KarmaZ Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg lurer rett og slett på hvordan man får gjort om date formatet fra Engelsk til Norsk! Har googlet litt, men finner ikke det direkte svaret jeg er ute etter. Det jeg tenkte på var hvordan man lager fasit formatet til Norsk, sånn at man bare bruker feks, $date også kommer det norsk versjon inn. Sånn som jeg gjør pr, dags dato ( $dato = date('j F Y'); ), bare at den skal komme ut i Norsk? Noen som vet? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Er det ikke bare å formatere det slik du vil ha det? $dato = date('d.m - Y'); eller vil du beholde det med tekst, slik at teksten vises på norsk? Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 setlocale() og strftime() må nok brukes for å få det på norsk. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 av en eller annen merkelig grunn har jeg selv aldri fått til dette :s setlocale(LC_ALL,'no_NO'); $dato = strftime("%d %B %Y"); echo $dato; fungerer ikke i mitt tilfelle. Jeg ender alltid opp med å bruke den egendefinerte funksjonen jeg lagde en stund tilbake. En som er full av "switch/case" for å vise riktig... Lenke til kommentar
OISNOT Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 av en eller annen merkelig grunn har jeg selv aldri fått til dette :s Operativsystemet ditt må støtte det. I debian kan du teste med locale -a. Windows har visst noen special case greier nede på setlocale i dokumentasjonen. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Takk! Denne fungerer akkurat sånn som jeg ønsket det! setlocale(LC_ALL,'no_NO'); $dato = strftime("%e. %B %Y"); Den printer ut 8. desember 2008. Men det jeg lurer på er hvordan får man egentlig at den printer ut 8. Desember 2008? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Måneder skrives ikke egentlig med stor forbokstav på norsk, men dersom du absolutt vil, kan du kanskje prøve ucwords(). Endret 8. desember 2008 av Jonas Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Måneder skrives ikke egentlig med stor forbokstav på norsk, men dersom du absolutt vil, kan du kanskje prøve ucwords(). Gjør det ikke? Daså. Hva syntes du da er mest pent og oversiktlig? 8. desember 2008 eller 8. Desember 2008? Er ikke så farlig hvis det er sånn det skrives da. Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg syns 8. desember 2008 er penest og mest oversiktelig, rett og slett på grunn av at det er slik det skal skrives og jeg ser med en gang at det er en dato og ikke et ord med noen tall på begge sider. Lenke til kommentar
Lernes Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dette skal fungere! Oversetter fra Engelsk til Norsk! Skriver klokkeslett, dato, mnd og år! <?php $gmlord=array( "Monday","Tuesday","Wednesday","Thursday", "Friday","Saturday","Sunday"); $nyord=array( "Mandag","Tirsdag","Onsdag","Torsdag", "Fredag","Lørdag","Søndag"); $input_string1 = date('l j F Y H:i:s'); $output_string1 = str_replace($gmlord,$nyord,$input_string1); $gmlmnd=array( "January","February","March","April", "May","June","July","August", "September","October","November","December"); $nymnd=array( "Januar","Februar","Mars","April", "Mai","Juni","Juli","August", "September","Oktober","November","Desember"); $input_string2 = str_replace($gmlord,$nyord,$input_string1); $output_string2 = str_replace($gmlmnd,$nymnd,$input_string2); echo $output_string2 . " <br />\n"; ?> Lenke til kommentar
Peter Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Dette skal fungere! Oversetter fra Engelsk til Norsk! Skriver klokkeslett, dato, mnd og år! <?php $gmlord=array( "Monday","Tuesday","Wednesday","Thursday", "Friday","Saturday","Sunday"); $nyord=array( "Mandag","Tirsdag","Onsdag","Torsdag", "Fredag","Lørdag","Søndag"); $input_string1 = date('l j F Y H:i:s'); $output_string1 = str_replace($gmlord,$nyord,$input_string1); $gmlmnd=array( "January","February","March","April", "May","June","July","August", "September","October","November","December"); $nymnd=array( "Januar","Februar","Mars","April", "Mai","Juni","Juli","August", "September","Oktober","November","Desember"); $input_string2 = str_replace($gmlord,$nyord,$input_string1); $output_string2 = str_replace($gmlmnd,$nymnd,$input_string2); echo $output_string2 . " <br />\n"; ?> Gjør det riktig, bruk riktig locale! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Hvordan får man setlocale til å fungere med riktig charset? Jeg får bare norske dags- og månedsnavn om jeg skriver setlocale (LC_ALL, 'no_NO.ISO8859-1');, men da blir alle æøå'er til spørsmålstegn andre steder (unntatt "lørdag" etc). Jeg har prøvd å stappe inn UTF-8 og UTF8 istedenfor iso, men da blir det saturday igjen. Lenke til kommentar
OISNOT Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvordan får man setlocale til å fungere med riktig charset?Jeg får bare norske dags- og månedsnavn om jeg skriver setlocale (LC_ALL, 'no_NO.ISO8859-1');, men da blir alle æøå'er til spørsmålstegn andre steder (unntatt "lørdag" etc). Du kan prøve mb_internal_encoding eller mb_convert_encoding. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvordan får man setlocale til å fungere med riktig charset?Jeg får bare norske dags- og månedsnavn om jeg skriver setlocale (LC_ALL, 'no_NO.ISO8859-1');, men da blir alle æøå'er til spørsmålstegn andre steder (unntatt "lørdag" etc). Du kan prøve mb_internal_encoding eller mb_convert_encoding. takk, jeg skal prøve. Var kommet noe lengre i går da. ÆØÅ fungerte overalt, unntatt på en XML-feed fra yr.no (som var lagret i UTF8, i likhet med .php-filer, database og server) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå