Gå til innhold

*Løst* CAT kabel ved stømførende ledninger, krav til skjerming?


Anbefalte innlegg

Skal lage til eit hjemmenettverk i min leilighet. Liker generelt ikkje for mye ledninger/kabler som er spikret på vekk.

 

Har derfor tenkt å drage minst ein av CAT kablene gjennom røra som strøm ledningene for stikk kontaktene går i. Er det då noe krav om skjerming av Cat kablen?

 

Eventuelt kva som er anbefalt med CAT kabel ved siden av ledninger som har maks 16 amp. Ledningene er 2,5 mm2.

Går det med uskjermet uten forstyrrelser "CAT5 UTP"

Eller må ein ha skjerming "CAT5 FTP", regner med ein ikkje trenger skjerming "S/FTP" på so lave strømstyrker eller?

 

Edit: Stavekontroll

Endret av mbergseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal lage til eit hjemmenettverk i min leilighet. Liker generelt ikkje for mye ledninger/kabler som er spikret på vekk.

 

Har derfor tenkt å drage minst ein av CAT kablene gjennom røra som strøm ledningene for stikk kontaktene går i. Er det då noe krav om skjerming av Cat kablen?

 

Eventuelt kva som er anbefalt med CAT kabel ved siden av ledninger som har maks 16 amp. Ledningene er 2,5 mm2.

Går det med uskjermet uten forstyrrelser "CAT5 UTP"

Eller må ein ha skjerming "CAT5 FTP", regner med ein ikkje trenger skjerming "S/FTP" på so lave strømstyrker eller?

 

Edit: Stavekontroll

 

Hvorfor ikke strekke optisk fiber? Da kan du jo glemme alt som har med EM-støy i kabelgaten å gjøre. Mye kjekkere å strekke også. Tynne og greie kabler.

Drawbacket er jo at du må ha konverteringsenhet i hver ende. Men for min del verd det.

Lenke til kommentar

Jo de hadde no vore noe ja, men kvar kan ein kjøpe det hen?

Får ein kjøpt kabel i Bulk? og korleis er det då å montere på kontakter?

Tenker du på ein løsning med ein fiberkabel der ein har Fiber - CAT konvertere i enden?

Eller med optisk switch og optisk nettverks kort?

Kva som finnes på markedet i dag for den normale mann på gaten?

Lenke til kommentar
Jo de hadde no vore noe ja, men kvar kan ein kjøpe det hen?

Får ein kjøpt kabel i Bulk? og korleis er det då å montere på kontakter?

Tenker du på ein løsning med ein fiberkabel der ein har Fiber - CAT konvertere i enden?

Eller med optisk switch og optisk nettverks kort?

Kva som finnes på markedet i dag for den normale mann på gaten?

 

Min tanke var mediakonvertere, ja. Det jeg brukte. Men årsaken var jo at alt annet jeg hadde var CAT-basert. Jeg valgte fiber fordi det er så mye enklere å kable. Og ikke minst skjule.

Du finner mediakonvertere i de fleste datasjapper

Endret av kjartana
Lenke til kommentar

Ok, etter å sett på komplett.no ser eg at det blir ei par lapper for dette, samt (Vertfall dem) ikkje har lenger fiber kabler enn 10 meter.

 

Men etter å ha søkt ein del fann eg på eit annet forum at folk har brukt CAT5 UTP til samme formål som eg skal bruke det til uten problem så eg trur eg går for det. Link

 

Men fiber med fiber switch blir no eit interessant system når prisen går litt ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...