Gå til innhold

[Løst]Lyd ut på DVI?

Anbefalte innlegg

Atter en gang må jeg henvende meg til HW´s kompetente lesere :-)

I en tidligere post ble jeg anbefalt et Radeon 4-kort, da dette har integrert lydkort.

Jeg forsto det da slik at jeg kunne få lyd ut på HDMI-utgangen på dette skjermkortet (på Komplett.no står det at kortet har 2xDVI/HDMI...

Men kortet har bare 2xDVI og en overgangsplugg til HDMI - og lyd får jeg ikke ut på min TV :-(

Hovedkortet har innebygd lydkort, og lyden kommer ut her istedenfor gjennom skjemkortet...

Har dette skjermkortet (Gigabyte Radeon HD 4850):

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=367947

og en Komplett Home Server i20:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10305

Er det mulig å få lyden ut gjennom DVI-kontakten på skjermkortet, eller må jeg bruke minjack fra utgangen på hovedkortet???

Wintel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ein HDTV-funksjon i kortet, om det har lydkort må det jo være for det formålet. Står det ingenting om dette i manualen til kortet?

Edit: Las ein stad at du måtte bruke ATI DVI-I to HDMI-adapteret, men du måtte bruke riktig utgang. På ditt kort er det utgang nummer 2. I følge manualen er det utgangen på same side som den delen som skal inn i hovudkortet. Det blir vel porten til venstre då, sett frå baksida.

Du må og velge Digital Output Device (HDMI) som standardutgang for lyd i Windows. Det står forklart på side 16 i manualen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du må laste ned drivere for lydkortet som er integrert i skjermkortet. Dette er fra Realtek og fungerer som et selvstendig lydkort, derfor må du etter å ha installert driverne velge at lyden skal gå ut på dette kortet via lydinnstillingene på kontrollpanelet. Dermed skal du kunne få lyd via HDMI når du bruker adapteret fra DVI som fulgte med.

Drivere finner du her: Realtek HDMI-driver

Finnes muligens nyere drivere på Realteks hjemmeside.

Lenke til kommentar
Følger det ikkje med alt du treng av drivarar når du kjøper eit sånt kort?

Åpenbart ikke...

RPA hadde løsningen:

Du må laste ned drivere for lydkortet som er integrert i skjermkortet. Dette er fra Realtek og fungerer som et selvstendig lydkort, derfor må du etter å ha installert driverne velge at lyden skal gå ut på dette kortet via lydinnstillingene på kontrollpanelet. Dermed skal du kunne få lyd via HDMI når du bruker adapteret fra DVI som fulgte med.

Lastet ned driveren som anbefalt, installerte og restartet - voilá - nå funker min Windows Home Server også som HTPC :dribble:

Med et anstendig skjermkort, 2TB disk, Quad Core CPU, 4GB RAM funker serveren til alt jeg trenger en PC til...

Wintel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...