Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro hjelp, kondensatorer!

Anbefalte innlegg

Har to spørsmål i lekse jeg ikke finner ut av :$

1) Hva er grunnen til at elektrolyttkondensatorer med små dimensjoner kan ha stor kapasitans?

2) Et isolasjonsbånd (teip) som er 0,177 mm tykt, er godkjent for en maksimal spenning på 600V (ved 80℃). Hvor stor er gjennomslagsstyrken for isolasjonsbåndet?

TAKKER FOR SVAR! =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tungt spørsmål sent på kvelden, men skal prøve å svare så godt jeg kan.

Du har en del faktorer som virker inn på kapasitansen til en kondensator, og disse er følgende:

A) Avstanden mellom beleggene. Jo nærmere beleggene ligger hverandre, desto større blir feltstyrken. Det betyr igjen at vi kan lagre større ladninger. Kapasitansen blir større.

B) Størrelsen på beleggene. Jo større overflate beleggene har, desto større ladning kan vi lagre. Kapasitansen blir større.

C) Materialet i dielektrikumet Materialet i den isolerende laget har stor betydning for kapasitansen. Den relative permittiviteten til materialet (Er) er et mål for hvor godt dielektrikum et materialet er sammenlignet med et annet. Jo høyere relativ permittivitet et materialet har, desto større blir kapasitansen til kondensator. Husk : Den relative permittiviteten gir uttrykk for hvor god isolator stoffet er i forhold til vakuum brukt som isolator.

Det er da slik jeg kan se det en blanding av Oksidhinnen som er dielektrikum og elektrolytten som gjør at man får en såpass høy kapasitans i forhold til dimensjoner.

har desverre ikke formler for den andre her nå, kan prøve å se i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...