Gå til innhold

Ubuntu oppleves tregt på en Thinkpad T43p

Anbefalte innlegg

Heisann

Relativt ny på ubuntu, men fornøyd så langt. Eneste problem er at det kan virke tregt, og jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvorfor. Maskinen er altså en IBM Thinkpad T43p, med følgende speccs:

Pentium M 770 2.13 GHz

1 GB RAM (2GB i kveld)

80GB HDD, 5400rpm (60GB 7200 originalt)

ATI Mobility FireGL V3200

Ubuntu 8.10 Intrepid (Ext3 partisjon bakerst på harddisken, 6gb+660mb swap)

Jeg har kjørt Envy for å legge inn skjermkortdrivere, men 3D-akselerering støttes ikke med grafikkortet mitt, og jeg lurer på om grunnen til at systemet virker tregt ene og alene er dette skjermkortet?

Med opera, pidgin og rythmbox kjørende ligger CPU-bruk på rundt 50% og 600mb RAM er i bruk, som høres veldig høyt ut i forhold til hvordan det er i winXP. Kan det være prosessoren som ikke throtles riktig (kjører på riktig/maks frekvens) i Ubuntu?

Takker for all eventuell hjelp, det hadde vært godt å formatere bort XP i julen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu bruker Gnome, og dette er det tregeste skrivebordsmiljøet i GNU/Linux, men det burde ikke bety stort når du har såpass kraftig maskin. Du kan prøve KDE og XFCE hvis du vil se om det hjelper.

Hvis skjermkortdriveren din ikke gir akselerasjon, så vil maskinen kunne oppleves som treg. Kanskje du kan fortelle på hvilken måte den oppleves som treg så blir det litt enklere å vite hva det stikker i.

CPU-bruk skyldes antagelig flash-plugin til nettleser. Sørg for å legge inn versjon 10 fra Adobe som gir litt mer sprut, så kan du ha flashblock i tillegg slik at ikke flash lastes i tide og utide.

Minnebruk gir liten mening. Linux cacher alt du har startet siden forrige boot. Hvis du vil vite reelt minnebruk kan du eksempelvis starte system monitor.

Lenke til kommentar

Det oppleves tregt på den måten at det tar lang tid å starte programmer, og som et eksempel, når det kommer ned en informasjonsbar fra firefox' adresselinje så "hakker" animasjonen. All CPU- og Minne-forbruk var tatt fra system monitor.

Nå må jeg desverre sette disse problemene litt på vent, da nettverkskortet døde når jeg satt i ny minnebrikke, men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...