snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hva gjør MBR-lister egentlig? Skriver ut staus over bootsector(mbr). Hjelper og avgjøre hva man skal gjøre. GetDataBack er et alternativ.. Getdataback er et alterbativ ja,finner det som er på disken. Det andre er og prøve og gjennopprette bootsector da vil disken fungere som før. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Gjenopprette bootsector er det samme som å gå i recovery console, og velge fixmbr? Noen andre måter å fikse bootsector på <edit> Har installert XP på en annen harddisk som også er på maskinen. Endret 10. desember 2008 av marw_the_big_headed_rhino Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Ja med verktøy som testdisk og partion doctor. Gjenopprette bootsector er det samme som å gå i recovery console, og velge fixmbr? Det kan men,er bootsector skadet eller med et annet filsystem greier nok ikke den det. Endret 10. desember 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Fikk du noe vettugt ut av bootlistern? Forslag til hva jeg skal gjøre for å få noe vettugt ut av disken? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Fikk du noe vettugt ut av bootlistern? Tenkte du skulle poste den,så ser jeg på det. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=269091 ligger litt lengre opp i tråden. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Sender deg et verktøy,les hvordan det fungerer. Disken her et gamelt msdos filsystem. Rebuild MBR(Master Boot Record) er det du skal bruke. Endret 10. desember 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 BRB, *teste*. Startet dårlig med feilmelding allerede under oppstarten. Kjører en surface-test nå. MBR Rebuilt.... Testing... BRB Reboot. Står bare å blinker med en fin og grå bindestrek oppe i venstre hjørne. Gjort det 5 minutter nå. Er som regel ikke noe godt tegn som jeg tolker det. Men jeg fikk ihvertfall ikkt noe NTLDR missing, eller noen andre gøyale feilmeldinger. Andre gode forslag? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ser at partisjonstypen din er blitt til '4'. Det har jeg sett flere ganger som et resultat av at man har brukt XP uten servicepack. TestDisk har som regel fikset problemet. MBR koden er dessuten helt feil, så en FIXMBR er nødvendig for å kunne boote. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Kjørte en FIXMBR uten at det hjalp i det hele tatt. Når jeg kjører PTDD Partition table doctor og Fix MBR, får jeg ikke noe fornuftig ut av den. Står bare å laster med en fin og grå bindestrek oppe i hjørnet. Ser at partisjonstypen din er blitt til '4'. Det har jeg sett flere ganger som et resultat av at man har brukt XP uten servicepack.TestDisk har som regel fikset problemet. MBR koden er dessuten helt feil, så en FIXMBR er nødvendig for å kunne boote. Hva velger jeg i TestDisk for å fikse problemet? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ikke prøv og boot win med disken,kjør den slave. Se om du får den til og virke da. Først "Rebuild MBR" så restore partition table or rebuild partition table. http://www.ptdd.com/mbr.htm Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Warning! Hardisk 2 heass is 240, Sectors is 63. If PTD cannot find correct partition for you, you may try to access the CMOS setup program and change the LBA mode setting on harddisk 2 to one of the following modes, and then run PTD to recover partition. 1. Auto mode 2 LBA mode 3. Large mode 5. CHS mode. Noe fornuftig du får ut av denne feilmeldingen som er den første jeg får når jeg starter opp PTTD. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) may try to access the CMOS setup program and change the LBA mode setting on harddisk 2 to one of the following modes, and then run PTD to recover partition. 1. Auto mode 2 LBA mode 3. Large mode 5. CHS mode. Cmos er bios setup. Du må inn i bios(som regel del under boot) Prøv og bytte til mode som forklart. Endret 10. desember 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Takk for all hjelp. Må nesten se på dette i morgen. Skal scanne igjennom disken i natt, og se om jeg berger noe med getdataback, og så får vi se om vi får bootet opp disken med alt intakt i morgen. Hadde vært drømmen :-) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Du må ikke tenke så mye på å fikse mbr på det tidspunkt. Helt unødvendig. Partisjons tabell og bootsector, som ikke merkelig nok ut fra den informasjon jeg ser, er på den samme og en sector.Og ikke bare det, men verdier i den er av en slik karakter at NTFS kan IKKE mounte et slik volum. Helt umulig. Hvis noe alvorlig har funnet sted, så vil tilfeldige handlinger ikke hjelpe. Om det er bare info i de få sectorene som mangler så burde være enkelt å ordne. Men avventer å se hva du har kommet fram til. Endret 11. desember 2008 av wiberos Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Noen forslag til hva jeg skal gjøre da, Wiberos? Har kjørt en GetDataBack og den finner vel stort sett alle filene på lagringsdisken. Har ikke kommet meg til systemdisken enda. Driver å kopierer alle filene fra lagringsdisken over til en ekstern disk i skrivende øyeblikk. Håper det er ferdig til jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det er fint at du kopiere alt du kan, uansett. Når du kommer hjem skal du få hjelp å finne en sector som er veldig viktig, + at vi kan redigere partitions tabellen. Du skal bruke dskprobe.exe til det. Den finner du i support folder i din xp cd plate. Hadde du en partition på den 750GB? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Hadde flere partisjoner på 750 giggern. Tror systempartisjonen var på rundt 150GB, i tillegg til 2-3 partisjoner til. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ok, se litt på vedlegg.snap.zip Kan du og få bilde fra Diskbehandlingen kanskje? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Har kjørt snap-rutinen, og vedlagt følger resultatet. Valgte Disk 1, samme som står oppført som Disk 1 i Datamaskinbehandling. Disk 1 i Datamaskinbehandling står som 700G og ingen filsystem. 100 % ledig kapasitet. Hvis du skal se på filen, må du rename den fra zip til dsk. Sector00.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå