FWD Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hei Jeg har litt problemer med innstallasjon av vista 64-bit. Når jeg har valgt hvilken disk vista skal legges på og installsjonen starter, hopper installsjonen over copying files. Den går rett fra 0-100% i løpet av få sekunder, og går rett videre til extracting files. Når pcen restarter seg og installasjonen skal fortsette fungerer det selvfølgelig ikke. Får bootmgr is missing. Dvden fungerer i pcen til en kammerat av meg (og ja for dere som lurer bruker jeg min egen lovlige cd-key), men jeg opplever det samme med alle min pcer. Løsningen jeg har brukt til nå er å installere XP 64-bit, for så å installere vista fra XP. Det har fungert helt til jeg fikk en ny laptop. Det er en multicom jhl90, og den går det ikke an å installere XP på uten å disable AHCI i DOS. Dette får jeg dog ikke til, så jeg har litt problemer. jeg får ikke installert vista pga de overnevnte problemene, og jeg får ikke installert XP slik at jeg kan installere vista derfra heller. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Dal Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Høres jo utrolig rart ut, men du kan jo installere AHCI-driverne under XP-installasjonen ved å trykke F6. Vista skal ha disse "innebygd" Les dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host...oller_Interface Lenke til kommentar
FWD Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Dette arket følger med JHL90 laptopen fra Multicom, og er dette jeg har forsøkt å gjøre. Får det ikke til men. Hvordan deaktivere AHCI ved installering av Windows XP på JHL9x og JHT00 For å få installert Windows XP på denne maskinen, må du først slå av AHCI. Dette kan dessverre ikke gjøres i BIOS på denne maskinen. Her kan du laste ned programvaren som brukes for å deaktivere AHCI: ftp://multicomftp.webmercs.com/Drivere/La...JHL90_91%20og%2 0JHT00/Windows%20XP/AHCI/ Denne må brennes på en CD. For å få startet DOS med CD/DVD-støtte, kan du for eksempel laste ned Ultimate Boot CD: http://ultimatebootcd.com/download.html Når du har startet opp denne, velger du DOS/Linux Boot Disks, deretter DOS Boot Disks og så FreeDOS Boot Disk. Når FreeDOS har startet opp, setter du inn CD-en med AHCI_DIS.EXE på. Deretter skriver du T: <enter> etterfulgt av AHCI_DIS <enter>. Etter at dette er gjort, er det bare å installere Windows XP som normalt. Skal du senere installere Vista på maskinen, må du aktivere AHCI for å utnytte f.eks Turbominne. Følg da samme prosedyre, men bytt ut ”AHCI_DIS” med ”AHCI_EN”. Har du ytterligere spørsmål, kontakt vår supportavdeling. Har forstått det sånn at AHCI må disables for at XP skal kunne installeres på denne pcen i det heletatt. Siden det ikke er noen alternativer for dette i biosen, må man gjøre det slik ser det ut som. Prøvde å trykke F6 under installasjonen, men da kom det bare en feilmelding om at pcen ikke fant noen floppy disk med de påkrevde driverne på. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Brant en ny CD med AHCI_DIS og AHCI_EN på, og da fungerte det. Installerte xp 64-bit, og så vista 64-bit fra XP. Likevel, så hopper installasjonen fortsatt over copying files dersom jeg booter fra installasjonsdvden. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. Noen som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå