kasin21 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 hvordan kan jeg hjelpe til som kjæreste? hvordan forholde meg til det? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Det er et så stort tema at det beste er å være i dialog med kvalifisert personell. Sjekk denne linken: http://www.senterforspiseforstyrrelser.no/default.aspx?id=9 Lenke til kommentar
SunnivaKL Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Si at du er der for henne! Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 En spiseforsyrrelse som anorexia kan skyldes flere forskjellige ting. Alt har en årsak. Mye kommer også an på hvor gammel vedkommende er. Lenke til kommentar
Morrille Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Helsedoktoren.no - anoreksi Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Slå opp og si at du foretrekker damer som har mer å tilby. Lenke til kommentar
SunnivaKL Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Slå opp og si at du foretrekker damer som har mer å tilby. Til trådstarter: Dette kan du gjør om du vil at hun skal bli enda mer lei seg, og bare fortsette den gale veien uten å prøve å bli frisk. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Slå opp og si at du foretrekker damer som har mer å tilby. Til trådstarter: Dette kan du gjør om du vil at hun skal bli enda mer lei seg, og bare fortsette den gale veien uten å prøve å bli frisk. Det er jeg fullstendig enig i. Selv om det ikke er lett med en kjæreste som har spiseforstyrrelser så bør du ikke slå opp om det er mulig for deg. Om du slår opp så vil det sansynligvis bare medføre at vedkommende bare føler seg enda mer mislykket, og det er ikke noe god følelse. Vedkommende kan kanskje tro at det har noe med kroppen å gjøre, og da vil vedkommende bare slanke seg til det minimale og skrekkligste. Prøv heller å hjelpe så godt du klarer det. Men hadde vært spennende å fått vite hvilket kjønn det er snakk om at har denne spiseforstyrrelsen, alderen og omtrentlig høyden og vekten til vedkommende. Har selv hatt en kjæreste som veldig nylig har blitt frisk fra spiseforstyrrelsen anorexia. Lykke til. Lenke til kommentar
kasin21 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Slå opp og si at du foretrekker damer som har mer å tilby. Til trådstarter: Dette kan du gjør om du vil at hun skal bli enda mer lei seg, og bare fortsette den gale veien uten å prøve å bli frisk. Det er jeg fullstendig enig i. Selv om det ikke er lett med en kjæreste som har spiseforstyrrelser så bør du ikke slå opp om det er mulig for deg. Om du slår opp så vil det sansynligvis bare medføre at vedkommende bare føler seg enda mer mislykket, og det er ikke noe god følelse. Vedkommende kan kanskje tro at det har noe med kroppen å gjøre, og da vil vedkommende bare slanke seg til det minimale og skrekkligste. Prøv heller å hjelpe så godt du klarer det. Men hadde vært spennende å fått vite hvilket kjønn det er snakk om at har denne spiseforstyrrelsen, alderen og omtrentlig høyden og vekten til vedkommende. Har selv hatt en kjæreste som veldig nylig har blitt frisk fra spiseforstyrrelsen anorexia. Lykke til. Slå opp er ikke aktuellt.. liker jo jenta....Til Blåbær og andre som syntes dette er noe å kødde med: tåpelige svar som å dumpe ho å si at jeg trenger noen som har mer å tilby er ikke ønskelig.. rett og slett unødvendig! jenta er 170 cm litt over 40 kg og 25 år. hvordan kom dere ut av det a united5555? Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Slå opp og si at du foretrekker damer som har mer å tilby. Til trådstarter: Dette kan du gjør om du vil at hun skal bli enda mer lei seg, og bare fortsette den gale veien uten å prøve å bli frisk. Det er jeg fullstendig enig i. Selv om det ikke er lett med en kjæreste som har spiseforstyrrelser så bør du ikke slå opp om det er mulig for deg. Om du slår opp så vil det sansynligvis bare medføre at vedkommende bare føler seg enda mer mislykket, og det er ikke noe god følelse. Vedkommende kan kanskje tro at det har noe med kroppen å gjøre, og da vil vedkommende bare slanke seg til det minimale og skrekkligste. Prøv heller å hjelpe så godt du klarer det. Men hadde vært spennende å fått vite hvilket kjønn det er snakk om at har denne spiseforstyrrelsen, alderen og omtrentlig høyden og vekten til vedkommende. Har selv hatt en kjæreste som veldig nylig har blitt frisk fra spiseforstyrrelsen anorexia. Lykke til. Slå opp er ikke aktuellt.. liker jo jenta....Til Blåbær og andre som syntes dette er noe å kødde med: tåpelige svar som å dumpe ho å si at jeg trenger noen som har mer å tilby er ikke ønskelig.. rett og slett unødvendig! jenta er 170 cm litt over 40 kg og 25 år. hvordan kom dere ut av det a united5555? En anorektiker vil ofte føle at folk er mot en selv, at de ikke vil hjelpe og heller ikke forstå. Dette er veldig frustrerende for dem. Folk med anorexia er jo selvsagt forskjellige på mange måter, enkelte er "hardere" angrepet enn andre, mens andre har en litt lettere form for anorexi, dette alt ettersom behandlingen av sykdommen har startet tidlig eller sent. Anorexia kommer også ofte etter at vedkommende kanskje har hatt det svært vanskelig hjemme i barndommen, men lite ros og mye krangling i familien, altså en veldig nedbrytende tid for et barn som skal bygges opp i barndommen. Eller så kan det også komme av at det stilles tøffe krav og forventlinger til personen som senere utvikler anorexi. Jeg vil si at anorexi er en sykdom som kommer fordi vedkommende føler at en mister kontrollen og i anorexien så vil en finne en slags form for styrke, en styrke som medfører at man hele tiden føler at man kan begynne få kontroll, men dette er en falsk styrke. De fleste anorektiske tilfellende kommer i alderen mellom 12 til 17 år kan jeg tenke meg. I og med at din kjæreste er 25 år så kan årsakene være helt annerledes. Det vi må huske på er at anorexia er en svært psykisk sykdom, så sykdommen er egentlig forvrengte tanker om seg selv. Deres virklighetsoppfattning er ikke ordentlig. Jeg fåreslår at du bryr deg om din kjæreste, i den forstand at du nevner at du er bekymret for henne. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært kjent at hun har anorexi eller om hun har fått behandling tidligere eller noe slikt. Men om hun ikke har fått behandling tidligere så fåreslår jeg at du nevner det til henne at det er det beste for henne at det blir søkt hjelp hjelp (fastlegen). Du kan også nevne ting som at styrken ligger i å bli frisk, fordi det krever lite energi for å bli syk, mens det kreves mye energi for å bli frisk. Om hun hadde en fin barndomm (slik som du vet det, men da må du være sikker) så kan du si dette til henne: "Da du var liten spiste du, og da var du lykkelig, men nå når du ikke spiser, er du lykkelig nå?" Jeg vil si at jeg liker holdningen din om at det er utelukket å forlate henne. Fordi det betyr så mye for dem at ikke folk kun trekker seg unna, noe som er lett å gjøre i en slik situasjon som denne. Behandlingen kan bestå av drastiske ting som innleggelser på sykehus, sondenæring, psykiatrisk samtaleterapi, medisinering osv...Dette er ingen lett sykdom kan jeg love deg. Jeg ønsker deg all mulig lykke for det aller beste resultatet! Lykke til! Lenke til kommentar
kasin21 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Takk for svar united blir litt kort det her , men har det litt småtravelt no.. det er jo flere årsaker til at hu har anorexia no og de vet jeg om,men ønsker ikke å kommentere de her annet enn at det finnes årsaker vet ikke så mye om barndommen hennes, så det må vel kom seinere virker som den har vært forholdsvis bra. kanskje litt av problemet er at hun ikke vil at jeg blander meg med anorexien hennes.. at hun ser meg som et "fristed" der hun kan være seg selv og slappe av, ikke skjule noe og ingen press fra mitt hold.men jeg prøver å si så ofte jeg kan å si positive ting til henne,men litt pysete å gå inn på temaet og litt redd for å skyve henne vekk fra meg Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Takk for svar united blir litt kort det her , men har det litt småtravelt no.. det er jo flere årsaker til at hu har anorexia no og de vet jeg om,men ønsker ikke å kommentere de her annet enn at det finnes årsaker vet ikke så mye om barndommen hennes, så det må vel kom seinere virker som den har vært forholdsvis bra. kanskje litt av problemet er at hun ikke vil at jeg blander meg med anorexien hennes.. at hun ser meg som et "fristed" der hun kan være seg selv og slappe av, ikke skjule noe og ingen press fra mitt hold.men jeg prøver å si så ofte jeg kan å si positive ting til henne,men litt pysete å gå inn på temaet og litt redd for å skyve henne vekk fra meg Jeg kjenner ikke deg, men jeg synes du virker som et godt menneske Bare prøv å gjøre det DU kan (så godt du kan, og det du føler for) for at hun får den helt nødvendige behandlingen hun trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå