Gå til innhold

Hjelp med å installere Firefox i Debian

pjuik

Anbefalte innlegg

Vil ha Firefox istedet for Iceweasel som kommer med Debian da jeg har vært ute for sider som ikke fungerer med Iceweasel og spør etter Firefox.

Lastet ned en pakke med Firefox 3.0 og pakket ut og skulle begynne å installere men rotet meg tilslutt bort med alle slags meldinger om at det mangler både det ene og det andre.

Finnes ikke Firefox som deb-pakke? Finnes det evt. noen enkel måte å få installert den på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor stresse? Det er kun en lisensmessig grunn til at Debian folkene har valg å fjerne firefox logoen. Med unntak av noen små patcher er nettleseren helt lik. Av sikkerhetsmessige årsaker er det lurt å benytte pakkemanager versjonen av høyrisikoprogrammer som nettlesere.

Følgende side hjelper med det motsatte i ubuntu, og sier hvordan du skal få iceweasel til å rapportere at den er firefox:

http://kmandla.wordpress.com/2006/10/04/ho...1504-in-ubuntu/

1. Open “about:config” in IceWeasel’s address bar.

2. In the “Filter” box, type general.useragent.extra.firefox.

3. Where you see the word “Iceweasel”, right-click and pick “Modify”

4. Then replace the word “Iceweasel” with “Firefox”.

5. Close the page (or the tab).

Lenke til kommentar

Takk for tipset. skal se på det.

En annen ting jeg har merket meg er at på enkelte sider går scrollingen veldig hakkete og tregt med Iceweasel, mens med Firefox som jeg har på en atskillig svakere maskin scroller mye smidigere.

Merkelig hvis de er identiske.

Lenke til kommentar
Hvorfor stresse? Det er kun en lisensmessig grunn til at Debian folkene har valg å fjerne firefox logoen. Med unntak av noen små patcher er nettleseren helt lik. Av sikkerhetsmessige årsaker er det lurt å benytte pakkemanager versjonen av høyrisikoprogrammer som nettlesere.

Følgende side hjelper med det motsatte i ubuntu, og sier hvordan du skal få iceweasel til å rapportere at den er firefox:

http://kmandla.wordpress.com/2006/10/04/ho...1504-in-ubuntu/

1. Open “about:config” in IceWeasel’s address bar.

2. In the “Filter” box, type general.useragent.extra.firefox.

3. Where you see the word “Iceweasel”, right-click and pick “Modify”

4. Then replace the word “Iceweasel” with “Firefox”.

5. Close the page (or the tab).

Fulgte denne oppskriften radivx, og det funket. De nettsidene som ikke godtok Iceweasel gjør det nå. :-)

Lenke til kommentar
vent litt... sider spør etter Firefox? har du lenke til disse sidene? hørtes mildt sagt rart ut da Iceweasel bare er Firefox uten noe ikke-fritt. man starter jo programmet ved å skrive firefox til og med! det er eksakt samme greia.
Sidene har vel en liste over nettlesere de godtar (sannsynligvis FF, IE, Safari og muligens opera), og gir deg en feilmelding dersom nettleseren din utgir seg for å være noe annet.
Lenke til kommentar
Sidene har vel en liste over nettlesere de godtar (sannsynligvis FF, IE, Safari og muligens opera), og gir deg en feilmelding dersom nettleseren din utgir seg for å være noe annet.

FF? du mener FX? isåfall - Iceweasel er Firefox (med makeover). dermed skal de godta Iceweasel.

men - ja, jeg får samme problem på kartvisninga her. merkelig.

Lenke til kommentar
FF? du mener FX? isåfall - Iceweasel er Firefox (med makeover). dermed skal de godta Iceweasel.

men - ja, jeg får samme problem på kartvisninga her. merkelig.

Og i Arch heter den Gran Paraduiso, og i andre distroer.. tviler på at sider gidder å holde styr på alle ulike useragents for de ulike nettleserne. Og nei, jeg mener FF. Hvis de vil absolutt vil forkorte det FX får de gi den et annet navn. :p
Lenke til kommentar
Fungerer heller ikke i vanlig Firefox3 uten branding (Minefield).

aha. det er det jeg har (med Iceweasel).

Og nei, jeg mener FF. Hvis de vil absolutt vil forkorte det FX får de gi den et annet navn. tongue.gif

nå har det seg altså slik at forkortelsen ér FX, og da finner man ikke på egne ting - man skriver man FX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...