Gå til innhold

Hva lærer man av å spille?


Anbefalte innlegg

Fant en artikkel om dette på aftenposten.no Link

 

Jeg syntes det var en ganske interessant artikkel. Jeg tror man skal lete hardt for å finne noen stor grad av læring i dagens spill, utover det man får av andre underholdningsmedier. Det ligger kanskje et stort potensiale i å bruke læringsfremmende verktøy i spillform, men det skal godt gjøres å få brukeren til å spille med samme intensitet og konsentrasjonsnivå som i vanlige underholdningsspill. Blir nesten som å sammenlikne skjønnlitteratur med faglitteratur.

 

En ting jeg bet meg merke i var dette utsagnet: "Kanskje er det heller slik at spillgenerasjonen opplever kompliserte årsakskjeder som uoverkommelige og avlærer evnen til å utføre oppgaver som krever lange konsentrasjonsspenn." I den grad dette eventuelt stemmer så tviler jeg det er unikt for spillgenerasjonen, det kan sies om alle barn og ungdom.

 

Så, har dere noen tanker rundt dette? Kan vi lære noe av å spille, eller er det bare "fun and games"? :)

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mye rart man lærer av å spille, ikke bare kunnskap men også egenskaper forbedres.

Så et program på tv en gang hvor de viste hjerneaktiviteten hos noen som satt å spilte forskjellige spill, de viste hvilke områder av hjernen som var mest aktive, reaksjon osv.

men av fps spill vil man vel få bedre reaksjonstid og tenke logisk og strategisk.

husker ikke hva det var med bilspill men da var en annen del av hjernen mer aktiv.

Endret av simster
Lenke til kommentar

Koordinasjon.

Gruppesamarbeid.

Samarbeid med forskjellige personkarakterstikker.

Lederegenskaper.

 

Dette er noe man lærer fra aktiv spilling av store MMO-spill (f.eks World of Warcrack)

 

Spiller man andre spill, kan man lære seg litt mer taktisk tenkning, problemløsning, reflekser, etc. Men vanlige spill laget for underholdning, er ikke en erstatter for en vanlig skoledag.

Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg har lært mye av Civilization og Colonization (de gamle spillene). Det går en for det meste i historiske begivenheter, oppfinnelser og kjennte folk. Total War serien har også git meg en del kunskap, om man leser mye av det som står i de forskjellige info-tabsene som kommer i ny og ne.

Lenke til kommentar
Språklige delen om man spiller f.eks online spill eller spill på engelsk.

 

Begynte å spille WoW når jeg var 10 år gammel, nå jeg var 12 så var ble engelsken vi hadde på skolen i 7. klasse helt bortkastet.

Jeg lærte aldri noe nytt, osv.

 

y me 2:D

Vet hvordan dere har det :p

 

Jeg har ikke lært av WoW, men av spill og film generelt...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar

Om man spiller f.eks Strategi lærer man en god del, når det røyner på med angrep er rask, logisk og rasjonell tenking påkrevd, hva kan man unvære og hva kan man ikke unvære? Strategiske plaseringer på kartet av enheter og bygninger, strategiske punkter, knutepunkter etc. Man lærer en god del av strategi faktisk.

 

Av enkelte spill med mye tekst kan man lære seg engelsk på en god måte, spesielt med tanke på at man i dag kan velge i mange spill å ha undertekst i dialoger så man skjønner bedre hva som blir sagt.

 

Så noe kan man nå lære av spill. Hvem har vel ikke lært at et par strikk, en tøybit og en jernstang kan hjelpe en armadillo til målet i spillet "Armadillo run"?

Lenke til kommentar
Språklige delen om man spiller f.eks online spill eller spill på engelsk.

 

Begynte å spille WoW når jeg var 10 år gammel, nå jeg var 12 så var ble engelsken vi hadde på skolen i 7. klasse helt bortkastet.

Jeg lærte aldri noe nytt, osv.

 

If this is true, then your grammar should be flawless. Which I doubt it is. Having extended your English vocabulary by discovering words and terms you would not have learned at school, is not the same as becoming better at English as a language.

 

Granted, there are quite a few bad English teachers in Norway, I should know, I've met my fair share of them, but what they will most definitely never do, is teach you leetspeak and incorrect uses of abbreviations such as "your", "you're", "their", and "they're".

 

I learned the difference between those four when I was ten. Did you?

Lenke til kommentar

Spørsmålet burde heller være: hva kan du ikke lære av å spille? Gitt at grafikk og interface setter begrensninger, men variasjonen i konsepter som kan komprimeres til dataspill er jo tilnærmet uendelig.

 

Leking og læring er to sider av samme sak. Selv de dølleste dataspill aktiviserer hjernebarken mer enn TV og resultatet er små grå som blir sprekere. Spreke hjerneceller er flinkere til å lære. Det virker jo logisk :p

Lenke til kommentar

Syns det går litt på hva slags sjanger det er snakk om. F.eks. i FPS kan jeg ikke tenke meg noe annet enn å trene reaksjonsevne samt å holde kjapp oversikt på antall objekter på skjermen. Kanskje litt teamwork i tillegg når man spiller med flere. Hvis man skal fokusere på læring i spill, så syns jeg strategispill er de beste. Da lærer man å planlegge fremover, organisere folk/grupper, taktikker for å få suksess. Dette er viktige egenskaper hvis man har lyst på en lederrolle i arbeidslivet.

 

Jeg har lest at folk mener WoW gjør spillere til bedre ledere p.g.a. samspillet mellom andre spillere. Dessverre har jeg mine tvil, da C&C blir betraktet som mer utfordrende og er dermed mer egnet - også fordi først og fremst er serien omfattet av RTS sjangeren. WoW ble laget under forutsetningen at det skulle bare være MMORPG, og ikke strategi som hovedfelt (dog kanskje som et bifelt). Da C&C er fokusert på RTS sjangeren, har serien dermed den beste forutsetningen for å være lærerikt.

 

Kanskje WoW spillere har den beste egenskapen som HR-avdeling p.g.a. en god del samspill med andre mennesker. En som skal lede bedriften til høyt overskudd, og sørge for at den skal være bedre enn konkurrentene må likevel være mer av den strategiske typen.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
If this is true, then your grammar should be flawless. Which I doubt it is. Having extended your English vocabulary by discovering words and terms you would not have learned at school, is not the same as becoming better at English as a language.

 

Granted, there are quite a few bad English teachers in Norway, I should know, I've met my fair share of them, but what they will most definitely never do, is teach you leetspeak and incorrect uses of abbreviations such as "your", "you're", "their", and "they're".

 

I learned the difference between those four when I was ten. Did you?

Having flawless english is reserved only for the most dedicated of linguists. I have met countless of people, both with and without english as a main language, who couldn't write a proper sentence with captions and dots. You have to have a special interest in languages on a general basis, to be arsed to type correctly at all times.

 

But yes, you get better in english by using it, whether it is correctly written or not. You learn new words, new uses and if you're using voice communication, how to pronounce it properly. You get a better understanding of how the language is, and how to use it. (this counts for mature players, kids are just bloody annoying with their h4xx0rz and b0xx0rz and 101z)

 

 

Skål!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...