Gå til innhold

Hva skulle tyske ubåter med 65 tonn kvikksølv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skulle våre hakekorskledde "venner" med alt det kvikksølvet?

Siden de var onde tyskere hadde de nok ikke rent mel i posen.

 

Eller hvis du vil ha en skikkelig forklaring som passer bedre nå som det er over 60 år siden krigens slutt:

Det kan hende de brukte det i u-båtens batterier.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar
Som ballast? Er ikke kvikksølv litt dyrt til å brukes som ballast?

Var det rasjonering på bly? Var stein ikke godt nok?

Eh, bly og stein er ikke flytende ved samme temperaturer som kvikksølv. Nå vet ikke jeg om det har noe å si, men kanskje det er bedre at ballasten er flytende? Det kan jo være en fordel når man må flytte ballasten fra en tank til en annen, som man gjør i u-båter.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Nei nettopp, det fine med vann er at det kan pumpes ut.

 

 

Tetthet, kvikksølv: 13 546 kg/m3

Tetthet, vann: 1000 kg/m3

 

Kvikksølv er 13 ganger tyngre enn vann? Eller har jeg regna så feil at jeg burde gå ungdomsskolen om igjen?

 

 

En ting til: Hvorfor krever vi ikke at Tysklands regjering betaler hevinga? Det er deres båt, ikke vår.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
En ting til: Hvorfor krever vi ikke at Tysklands regjering betaler hevinga? Det er deres båt, ikke vår.

 

Vist Noreg hadde krevd at Tyskland skulle betalle dette, hadde det vert ein ekstrem fornermelse, fordi det impliserer at dagens Tyskland har ein direkte forbindelse med Nazi-Tyskland. Det hadde mest sannsyneleg fått store konsekvenser for forhaldet mellom Noreg og Tyskland, noko som økonomisk hadde kostet 100 ganger meir enn hevinga av denne ubåten. Det seier seg rett og slett sjølv kvifor dette ikkje blir gjort.

Lenke til kommentar
En ting til: Hvorfor krever vi ikke at Tysklands regjering betaler hevinga? Det er deres båt, ikke vår.

 

Fordi den ikke er tysk lenger. Så og si alle tyske krigsvrak i Norge eies av Saga Shipping (tidligere Høvding Skipsopphugging), totalt ca 350 skipsvrak. Staten kan kreve at de betaler, men det hjelper lite om det ikke finnes penger nok til å rydde opp hos eieren av vraket.

Lenke til kommentar
En ting til: Hvorfor krever vi ikke at Tysklands regjering betaler hevinga? Det er deres båt, ikke vår.

 

Fordi den ikke er tysk lenger. Så og si alle tyske krigsvrak i Norge eies av Saga Shipping (tidligere Høvding Skipsopphugging), totalt ca 350 skipsvrak. Staten kan kreve at de betaler, men det hjelper lite om det ikke finnes penger nok til å rydde opp hos eieren av vraket.

 

 

Hvem er Saga Shipping, og hva skal de med disse vrakene? Hvordan fikk de eierskap over dem?

Lenke til kommentar

Hello, my name is Google, and I let you search close to the entire web for freeeeeeeeee....

 

"Skipene kom i Saga Shippings eie da selskapet kjøpte boet etter Høvding Skipsopphugging etter eier Einar Høvdings død. Høvding Skipsopphugging inngikk en avtale med Den Norske Krigsforsikring for skip om kjøp av sunkne tyske skip, og lasten deres."

 

http://www.tu.no/natur/article179502.ece

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/12/08/nyheter...r/skip/3969299/

 

Her står det om et ubåtvrak utenfor Fedje.

Hva skulle våre hakekorskledde "venner" med alt det kvikksølvet?

 

Wikipedia er en fin ting. ;) Kvikksølvet skulle tydeligvis transporteres til Japan, for å "utstyre japanske allierte med avansert teknologi" som det står i artikkelen om U-864. Og i denne artikkelen om Operasjon Cæsar står det litt mer konkret at kvikksølvet skulle brukes i japansk våpenproduksjon.

 

Edit: Utdyping: Tyske ubåter hadde altså ikke 65 tonn kvikksølv ombord som ballast, som flere av dere spekulerer om her, det var bare akkurat denne ubåten som "tilfeldigvis" var lastet med det (samt tegninger til jetjageren Me262 og assorterte tyske og japanske vitenskapsmenn..)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Fraktlisten kan man lese her:

 

http://www.klammi.de/html/u864-9_2_1.html

 

Som man ser så er kvikksølv del av bestillingen fra Japan.

Å bruke kvikksølv som ballast ville være farlig for mannskapet ved lekkasjer. Og i og med at kvikksølvet ikke kan sendes ut av båten vil den kun virke som dødvekt noe som ikke er nødvendig. En av fordelene med å bruke vann som ballast er jo at det finnes overalt for en ubåt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...