Gå til innhold

Lang servicetid, kan kjøpet heves?


Feromon

Anbefalte innlegg

Den 10/9 kjøpte jeg en laptop på Expert, denne var av den billige typen til ca 7000kr.

Bare etter to ukers bruk begynte den å svikte, var masse feil som ikke er relevant å nevne her.

Jeg hadde kjøpt 3års forsikring på laptopen.

 

Tok den med til Expert og de sendte den på service, og sa at det kom til å ta maksimalt tre uker.

Jeg ble spurt om jeg trengte en låne-pc, og det takket jeg ja til.

Produktet jeg fikk utlevert var i svært dårlig forfatning, og har langt ifra det bruksnivået jeg trenger.

Når jeg etter 4 uker ikke har hørt noe, ringer jeg. Får ingen info annet enn at de fortsatt jobber med reperasjon.

 

Når jeg nå kontaktet service-leverandøren får jeg beskjed om at forventet leveringtid er 29. februar 2009.

Når jeg da kontakter Expert igjen, og sier at jeg burderer å heve kjøpet, får jeg beskjed om at de ikke er pålagt å godta det da jeg har fått låne-pc (erstatningsprodukt).

 

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven 2002-06-21 nr.34

§ 30 - Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Jeg hadde AKKURAT samme problem med samme bedrift. Fikk også en ubrukelig låne-pc hvor operativsystemet ikke var aktivert, og derfor sluttet å virke. Orket ikke vente på at den skulle ordnes, så jeg leverte den tilbake.

 

Jeg klaget gjentatte ganger til butikken ettersom maskinen ble brukt i skole/jobb sammenheng på daglig basis. Jeg ventet i overkant av 3 måneder, og butikken hadde tidvis ikke oversikt over hvor maskinen befant seg. Jeg kontaktet Infocare direkte som utførte service, og de gav meg en mer utførlig beskrivelse av problem og veien mot løsning enn Expert.

 

Begeret rant over da jeg fikk beskjed om at de "trodde" den var kommet tilbake, men ikke klarte å spore den opp da jeg møtte opp i varehuset.

 

Gjorde meg skikkelig vanskelig og fikk hevet kjøpet med utgangspunkt i skriftlig brev fra butikken om at servicetiden tok 2-3 uker - hvilket ikke var tilfelle.

 

edit: har du kjøpt en tilleggsforsikring på 3 år hos Expert i tillegg til vanlig garanti og reklamasjonsrett?

Endret av Star
Lenke til kommentar

Er ikke litt av poenget med den garantien å supplere ift. vanlig reklamasjon slik at du slipper lang vent og bedritent erstatningsprodukt?

 

Mitt forslag er å argumentere for at det er urimelig lang tid.

Dersom du mener maskinen du låner ikke holder mål ift. innlevert maskin kan du jo også nevne dette.. Kommer jo an på hva du bruker den til / og hvor ofte :)

 

Ville uansett kontaktet Infocare (regner med det er de som brukes?) og fått en forklaring på hvorfor dato er satt så langt frem i tid. Erfarer at denne ofte er veldig tilfeldig - det er jo mulig de bare venter på ekstradeler e.l

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven 2002-06-21 nr.34
§ 30 - Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Jeg hadde AKKURAT samme problem med samme bedrift. Fikk også en ubrukelig låne-pc hvor operativsystemet ikke var aktivert, og derfor sluttet å virke. Orket ikke vente på at den skulle ordnes, så jeg leverte den tilbake.

 

Jeg klaget gjentatte ganger til butikken ettersom maskinen ble brukt i skole/jobb sammenheng på daglig basis. Jeg ventet i overkant av 3 måneder, og butikken hadde tidvis ikke oversikt over hvor maskinen befant seg. Jeg kontaktet Infocare direkte som utførte service, og de gav meg en mer utførlig beskrivelse av problem og veien mot løsning enn Expert.

 

Begeret rant over da jeg fikk beskjed om at de "trodde" den var kommet tilbake, men ikke klarte å spore den opp da jeg møtte opp i varehuset.

 

Gjorde meg skikkelig vanskelig og fikk hevet kjøpet med utgangspunkt i skriftlig brev fra butikken om at servicetiden tok 2-3 uker - hvilket ikke var tilfelle.

 

edit: har du kjøpt en tilleggsforsikring på 3 år hos Expert i tillegg til vanlig garanti og reklamasjonsrett?

 

 

Normal service tid på en bærbar pc hos infocare i dag er på totalt mellom 3 - 5 uker. Dette er fra du som kunde leverer den inn i butikk. til den er ferdig til utlevering. Dette inkkluderer da frakt begge veier, delevent og rep.

Når du np har fått beskjed om delevent frem til februar, er denne saken egentlig klinkende klar. De klarer ikke utføre avhjelp for deg innen rimelig tid. Selv om du har fått lånemaskin fristiller ikke dette butikken seg fra å reparere maskinen innen normal tid.

 

Skriv et skriv om at du krever heving / omlevering basert på de opplysninger du har fått direkte fra infocare.

Gi dette til servicefolkene i butikken og krev omlevering.

Dette sender de da til produsenten av maskinen sammen med verkstedrapporten.

 

Det virker som en ganske rett frem sak spør du meg. :-)

 

Når det gjelder lånemaskin, er det mye diskusjon på hva slags låneprodukt kunden skal få.

Skal det være likt eller tilsvarende, eller skal det dekke kundens primære behov..

Det er egentlig det samme hvor bra eller dårlig låneproduktet er..

Det skal fungere for å "kjøpe" selgeren litt tid ved rep. og det skal hjelpe deg til å kunne gjøre det du trenger.

Lenke til kommentar

Ettersom at denne avhjelpen kommer til å ta urimelig lang tid har du helt klart rett til å få kjøpet hevet jfr. Fkjl §30. Det at du har fått en lånemaskin letter litt på kravet om rimelig tid, men ikke så mye som at selger kan ha den inne i tre måneder. Seks til syv uker vil jeg si at er det absolutte maksimum. Dessuten så har du fått en maskin som ikke virker, så da er hele poenget med lånemaskin borte.

 

Ikke at det har noen betydning for dine rettigheter, men selger har helt sikkert avtale om kreditering av maskin dersom den er inne mer enn 4-5 uker. Samtidig vil jeg si at det rett og slett ville ha vært god kundepolicy å gi deg en ny maskin straks du henvendte deg til selger om problemene. Maskinen er tross var tross alt kun to uker gammel.

 

Det er kanskje noe å tenke på neste gang du kjøper en PC. En seriøs selger ville ha gitt deg en ny maskin etter to uker. Mange kjeder (med unntak av der du kjøpte din maskin) har i tillegg 30 dagers returrett fra kjøpsdato.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

rimelig tid er et definisjons spørsmål, og helt teknisk sett så kan de definere rimelig tid til 2 år om de vil, selv om det aldrig ville holdt i en rettsak eller lignende.

men selvfølgelig ville ingen normalt menneske helt ærlig mene at så lenge som frem til midten av februar er rimelig tid, for det er det ikke.

 

 

ønsker du dette kravet, så kan jeg komme med følgende tips:

- drit i å lever en skriftelig søknad osv, den blir bare "arkivert"

- gå heller på butikken en helt vanlig ukedag, gjerne førstkommende mandag for å få ting rullende, ca rundt 3. perfekt tidspunk siden sjefer enten går hjem, eller kommer på vakt. krev om å snakke med butikk sjef, forklar deg, ikke hiss deg opp. vær venlig men bestemt. krev omlevering.

- Prøv punktet over 3-5 dager på rad dersom det skulle trenges.

-skulle punktet over ikke fungere, kom heller på en veldig travel juledag, gi dem en siste sjange til å omlevere i fred å ro, og skulle de fortsatt stå på sin sak, så er det bare å begynne å skjelle ut butikken, høylytt.

 

grunnen til dett er fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å krangle med ansatte desto nermere du kommer til utleverings tidspunk. de som jober der gjør normal ikke annet en å krangle med kunder og er utrolig gode på det. Sjefer, spesielt butikksjef, godtar normalt veldig mye bare for å slippe å behandle kunder, da spesielt i større butikker. og dersom du blir høylytt med nedlatende komentarer om bedriftens service, så vil de alltd jobbe mye hardere for å finne en løsning.

 

men for all del, hold deg sakelig. vis du har en god sak, og loven på din side, så vil butikken være engselig for at andre kunder hører det og ikke vil handle der. god serivce er veldig viktig for el-butikker. men dersom du blir usakelig, vil ingen ta deg serriøst, ikke engang andre kunder som egentlig er i samme posision som deg.

 

 

en ting er i hverfall sikkert, begynner du å levere brev, så kan du likegjerne bare vente til februar.

Lenke til kommentar
- Prøv punktet over 3-5 dager på rad dersom det skulle trenges.

-skulle punktet over ikke fungere, kom heller på en veldig travel juledag, gi dem en siste sjange til å omlevere i fred å ro, og skulle de fortsatt stå på sin sak, så er det bare å begynne å skjelle ut butikken, høylytt.

 

grunnen til dett er fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å krangle med ansatte desto nermere du kommer til utleverings tidspunk. de som jober der gjør normal ikke annet en å krangle med kunder og er utrolig gode på det. Sjefer, spesielt butikksjef, godtar normalt veldig mye bare for å slippe å behandle kunder, da spesielt i større butikker. og dersom du blir høylytt med nedlatende komentarer om bedriftens service, så vil de alltd jobbe mye hardere for å finne en løsning.

 

En slik kunde ville jeg bedt gå ut av butikken og bedt han komme tilbake når han hadde roet seg ned og var saklig.

Svært sjeldent man kommer noe lengre med spyttkasting og slikt av den enkle grunnen at servicefolk, naturlig nokk, ikke gjør mer enn de absolutt må for å hjelpe slike folk. Man gidder ikke gjøre det lille ekstra for drittsekker :)

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg spesifiserte at du må være sakelig. du kan være bestemt på din sak og ikke være drittsekk.

 

 

men uansett, så er det sant at den som skriker høyest får vilja si først. slik er det bare.

 

Det er en forskjell mellom det å slenge ufine ord i alle retninger, og det å stå på kravene sine. dersom du ikke begynner med "spyttkasting" men holder deg sakelig, så vil service personellet, samt andre kunder, forstå din frustrasjon og ta deg mer serriøst, men dersom du blir en drittsekk så snur ballen helt om og ingen tar deg serriøst.

 

det er en forskjell, men det er lett å tippe til feil side, men holder du deg sakelig så får du det du vil.

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at man kan være "kranglete" uten å bli drittsekk.

 

Dersom du kommer til disken og nekter å flytte deg før du har fått vilja di så er du kranglete; hvis du derretter begynner med usakelig dritt slenging blir du en drittsekk, og ingen tar deg serriøst, men om du står der og holder deg sakelig og står på kravene dine, så vil du få mer sympati.

 

 

jeg har selv hat kunder av alle typer. Kunder som begynner å kalle meg drittsekk, idiot osv, og begynner og komme med tomme trusler om å saksøke butikken og meg personlig, tar jeg ikke serriøst, jeg har ikke lyst til å ha dem som kunder, helt rett.

MEN, jeg har flere ganger hatt kunder som kommer og er helt rolige, men som står på kravene sine. de sier at de må ha denne saken løst i dag, nå. og de flytter seg ikke før det er satt noe i gang. De kan si det og samtidig oppføre seg hyggelig ovenfor ansatte. slike får man ikke bare lyst til å hjelpe, men man blir tvunget til det fordi dem oppholder deg til saken er løst.

 

jeg skjønner at mange assosierer sta kunde med en som skriker "helvetes dritt butikk" igjennom hele butikken, men man kan være sta og stå på sin rett og alikevel være hyggelig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem som deg. Kjøpte en Laptop fra Expert. Hadde den i 1 år, før jeg fikk en masse feil på den. Leverte den inn til service, fikk beskjed om at det kom til å ta 3-5 uker. Dette godtok jeg. Kommer tilbake etter 5 uker, får da beskjed om at det kommer til å ta 6 uker til å fikse den. Da ble jeg rimelig forbannet. Gikk til Expert butikken hvor jeg kjøpte den, snakket pent til betjeningen der, forklarte situasjonen. Da ringte Expert til Infocare å ga de frist på 1 uke til å levere PCen til meg, så sa jeg at 1 uke, å ikke mer. Gikk 1 uke, kom tilbake og sa pent til han som betjente meg at dette orker jeg ikke mer. Enten refunderer dere kjøpet, eller så er jeg nødt til å ta dette videre. Han som betjente meg ringte til sjefen? forklarte situasjonen. Dagen etterpå fikk jeg pengene tilbake :)

 

Poenget mitt er at du må ikke gi deg. Returner til butikken, si, med en rolig og behersket holdning at du ønsker og oppheve kjøpet grunnet at service-tiden som ble satt ikke ble overholdt, og at du ikke skal bli straffet for det. Hvis det ikke lykkes, gå til forbruker-rådet, der får du ett skjema som du fyller ut og sender til forbruker-rådet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

At butikken har en forventet ferdigdato så langt fram i tid høres veldig merkelig ut, men det styrker jo isåfall bare kravet ditt på heving.

Ta en tur ned og snakk med betjeningen (gjerne avdelingslederen da de ofte kjenner bedre til saken).

 

Noen som spør om forsikringen her. Det er i hovedsak en tabbeforsikring som dekker uhell, ikke ting som går under garanti- eller reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Vedrørende låneprodukt, så er forbrukerrådets syn (og mitt også forsåvidt) på dette, at Kundens behov skal veies opp mot selgers kostnad.

 

Loven sier at "Dersom servicetiden er forventet til å bli en uke, eller mer, har kunden krav på ett tilsvarende låneprodukt fra dag èn, med mindre det påfører selger en urimelig kostnad."

 

Oversatt til ett eksempel, hvis datamaskinen til Per har gått i stykker, og han er AVHENGIG av datamaskin i skole / arbeidssammenheng, har Per ett STORT behov og det skal MYE til for at butikken skal kunne vri seg unna noe slikt.

 

Hvis "Mari" sin datamaskin har gått i stykker, så hun får ikke lastet ned den nye sesongen av The Shield, eller brukt msn i noen uker, så er ikke det ett STORT behov. I dette tilfellet er butikkens kostnad med å låne ut en datamaskin større enn behovet.

 

Klart, har butikken en mengde lånemaskiner stående, så er vel de fleste greie. Problemet er at mange som IKKE har ett behov, SIER de har det. Dette fører til at de som virkelig HAR ett behov, ender opp med å måtte krangle litt mer for å få selgeren til å ta ut en helt ny maskin og låne ut, siden han er tom for lånemaskiner.

 

Det beste tipset jeg kan gi til enhver kunde (OG selger), er behandle motparten som du selv ville blitt behandlet. Prøv å sett deg inn i motpartens situasjon. Man kommer veldig mye lengre med å være trivelig, enn å stå utenfor butikken og fyre seg opp før man går inn. Rettferdighet begge veier. Kjøpsloven er til for BEGGE. Og den gir både KUNDE og SELGER rettigheter OG plikter.

 

Mvh. Shamron.-

Lenke til kommentar
I tillegg har man ikke krav på en tilsvarende spesifisert produkt, men et produkt som utfører basisfunksjonene produktet er ment til å utføre.

 

Derfor jeg ikke skrev tilsvarende _spesifisert_ :-)

 

Hvis kunden har kjøpt seg en laptop fordi han trenger en masking å kjøre Autocad på, så må lånemaskinen være såpass at den klarer å kjøre Autocad f.eks. Maskinen skal dekke kundens BEHOV, som igjen skal veies opp mot selgers utgift.

Lenke til kommentar
I tillegg har man ikke krav på en tilsvarende spesifisert produkt, men et produkt som utfører basisfunksjonene produktet er ment til å utføre.

 

Derfor jeg ikke skrev tilsvarende _spesifisert_ :-)

 

Hvis kunden har kjøpt seg en laptop fordi han trenger en masking å kjøre Autocad på, så må lånemaskinen være såpass at den klarer å kjøre Autocad f.eks. Maskinen skal dekke kundens BEHOV, som igjen skal veies opp mot selgers utgift.

Et utlånsprodukt skal dekke et basisbehov. For en mobiltelefon er det å kunne ringe og sende sms. For data må det være skriving, surfing og slikt.

Igjen drar du fram et behov som er knyttet til næring (Autocad) og det dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven!

Lenke til kommentar
grunnen til dett er fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å krangle med ansatte desto nermere du kommer til utleverings tidspunk. de som jober der gjør normal ikke annet en å krangle med kunder og er utrolig gode på det.

Og med hvilket grunnlag påstår du at kundebehandlere ikke gjør annet enn å krangle med kunder?

 

Jeg har jobbet i butikk (fotobutikk) i seks og et halvt år. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg "krangler" med en kunde av en eller annen grunn... og i de tilfeller jeg gjør det så er det fordi kunden har totalt urimelige krav (eksempel: en dame hadde kjøpt et kamera for et halvt år siden, men hadde ikke bruk for det mer og krevde å få alle pengene tilbake... eller hun som kjøpte et kamera og så det 200 kroner rimeligere et annet sted noen uker senere og derfor krevde å få betalt mellomlegget av oss).

 

Noen butikker og kundebehandlere følger nemlig kjøpsloven og ønsker fornøyde kunder.

 

Og en ting til... kranglete kunder (som ikke flytter seg før de har fått det de mener de har krav på) får den servicen de har krav på, intet mer. De som er hyggelige og faktisk ikke er sinna før vi får en sjanse til ordne ting, får litt ekstraservice som plaster på såret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...