Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus Eee: lyddriverne forsvinner ved hver oppstart


Anbefalte innlegg

Fikk meg en Asus Eee i posten forrige uke. Fungerte fint de første par dagene, men nå de siste dagene har jeg slitt med flere problemer på denne maskinen.

 

For det første fungerer ikke lyden. Windows detekterer ikke lyddrivere, selv om enhetsbehandling forteller meg at lydkortet har riktig driver, og at den angivelig fungerer som den skal. Når jeg skal spille musikk i f.eks. Winamp, får jeg beskjed om at det ikke finnes noen mikserenhet, samtidig som det ikke spilles av noen systemlyder e.l.

Hvis jeg i enhetsbehandling avinstallerer driveren, og installerer på nytt med Legg til maskinvare på kontrollpanel, fungerer det - dog uten snarveitastene for høyere/lavere volum og mute - men jeg har jo ikke lyst å måtte reinstallere driverne hver gang jeg skrur på maskinen?

 

I tillegg bruker maskinen vanvittig lang tid, gjerne opptil 10 minutter, fra jeg skriver inn passordet mitt i velkomstskjermen til oppgavelinjen og ikonene på skrivebordet vises og maskinen er klar til bruk. I tillegg fungerer ofte ikke Windows XP-tema, kun vanlig standard grå windows-look, enda jeg ikke har endret på dette.

 

Innimellom hender det likevel at disse problemene bortfaller, det skjedde en gang i går og en gang i forgårs. Felles her er at ingen av de ovennevnte problemene inntraff.

 

Dessuten klarer jeg ikke å koble til kablet nettverk hjemme. Den fryser på "henter nettverksadresse" i tilkoblingsstatus, og det står at IP-adressen er ugyldig. Andre maskiner på samme nettverk, inkludert den jeg sitter på nå, kobler seg fint opp mot nettet.

 

Jeg er så langt fra å sende denne tilbake til Netshop på garanti: <--->

Det som er skikkelig irriterende er at det bare er noen dager siden jeg fikk maskinen, og jeg trenger den ifm eksamensforberedelser. Jeg bare lurte på om noen andre her inne har (hatt) tilsvarende problemer og/eller har gode tips til hva som kan være i veien, evt hva jeg kan gjøre for å fikse dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: jeg har vært i kontakt med kundeservice på netshop som ga meg epostadresse til Asus ifm. DOA. Jeg forklarte problemet, og kundebehandler hos Asus mente jeg skulle prøve å kjøre en recovery. Brukermanualen på nett forklarte kun recovery ved bruk av support-DVDen og ekstern DVD-leser, noe som er problematisk siden jeg verken har ekstern DVD-leser eller særlig lyst til å kjøpe meg en. Fikk følgende svar:

Dear Valued ASUS Customer,

 

There is a way to create a bootable USB memory, you can find instructions here: http://wiki.eeeuser.com/howto:installxp?s=usb

 

Obviously this is not something we support (the procedure that is) as we expect customers to recover by booting on the recovery CD, but it might be on interest to you even so.

 

Best Regards,

ASUS Support

Jeg synes dette er litt rart. Forventer de at kunden skal gidde å legge ut 7-800 kr for et eksternt drev? Dette er jo garantisak, og jeg er ikke interessert i noe DVD-drev. De oppgavene jeg trenger DVD for å utføre, utfører jeg på andre maskiner som støtter DVD. Og her fungerer det jo ikke å mounte en ISO-fil via DaemonTools, siden jeg nå faktisk må boote fra denne DVDen.

 

Nå fikk jeg jo et tips fra denne kundebehandleren med en link, men metodene som beskrives der innebærer tydeligvis at man må ha tilgang på et SDHC kort (jeg har kun 512 MB, noe jeg regner med er for lite) samt noe programvare som koster 36 dollar, pluss at jeg tydeligvis må skrive inn et helvete med kommandoer. Metodene var jo på henholdsvis 48 og 36 steg!

 

Dette er jo ikke noe jeg har lyst å betale for når det er garantisak, og det er Asus sitt ansvar å få ordnet det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...