Gå til innhold

Skal oppgradere fra D80 og trenger hjelp ang. DX og FX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som bare bekrefter at VGS er ren oppbevaring for mange. Det merkes også på alle som spør om hjelp til den kreative løsningen av skoleoppgavene sine. Jeg tror nok dine hensikter er edle, og tror nok du tar skolen på alvor. Men jeg blir litt irritert over en del av de trådene der noen ønsker at andre skal hjelpe dem med det kreative. Skolen er til for å øve dere på utfordringene i senere utdannelse og yrkesliv. Det er ikke lurt å hoppe over den kreative delen av det, selv om man føler at man sitter fast. Rett og slett fordi det er evnen til å ikke bli sittende fast i en kreativ tørke en elev skal lære seg å overkomme. Det er ikke mulig å gjør noe slik når du sitter klokken 9 om kvelden og sliter med et kreativt problem på jobben. Da kan du ikke gå på et forum å be de som er ferdige med skolen om å løse problemet for deg lenger.

 

Det er godt det finnes slike som deg, Marius. De som er så stolte at de ikke gir opp, selv de er langt ute på bærtur. Det er nemlig mye bedre å prøve selv og feile, enn å lykkes fordi andre har lagt grunnlaget for deg.

 

Edit: Glemte nesten å ønske deg lykke til. For du stiller vel? Feig er du i hvert fall ikke.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hehe, prøven er i IT, og omhandler hovedsaklig Hardware, noe jeg er så forbanna slett på at det nesten er en skam.

 

Hva er en buss? Hva gjør et kontrollkort? Hva er meningen med Bios? Hva er ram og hvordan utnyttes det? Hvordan i svarte skal jeg vite det?!

 

Jeje, å døgne har jeg gjort før, så det ordner seg nok :p

 

Har 6'er på begge de andre prøvene vi har hatt, har hatt 2-timers foredrag, levert inn alle oppgavene og vært muntlig aktiv i tillegg til å gjort ekstraoppgaver for læreren, så jeg er rimelig trygg på en god karakter, og kan vel prestere 4 på denne ennå og likevell være trygg, men jeg tror det er viktig å lære seg dette, så vi får se hva 12. Desember har å by på. Føler meg ikke særlig trøtt så går nok bra :)

 

Selvfølgelig stiller jeg, hva tar du meg for? :p

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Med den tankegangen beviser man bare at det ikke er noen vits i å lage slike tråder, de kjøper jo bare det de har råd til uansett.

 

Vi har Nikon D80 og har planer om å oppgradere snart, og det er da viktig at vi kan bruke de samme objektivene som vi har til D80. og jeg har lest om DX og FX og lurer på at siden D80 er DX, må vi da oppgradere til D300 som også er DX om vi vil bruke samme objektivene? Hva er DX og FX?

 

Det er vel ikke en tankegang men ren fakta, du vil innse det når du skjønner at dine behov ikke er viktigere enn andres.

 

Trådstarter vil oppgrader fra sin Nikon D80 og spør om han må kjøpe ett spesielt kamera for å kunne bruke sine gamle objektiv. Deretter spør han om hva dx og fx er....

 

Hvorfor skulle man ikke få lov til å stille så relevante spørsmål bare fordi man etter din mening har for mye penger. Svaret på disse spørsmålene gjør jo at trådstarter vil kjøpe ett DX kamera uansett hvor mye penger, så spørsmålene er jo relevant for hva han vil gjøre.

 

Edit: Lykke til på¨prøven....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
eeeehhh

 

Ja, han spør om han trenger å kjøpe D300 for å kunne bruke objektivene sine. Helt greit spørsmål. Men, istedenfor å vente til at han har kjøpt seg D300 syns jeg er er viktig å gjøre trådstarter oppmerksom på at bildene ikke vil bli merkbar bedre.

 

Her sier han mer eller mindre indirekte at han ser for seg en D700 som neste oppgradering, rett meg om jeg tar feil.

Ok:) Dette hjalp. vi har ikke tenkt å gå til innkjøp akkurat nå, men vi liker å være forberedt på alt før den tid kommer. Tusen takk :) Hva er best da? D300 eller D700 (ikke tenk pris pga jeg vet hva det koster, ikke at pris er ubetydelig for meg, jeg bare vet prisene på de,)men kvalitet

 

Istedenfor å svare på at D700 er et bedre kamera, så vil jeg igjen informere om at dette er et kamera som er ment for proffesjonelle, og vil ikke gi trådstarter så mye igjen for penga som han kanskje skulle tro. Å vurdere D700 før man i det hele tatt vet hva etternehandling dreier seg om vil jeg si er å kaste bort penga. Jeg ville fortsatt med D80, lært meg redigering, og så, om man fremdeles vil bruke 20k, kjøpe en arvtager av D700, evt et pent brukt eksemplar, og vil etter min mening sitte igjen med mer.

 

Svaret enkelt, alle dine objektiv kan brukes på D300. Kjøper du D700 må de objektivene du har være tilpasset fullformatsensorer, ellers vil man få en svar sirkel rundt bilde.

Lenke til kommentar
Bla bla bla...

Er enig i det du sier her og hadde du lagt det frem på en like fin måte som i dette innlegget har det jo ikke vært noe problem.

 

Problemet er at du ordlegger deg ikke akkurat like korrekt i en del av innleggene dine og du må nesten skjønne at noen vil reagere på det....

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kalt noen for idiot, det var trådstarters egne ord.

Nei du kalte meg ikke for idiot i ord, men det er ikke så vanskelig å lese mellom linjene, og pga jeg skrev at dere ikke skulle ta med pris i forskjellen på D300 og 700 så mente jeg rett og slett at jeg er fullstendig klar over prisforskjellen på de og da trengte dere ikke å forklare det igjen.

Lenke til kommentar
Igjen, ikke idiot, kun mangel på kunnskap... Jeg forventer ikke at du skal kunne det, men når du får det forklart, så er "Jeg har penger til det, så hold skjeft" et mindre smart svar...

Trenger du å få det inn med teskje eller??? Jeg sa at det var ikke vits i å forklare prisforskjellen pga jeg allerede vet hva forskjellen er, jeg sa ikke at jeg har all verdens penger og skal ut å bruke, nå må du gi deg....Jeg er her inne for å lære, ikke kaste bort tid og energi på en som leser alt feil.

Endret av missvero
Lenke til kommentar
eeeehhh

 

Ja, han spør om han trenger å kjøpe D300 for å kunne bruke objektivene sine. Helt greit spørsmål. Men, istedenfor å vente til at han har kjøpt seg D300 syns jeg er er viktig å gjøre trådstarter oppmerksom på at bildene ikke vil bli merkbar bedre.

 

Her sier han mer eller mindre indirekte at han ser for seg en D700 som neste oppgradering, rett meg om jeg tar feil.

Ok:) Dette hjalp. vi har ikke tenkt å gå til innkjøp akkurat nå, men vi liker å være forberedt på alt før den tid kommer. Tusen takk :) Hva er best da? D300 eller D700 (ikke tenk pris pga jeg vet hva det koster, ikke at pris er ubetydelig for meg, jeg bare vet prisene på de,)men kvalitet

 

Istedenfor å svare på at D700 er et bedre kamera, så vil jeg igjen informere om at dette er et kamera som er ment for proffesjonelle, og vil ikke gi trådstarter så mye igjen for penga som han kanskje skulle tro. Å vurdere D700 før man i det hele tatt vet hva etternehandling dreier seg om vil jeg si er å kaste bort penga. Jeg ville fortsatt med D80, lært meg redigering, og så, om man fremdeles vil bruke 20k, kjøpe en arvtager av D700, evt et pent brukt eksemplar, og vil etter min mening sitte igjen med mer.

 

Svaret enkelt, alle dine objektiv kan brukes på D300. Kjøper du D700 må de objektivene du har være tilpasset fullformatsensorer, ellers vil man få en svar sirkel rundt bilde.

Tusen takk, nå fikk jeg svar. Jeg har ikke tenkt å kjøpe meg nytt kamera på lenge enda, som sagt så er jeg i startfasen. Grunnen til at jeg hadde de spm. er pga jeg ikke vet så mye om FX og DX og ville vite mere. tusen takk :)

Lenke til kommentar
Igjen, ikke idiot, kun mangel på kunnskap... Jeg forventer ikke at du skal kunne det, men når du får det forklart, så er "Jeg har penger til det, så hold skjeft" et mindre smart svar...

Trenger du å få det inn med teskje eller??? Jeg sa at det var ikke vits i å forklare prisforskjellen pga jeg allerede vet hva forskjellen er, jeg sa ikke at jeg har all verdens penger og skal ut å bruke, nå må du gi deg....Jeg er her inne for å lære, ikke kaste bort tid og energi på en som leser alt feil.

 

Jeg har fått med meg det, jekk ned arrogansen 2 hakk... Jeg omtalte din fattige kunnskap om fullformat vs cropformat, ikke om du visste hva det kostet.

 

Måten du skrev innlegget ditt på "Skal kjøpe meg et kamera snart, hva er best av D300 og D700" tok jeg som om du vurderte et av de, utrolig nok...

 

Mulig det ikke var du som skrev "Vi har mer penger enn deg, hold skjeft" men det ble nevnt oppi her, og som alltid snakker jeg ofte generelt, da dette gjelder flere enn deg.

Lenke til kommentar
eeeehhh

 

Ja, han spør om han trenger å kjøpe D300 for å kunne bruke objektivene sine. Helt greit spørsmål. Men, istedenfor å vente til at han har kjøpt seg D300 syns jeg er er viktig å gjøre trådstarter oppmerksom på at bildene ikke vil bli merkbar bedre.

 

Her sier han mer eller mindre indirekte at han ser for seg en D700 som neste oppgradering, rett meg om jeg tar feil.

Ok:) Dette hjalp. vi har ikke tenkt å gå til innkjøp akkurat nå, men vi liker å være forberedt på alt før den tid kommer. Tusen takk :) Hva er best da? D300 eller D700 (ikke tenk pris pga jeg vet hva det koster, ikke at pris er ubetydelig for meg, jeg bare vet prisene på de,)men kvalitet

 

Istedenfor å svare på at D700 er et bedre kamera, så vil jeg igjen informere om at dette er et kamera som er ment for proffesjonelle, og vil ikke gi trådstarter så mye igjen for penga som han kanskje skulle tro. Å vurdere D700 før man i det hele tatt vet hva etternehandling dreier seg om vil jeg si er å kaste bort penga. Jeg ville fortsatt med D80, lært meg redigering, og så, om man fremdeles vil bruke 20k, kjøpe en arvtager av D700, evt et pent brukt eksemplar, og vil etter min mening sitte igjen med mer.

 

Svaret enkelt, alle dine objektiv kan brukes på D300. Kjøper du D700 må de objektivene du har være tilpasset fullformatsensorer, ellers vil man få en svar sirkel rundt bilde.

Tusen takk, nå fikk jeg svar. Jeg har ikke tenkt å kjøpe meg nytt kamera på lenge enda, som sagt så er jeg i startfasen. Grunnen til at jeg hadde de spm. er pga jeg ikke vet så mye om FX og DX og ville vite mere. tusen takk :)

 

Av de tre objektivene dine, så vil 24mm/1.8 være et veldig spennende vidvinkelobjektiv på FX, så hvis det funker bra som det er, bør du absolutt beholde det. Kitobjektivet ditt vil neppe føle seg veldig vel på D700, så den opplevelsen kan du godt spare alle for. 55-200 tegner vel kanskje det meste av D700 sin bildesirkel på 200mm, men hvis du tenker oppgraderinger og bruker endel tele, så selg den og gå over til 70-300 VR, som er et mye bedre objektiv på omtrent alle måter, og dessuten er bygd for FF. Hvis du tenker på å skaffe deg vidvinkelzoomer, kan det være greit å vite at både Nikon og Tokinas 12-24mm/4 kan brukes på FF fra ca 18mm. Ikke noen kjempeløsning for FF-vidvinkel, men til mange formål absolutt til å leve med. Om med noen få unntak, som Sigmas 30mm/1.4, er lyssterk fastoptikk og makro-objektiver bygd for FF, så det kan en også trygt samle opp uansett.

 

Med mulig unntak for mer ekstrem 'available light'-fotografering, vil D80 med skikkelig etterbehandling dekke veldig mye av aktuelle fotoutfordringer på en god måte. Det er et fint kamera å vokse med, dersom en ikke tar direkte sikte på krevende yrkesbruk raskt. I deres situasjon, hadde jeg kanskje valgt å vente ut etterfølgeren til D300, og heller kjøpt gode objektiver nå - da vil oppgrqadering gi mye mer mening, synes jeg.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg har pørveeksamen i morgen. Tok meg fri onsdag og torsdag for å pugge, og hvor mye har jeg lest? Ikke en jævla setning!

 

Detta kan bli tøft... Halve klassen skulker i morgen, ena fant opp en historie om MR og røntgen på sjukehuset i morgen for å slippe.

 

Enda godt du ikke skal opp i norsk:-), da.

Lenke til kommentar
Tror det er 24mm f/2.8 han har, og er det det er det helt revva...

 

Edit: Var sigma ja, f/1,8

Jeg har hatt den sigmaen til utprøving (bytta det inn pga bakfokusering), og på DX synes jeg det tok litt vel mye nedblending å få det opp i full skarphet. Men MTF-kurvene indikerer at det ikke var noe toppeksemplar jeg hadde, og hvis de er fornøyd med det på DX, så kan det blir en hyggelig kompis på FX.

 

Når det gjelder Nikons 24mm/2.8, så var iallfall de gamle AIS- og pre-AIS-versjonene skikkelige arbeidsgamper. Jeg skal få meg en AIS-versjon, min pre-AIS må files litt mye for å funke rett.. Flotte til å reversere i makro, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...