Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en haug med lysbilder i familien som jeg ønsker å få scannet.

Er det noen som har erfaring med plustek-scannerne? Ser de ikke skal være like gode som nikon sine, men plustek er i det minste mulig å få kjøpt... Skulle gjerne kommet i gang i jula, så ønsker ikke å sitte og vente på at det kanskje dukker opp noe på bruktmarkedet en eller annen gang.

Vil en flatbed-scanner (epson som mange anbefaler) gjøre jobben enklere/fortere/bedre enn en plustek? Det ligger en LS-40 til salgs på foto.no. Vil det være å foretrekke fremfor en plustek?

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Fant i allefall litt relevant info fra forumet her.

Fant også noen tester:

- LS-40 inngår i denne testen på akam

- filmscanner.info har mange tester

- ephotozine

- fredmiranda

Jeg tror man kan være rimelig sikker på at Nikon-skannerne (som visstnok har gått ut av produksjon) har høy kvalitet og gjør det mulig å ta ut maksimalt av lysbilder og negativer. Hvordan de rimelige filmskannerne som fortsatt er i produksjon ligger an i forhold til dyre flatbedskannere fra Epson (700 eller 750), hadde det vært interessant å se en test på.

Lenke til kommentar

Det kan jeg prøve å få gjort. Foreløpig har det vært veldig spennende om jeg får den eller ikke. Nettbutikken jeg bestilte den fra drev og la om servere og styr og hadde store problemer, men påstår at de nå skal ha fått ordnet alt. Time will show. Uansett lite gjennomtenkt tidspunkt å gjøre endringer på - sånn midt i julehandelen...

-Vegar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg har Plustek 7200i og er svært fornøyd med bildekvaliteten. Har til nå bare skannet dias. Negativene må nok vente en stund. Meget bra støyfjerning med Silverfast programvare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har min far scannet en 1500-2000 bilder med denne scanneren i jula. Selv har jeg scannet ca 100 av dem...

Lysbildene er 20+ år gamle,, og dessverre oppbevart noen år i en alt for rå kjeller, så det er varierende kvalitet på dem kan man si. Med det som utgangspunkt, er det vanskelig å si noe særlig om kvaliteten på sluttresultatet. Men det blir nå i alle fall ikke værre.

Det jeg hadde litt problemer med, var softwaren. Silverlight finnes ikke brukervennelig, og det er tildels vanskelig å se hvilke innstillinger man har valgt. Det største problemet var imidlertid scanning av lysbilder i høydeformat. Da var det rett som det var at man fikk ett liggende bilde med sorte kanter på begge sider, og bildet ble kappet oppe og nede. Vi klarte aldri å finne noen logisk forklaring på hvorfor det ble slik. Prescanningen viste helt fint bilde, og forhåndsvisningen under scanning viste helt riktig bilde, men endelig fil ble feil.

En annen ting programmet kunne gjort bedre, var å gi en bekreftelse på ferdig scanning. Når man sitter og ser på tv og stapper i seg julegåtter samtidig som en scanner, er det fort gjort å gå i surr om man har scannet eller bare prescannet... En liten tekst om at bildet er ferdig scannet eller ligenede hadde gjort at man slapp å ta frem katalogen og se hva siste scannede bilde er osv.

Den infrarøde flekk/ripe-fjernignen var veldig bra. Den tok ikke alt, men en god del av både støv, rusk og sopp.

Alt i alt lot mine foreldre seg imponere, og de scanner i vei til glede for seg selv og avkommet. Resultatet blir ikke værre enn originalene, men heller ikke så veldig mye bedre.

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...