ictys Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hei. Jeg skal kjøpe meg ny akustisk gitar. Jeg må ha en gitar som det er masse lyd i og jeg må ha mikrofon. (skal altså høres godt både med og uten tilkoblet forsterker). Jeg har spilt i 18 år, hatt fem gitarer. Jeg bruker gitaren nesten hver dag og trenger derfor litt tips til hvilken gitar jeg skal kjøpe. Jeg lurte på å kjøpe på ebay. Noen tips? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Jeg synes det er litt rart når du sier at du har spilt i 18 år, hatt fem gitarer, og så har du lite peiling? For meg blir det en selvmotsigelse. Jeg vil tro du har ganske god greie på hva du er ute etter etter atten år med gitaren i fanget. Det blir lettere å komme med gode forslag hvis du forteller om du skal ha en stål- eller nylonstrenger, og hva du har som øvre pris. Kanskje noen ord om hva du pleier å spille, og i hvilke sammenhenger, også? Endret 8. desember 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
ictys Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Hei Jada det kan virke som en motsigelse. Men jeg har aldri vært noen "proff" gitarist. Jeg kjøpte den første gitaren min i en musikkbutikk. Gikk inn i butikken med 1000 kr og kjøpte den gitaren jeg ble anbefalt. Det var en grei gitar, men ikke mer. Halsen på den gitaren knakk bare plutselig etter syv-åtte år. Gitar nummer to, en Ibanez, giftet jeg meg til. Hun hadde den fra før. dette er en stålstrenggitar, grei nok gitar, men begynner å bli sliten av å ha blitt brukt mye. Gitar nummer tre ble kjøpt i Haugesund på en gitarbutikk. Vi gikk inn der og kjøpte en Adriana gitar som selgeren anbefalte så voldsomt. Pen lyd, men utrolig lite lyd i den gitaren. Jeg opplever etterpå at vi ble grundig lurt her. Tror vi betalte ca 5000 for denne gitaren. Gitar nummer fire var ett impulskjøp. Dette var en gitar som ble solgt utenfor en butikk, med mikrofon i gitaren. 1000 kr. Den beste gitaren jeg har hatt, dette er den gitaren jeg bruker mest nå, men lyden er ikke optimal i den. Gitar nummer fem var en jeg fikk og gav bort igjen ganske fort - møkk. Så slik ser du at jeg ikke regner meg som noen ekspert. Jeg kan spille, men har aldri satt meg inn i merker osv. Jeg er ganske enkelt ikke opptatt av det. JEg er ikke ute etter en dyr gitar fordi jeg drasser rundt på gitaren overalt. Jeg spiller på stålstreng og spiller mest viser. (Øystein Sunde, Bjørn Eidsvåg, tradisjonelle julesanger osv) Jeg er en del ute og spiller sammen med ett kor. Sånn det var litt om meg og gitarene mine. Noen tips? Lenke til kommentar
ictys Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Yamaha APX500 feks, det ser ut som en bra gitar. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
.... Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
ictys Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg har ikke gree på "gitarens elektriske egenskaper". Det var egentlig det som tiltalte meg i Yamaha APX - serien. Det ska være ett helt nytt mikrofonsystem. Yamaha er vel kjent for ikke å være verdets beste merke, men helt greit. Hvis jeg skulle kjøpt en dyr gitar så hadde jeg kjøpt en Morgan, jeg liker lyden i de dyre gitarene der. Iallefall de som jeg har prøvd, men 30 000,- er definitivt for dyrt for en gitar. Jeg prøvde en billigere Morgan og likte lyden på den også, men den var ikke med mikrofon. Jeg bruker gitaren overalt fra smellvarmt til mange minusgrader. Det sliter veldig på gitaren (ikke rart den halsen til slutt knakk). Jeg mistenker egentlig at Adriana gitaren har "mistet lyden" pga temperatursvingninger. Jeg jobber også mye med barn, så jeg må regne med at gitaren går i gulvet noen ganger. Utfra det så tenker jeg at en gitar til maks 5000,- må være ideelt. Jeg vil heller slite ut mange gitarer enn kjøpe en dyr som jeg er livredd for - gleden over å kunne spille er større en redselen for en dyr gitar. Så hvis noen kan hjelpe meg litt på vei med elektriske egenskaper ev. gi meg ett godt tips om en gitar. Så er jeg glad for det. Mulig jeg må krype til korset og reise inn på en butikk, men jeg har rett og slett dårlige erfaringer med det. De lukter amatør og lurer på deg noe du ikke vil ha. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Da vet jeg litt mer. Jeg kjøpte meg stålstrengsgitar for en tid tilbake, og prøve meg "gjennom" utvalget i butikken, et ganske greit utvalg, tror jeg spilte meg gjennom en rundt 20 gitarer. Jeg hadde budsjett omtrent som deg, 5000.- ish, og endte opp med en Ibanez AEL-40SE. Den koster 4700, omtrent, og har et meget anstendig pickupsystem fra B-band, en produsent med et meget godt rykte. Pickupsystemer for akustiske gitarer har blitt mye bedre de siste årene, og prisen har gått veldig mye ned. Derfor er det ikke lurt å kjøpe en brukt stålstrenger, der "pickupen kostet xxxx antall tusen alene" for noen få år siden, da sannheten er at et nytt system låter bedre til en brøkdel av prisen. Gitaren har beklageligvis cutaway, noe som egentlig er bortkastet og "fyfy" på kassegitarer, men min vurdering er at den låter greit likevel. Etter det jeg kan skjønne er det med cutawayen det eneste man kan utsette på gitaren. Gitaren har granlokk, det medfører at den vil klinge bedre med årene etter som du bruker den, den har innebygget tuner, perfekt for de av oss som er late, og ikke ser på det som en viktig prestasjon å stemme etter ørene, og låter veldig bra både akustisk og elektrisk. Det er også mulig å bruke den på relativt høye lydtrykk uten å få feedback. Siden du skriver noe om temperatur, foreslår jeg følgende- kjøp med en godt foret gigbag eller en hardcase. Den holder du lukket så lenge som mulig etter at du har kommet inn fra minusgrader og inn i lokalet. Femten minutter før du må ta ut gitaren, åpner du lokket/glidelåsen, og vipper det til side. La gitaren ligge i bagen/kofferten så lenge som mulig, så temperaturskiftet blir så skånsomt som mulig. Oppbevar gitaren i kalde/varme temperaturer så kort tid som mulig. Ikke la den ligge i bilen, for eksempel. Da vil gitaren din vare lenger. Det vet jeg av erfaring. Minusgrader til pluss er verst her i Norge, så sant du ikke lar gitaren din bo i en sommervarm bil. Denne gitaren bør du prøve selv. Selv om det var mitt valg, er det ikke sikkert at det er det riktige for deg, men min vurdering er at det er utrolig mye gitar for pengene. Jeg har ikke prøvd en gitar i samme prisklasse som er like bra. Et annet alternativ er å kjøpe en sort Stagg, for eksempel, de låter helt greit de, er forbausende bra, og de koster et par tusenlapper. Da kan du skifte ut gitaren litt oftere. Jeg ville ha valgt Ibanezen, og heller forsøkt å ta litt mer vare på den. Endret 9. desember 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
.... Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
ictys Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 He he, godt svar. Jeg PRØVER da å ta var på gitaren. Jeg sliter litt med forhold til folk og sånt, liker egentlig gitaren bedre en folk så jeg er ganske snill med den. Jeg har hardcase idag, tenkte jeg skulle prøve en gigabag neste gang. Får prøve å bruke denne gitaren som "inne-gitar" og en av de andre til uteting. Takk for svaret. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå