H09I6AN Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hva er egentlig forskjellen på stillingene? Må de ikke kunne de samme tingene? Er det stor forskjell på utdanningen? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Når det gjelder navigering er stillingene like, men når det gjelder fin manøvreringen(til/fra kai osv)er det skipperen som "styrer". Men foskjellen liger nok mest i at skipperen adminitrerer det meste ombord, tar avgjørelser osv. Mens en styrmann har mer ansvar for at alt er i orden og evt rapporterer til overordnede/skipper. Lasting/lossing er også en veldig stor oppgave om man er på et lastefartøy, her er det utrolig mange faktorer som skal taes hensyn til. På Skolen er nok dette det største faget, deretter navigasjon. Vet ikke hvordan det er med utaddingene nå, men når jeg tok var skipper-skolen 1.år til etter styrmanns-skolen og evt høyskole etter det. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Takk for bra svar Må man være god i matte for å klare å bli Styrmann? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kunne noen gitt meg en link til sider for Styrmann/kaptein utdanning for cruise skip? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kapteinen er jo sjefen over alle sjefen på en båt. Svaret ligger jo i det. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Kunne noen gitt meg en link til sider for Styrmann/kaptein utdanning for cruise skip? Det er ikke noe spesiell utdanning for offiserer til cruise. Er samme utdannelsen uansett båt-type, med unntak av de som kan gå med kystskipper sertifikat. Så er først 2 år på videregående, så ut i læra. Bestått fagprøve gir ingang til styrmann/skipperskolen som tar 2 år. Etter det er det nok lurt med høyskolen(1-2 år???). Så 15-20 års fartstid, med gode "resultater", da tror jeg du kan begynne å lukte på "Cruise Kaptein" yrket Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 .....eventuelt rett fra videregående, inn på 3 år høgskole som avsluttes med ett år kadett-tid. da har du sertfikata for alle båter intill D3. og til matte-spørsmålet: ja, du MÅ være god i matte, da både være god til å skjønne å huske formler, og kjapp i hue-regning. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 .....eventuelt rett fra videregående, inn på 3 år høgskole som avsluttes med ett år kadett-tid. da har du sertfikata for alle båter intill D3. og til matte-spørsmålet: ja, du MÅ være god i matte, da både være god til å skjønne å huske formler, og kjapp i hue-regning. Muligens utdannelsen er forandret siden jeg tok den, men trengte ikke være noen matte recer når jeg tok. Fikk til enhver tid bruke formel boka og ha kalkulator, også på eksamen. Ikke mange som tar disse stykkene i hodet. Dette er matte man fint klarer så lenge du har interesse for utdannelsen. Å det har man, ellers er det bare å slutte Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 .....eventuelt rett fra videregående, inn på 3 år høgskole som avsluttes med ett år kadett-tid. da har du sertfikata for alle båter intill D3. og til matte-spørsmålet: ja, du MÅ være god i matte, da både være god til å skjønne å huske formler, og kjapp i hue-regning. Muligens utdannelsen er forandret siden jeg tok den, men trengte ikke være noen matte recer når jeg tok. Fikk til enhver tid bruke formel boka og ha kalkulator, også på eksamen. Ikke mange som tar disse stykkene i hodet. Dette er matte man fint klarer så lenge du har interesse for utdannelsen. Å det har man, ellers er det bare å slutte jeg Holder på med utdannelsen nå, vi bruker matte i ALLE faga foreløpig, untatt sjøveisregler hvor det er litt mindre. i feks astronomisk navigasjon skal man kunne mange formler som ikke står i formelboka, å DA må man være god tel å huske formler på eksamen. å når man sitter å legger ut kurser i kartet dukker det gjerne opp litt hue-regning. faget som heter "matematikk" bygger videre på 3MX fra VGS, spesielt innenfor triogonometri. I år var første året hvor 2FY å 3MX ikke var en del av opptaks-krava, dvs at man kommer inn på nautikk UTEN å ha hatt det, å jeg ser på klassen at dem som ikke hadde 3 MX på VGS, er dem som sliter mest. (mulig det var 2MX som var kravet...husker ikke helt) Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Så jeg som ligger på 2-3 i matte må skjerpe meg for å ha en sjangs? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Så jeg som ligger på 2-3 i matte må skjerpe meg for å ha en sjangs? Kan virke som om denne utdannelsen har blitt helt ny siden jeg tok den for snart 10 år siden. Personlig gjorde jeg det ikke spesiellt bra i matte på grunnskolen og 1 og 2 år på vgs, men her fikk jeg regnestykkene relatert til noe, slik at det ble interessant.Det fikk meg på gli. I klassen min var mange gått oppi åra, og hadde ikke vært på skole på sikkert 20-30 år og ingen hadde noe spesialisering i matte som BECMST nevner. Dette er nye "krav". I virkeligheten foregår stort sett alt på data og andre instrumenter. Er vel bare loggen som skal skrives manuellt. Men selvølgelig er det lurt å kunne teorien og utstyret skulle streike. Om man da husker teorien fra skolen. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 er nå bare på første året enda jeg da, men har 5 fag, å det er elektroteknikk, astronomisk/terestrisk navigasjon, sjøveisregler, simulator og matematikk. i elektroteknikken er det regning av kapasistanser, motstander osv, noe som egentlig ikke er så vansklig bare man veit hvilke formler man skal bruke. den astronomiske navigasjon er forholdsvis enkel matmatikk med masse lange formler med cosinus å sinus som favoritt-innhold, terestrisk navigasjon er greie å logiske formler, simulatoren er å tegne ruter å ta kryss-peilinger å observasjoner i kartet, mens matematikken utelukkende er triogonometri som bygger videre på et 3MX-nivå. Er mye repitisjon, så med litt omløp i huet å litt innsatts skal det være mulig å slenge seg på lasset. Men for all del, de ALLER fleste i klassen, har vært på et par månders forr-kurs i matematikk, for å få et bedre utgangspunkt for å greie å følge med. Å de få i klassen som sliter, er dem som verken har hatt forr-kurs eller 3MX. Men som det blir sagt, så regner jeg med at detta bare er det grunnlegende, å at det blir mer bruk av elektroniske kart å data-utstyr etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå