngå direkte blits. Tar du bildene i JPEG kan det være greit å sette hvitballansen til flash (lyn-ikon). hei, jeg har kjøpt SB 400 Nikon. Ble anbefalt denne. Er dette en blitz en kan stille oppover? Ser folk anbefaler mange typer opjektiv, men trenger et som en kan bruke når det står på autofokus også. Jeg kommer til å bruke kameraet til å ta familiebilder, situasjonsbilder og portrett bilder. Har 2 større barn også, eldste 12 år så trenger et objektiv som passer til det meste. Kan nok spandere et objektiv til ca 3000 kr. Den linsa som er på kameraet er 18-55mm. Ser dere bruker f2,8 f.eks. hva betyr det? Ønsker bilder der bakgrunnen blir uklar, hvordan gjør jeg det? Beklager, mange spm på en gang... Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Er forsåvidt i samme bås som deg, med en datter på to måneder. Om jeg var deg ville jeg begynt med å bruke noen våkennetter til å lese om blender, lukkertid og andre uttrykk som brukes mye. Finn fram bamsen, og prøv å ta bilder med ulike innstillinger. Selv tar veldig mye bilder av min datter, så hun er nok allerede lei av å være modell:) Har selv kjøpt en ekstern blits til mitt Canonkamera, og mener det er som natt og dag i forskjell. Den eksterne blitsen gir enormt bedre lys, og nye muligheter. Har en mistanke om at f.eks Canon sin Speedlite 430 II er en del kraftigere enn blitsen som det her snakkes om? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ønsker bilder der bakgrunnen blir uklar, hvordan gjør jeg det? Les denne guiden, så blir du nok litt klokere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 SB-400 kan stilles til å gå opp i taket ja (kalles "bouncing"). Du kan vri på selve "pæren". Det er en helt grei blits - mye bedre enn den innebygde. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg kommer til å bruke kameraet til å ta familiebilder, situasjonsbilder og portrett bilder. Har 2 større barn også, eldste 12 år så trenger et objektiv som passer til det meste.Kan nok spandere et objektiv til ca 3000 kr. Den linsa som er på kameraet er 18-55mm. Ser dere bruker f2,8 f.eks. hva betyr det? Ønsker bilder der bakgrunnen blir uklar, hvordan gjør jeg det? Nå har du blits, så etter min mening så har du det grunnleggende for å ta bildene du vil ha. Du kan je se på bildene dine i hvilket område av zoomen din du bruker mest, og om det er et område du savner. Å kjøpe ei lignende linse (f.eks 17-55mm), kan vente til du er sikker på at du trenger det - da er igrunnen kit-linsa bortkastet, og så dårlig er den neppe. f/2.8 ol. står for aperture (blenderåpning). Dess mindre tall, jo større åpning i linsa. I praksis betyr det at ved mindre f/tall så slippes det inn mere lys til sensoren. En annen virkning er at du får mindre distanse i fokus. Et eksempel: På max brennvidde 55mm med din linse og fokus på noe 2m borte: Ved blender f/22 vil alt fra ca 1,7m til over 2,3m være skarpt. Ved blender f/5.6 vil alt fra ca 1,9m til nesten 2,1m være skarpt Dersom du har enda større blenderåpning, vil område i fokus minke. Derfor kan du prøve å sette kameraet ditt på A (aperture prioritet) og velge størst mulig blenderåpning. Dersom bakgrunnen er litt anaonym og et stykke bak motivet, vil jeg tro du kan få til en bra difus bakgrunn. Nikons nye AF-S 50mm f/1.4 kan være noe å tenke på, dersom du vil ha ett topp objektiv for portrett. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Fikk en PM av anka31, og tenkte jeg kunne legge ut det jeg svarte her også. Så slipper vi at jeg kommer med noe feil informasjon uten at det blir rettet på. Siden jeg ikke har hørt med anka31, så legger jeg ikke ut det han skrev. Hei,Det er 3 ting som styrer hvor mye lys det kommer på sensoren. Det er blenderåpningen, lukkerhastigheten og ISO. Blenderåpning er enkelt forklart hvor stor åpning som blir åpnet for å slippe inn lys. Lukkerhastigheten og hvor lenge det er åpent og ISO er hvor lysfølsom sensoren er. Alle delene har sine fordeler og ulemper. Høy ISO (høy lysfølsomhet) gir støy i bildene, lang lukkertid gir bevegelsesuskarphet og stor blender (lavt tall) gir dårlig dybdeskarphet. Den dårlige dybdeskarpheten er jo ikke alltid negativt, til portretter er det for eksempel flott, da får man isolert motivet, mens bakgrunnen blir uklar. På ditt kamera (og på de aller fleste andre) kan du velge om du vil ta bildene i JPEG eller RAW. JPEG er ferdige bilder rett ut av kamera, mens RAW er en "digital negativ". En RAW-fil er ingen bildefil, men all informasjonen sensoren fanger opp. Du trenger en RAW converter (f. eks Lightroom) for å lage RAW-filene til bildefiler (JPEG). Fordelen med dette er at en RAW-fil tåler mye mer etterbehandling uten å miste kvalitet. For eksempel trenger en ikke å tenke på hvitballansen når en tar bilder i RAW, da dette kan justeres på PC i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten. Blitsen på kameraet er kun til nødstilfeller. Bilder blir mye bedre om du ikke bruker denne. For å slippe at den popper opp setter du kameraet i P, A eller S. P er det samme som auto, men du bestemmer selv om blitsen skal komme opp + at du kan overstyre kameraets valg. A er blenderprioritert. Da velger du blenderåpning og kameraet velger resten. Også her velger du selv om du vil bruke blits (dette er den modusen jeg bruker mest). S er lukkerhastighetprioritert. Da velger du lukkerhastigheten, mens kameraet velger resten. I dårlig lys, inne for eksempel, vil du gjerne få velgid lange lukkertider for at kameraet skal få nok lys til at bildene blir riktig eksponert (selv med stor blender (lavt tall) og høy ISO). Da trenger du blits. Jeg forstod det sånn at du hadde en ekstern blits. Denne er i så fall mye bedre enn den som sitter på kameraet. Har du hvitt tak stiller du blitsen opp mot taket når du skal ta bilder. Da får du et mye mer naturlig lys, og du slipper at alle personene får hvite spøkelsesfjes på bildene. Det finnes mange objektiver til ditt bruk, men jeg vil faktisk anbefale deg å lære deg kameraet skikkelig før du går til innkjøp av nytt objektiv. Det som fulgte med kameraet er mer enn bra nok i de fleste tilfeller. Håper det var forståelig. Er det noe du lurer på er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå