Gå til innhold

Innkjøp av NAS Boks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Står på trappene til å kjøpe meg en NAS boks. Vurderer å kjøpe 4xdenne parret med denne. Spørsmålet er om noen har noe å utsette på dette, da eventuelt forslag til forbedringer. Setter pris på alle innspill.

oh...og det er ikke aktuelt å bygge en egen maskin for dette ;)

Har ikke noe å utsette på diskvalget, kjenner ikke til NAS'en. Regner med du skal bruke denne hovedsaklig til bulk-lagring, og NAS boksen vil være ytelse-flaskehalsen, så Spinpoint-F1 er ikke mye vits i å vurdere. Caviar GP (Green Power) er kjempebra på både innkjøpspris og GB/kWh. Har selv 3 slike, 2 i maskin og en ekstern, den ene i maskinen var egentlig ekstern Mybook, men USB-kontrollern klussa seg, så nå er den intern. Har ikke noe å utsette på diskene, de er stille og rimelig kjølige selv under tung bruk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Stemmer forsåvidt angående lagring. Den skal også brukes som iTunes server og server for PS3en min så jeg kan streame video/musikk fra den. Selv om det ikke er de kjappeste diskene, så vil jeg tro det er mer enn nok for dette bruket. Er forøvrig 2 forskjellige GP disker. 1 med 16MB cache og en med 32. Er det noen spesiell forskjell på disse rent bortsett fra cachen?

Lenke til kommentar
Ikke som jeg vet om, annet enn firmware. Men det burde gå fint uavhengig av hva slags raid-nivå du velger. For dine bruksområder burde hastighetene holde fint.

Ville anbefalt raid-5 med 4 slike disker, så får du utnyttet plassen til 3, og det gjør ikke noe om en tar kvelden.

RAID 5 er allerede planlagt...og utstyret er bestillt nå :) Ble HDDen med 32MB cache, tror det bare er en nyere modell.

Lenke til kommentar
Ikke som jeg vet om, annet enn firmware. Men det burde gå fint uavhengig av hva slags raid-nivå du velger. For dine bruksområder burde hastighetene holde fint.

Ville anbefalt raid-5 med 4 slike disker, så får du utnyttet plassen til 3, og det gjør ikke noe om en tar kvelden.

RAID 5 er allerede planlagt...og utstyret er bestillt nå :) Ble HDDen med 32MB cache, tror det bare er en nyere modell.

jeg vil anbefale den jeg nylig selv har kjøpt. HP Smartmedia homserver ex475.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386836

sett inn mere minne og den er KNALL, etter min mening.

den har alerede ferdig satt opp itunes server, og du kan streame til ps3.

maks støtte er 6TB.

Lenke til kommentar

Helt grei den bortsett fra at versjonen som selges i norge ikke støtter RAID5 (i følge en test av PC-World, sjekket ikke så nøye). Nå har vel WHS noe innebygget greier for diskmanagement, men det blir vel i bunn og grunn en slags RAID 1. RAID 5 var et av hovedkriteriene mine egentlig, og nå har jeg bestillt uansett. Takk for tips anyways :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...