Gå til innhold

Skal oppgradere fra D80 og trenger hjelp ang. DX og FX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr Olsen:
Vet dere ikke hva fullformat er ser jeg ikke noen vits med det, D300 vil også sikkert vær eet overkill, men ok, deres penger.

 

Dere vil ikke redigere de, hvorfor ikke? Skal dere bruke flere tusen på kamera å bare ta small basic jpg?

 

Noen har for mye cash, rett og slett...

 

En trenger ikke være bilmekanikker for å kjøre Jaguar.

Er det overkill at ikke alle kjører rundt i Lada?

Du må slutte å se alt i perspektiv fra en skolegutt - det er faktisk lov å bruke penger til nesten hva en vil.

 

 

 

Dette forumet består av alt for mange misunnelige skolegutter. Dem lærer aldri heller, jeg blir oppgitt over mindre enn dette. Vi er eldre og har mere penger en dere, da kjøper vi det vi vil.. Om det er en D3x så er det mitt ønske om å eie det, da tar jeg den siste beslutningen om å kjøpe det. Uten å måtte bli kalt en IDIOT for det.

Lenke til kommentar

Har ikke kalt noen for idiot, det var det han selv som gjorde.

 

Poenget mitt er at en D300 eller D700 er litt mye overkill for noen som bare vil ta albumbilder. Joda, dere skal få lov til å kjøpe det, men om dere har så mye penger, hvorfor spør dere om råd?

 

Du begynner å bli lei skolegutter som blander seg i saker om å bruke penger, vel, jeg begynner å bli lei av at voksent folk tror de tar gode bilder fordi de har godt utstyr.

 

Er man så stappa av cash at man ikke tåler å få høre at man ikke trenger nytt hus, trenger man ikke lager tråder som spør om dette, for det finnes tusen fra før av, så om dere dropper litt av arrogansen, og bruker litt tid på å lese og lete litt selv, så slipper jeg og andre å bruke tid på å forklare dere nybegynnere hva som er best for dere.

 

Å kjøpe D700 til å ta albumbilder er ikke noe poeng, da støyen ikke vil bli merkbar på deres små 10x15-bilder, selv med ISO 6400, og litt støyfjerning, som dere fint kan gjøre i kameraet, f.eks et D80.

 

Joda, dere får bedre bilder med D3x, men ærlig talt, hvor pinlig er det ikke å bruke penger på noe man ikke kan?

Sikkert kult blant venner, men balnt andre fremstår dere som idioter...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Det er ikke på sin plass å kalle folk idioter fordi de bruker penger som fulle sjømenn, i og med at det er deres penger. Men Marius toucher innom noe som er typisk Norge. Mange bruker penger på det som noen hevder er det beste som finnes. Det gjelder såvel foto som hifi og bil. Jeg kjenner folk som ikke kan kjøre, men som likevel har hatt Ferrari. Jeg kjenner mange med hifi til mange titusener kroner, uten å egentlig vite hva de lytter etter. Det samme gjelder foto. Men slik er et forbrukersamfunn med så mye overskudd som det norske, så det får vi leve med. Vi er tross alt ikke et gammelkommunistisk samfunn, for da ville sannsynligvis bare jeg ha hatt en godkjent kamerabag her på bruket.

 

Noen har som hobby å samle på penger, andre å bruke penger. Jeg synes kanskje mange bruker veldig mye penger på seg selv uten at det har noen egentlig hensikt, og at de heller burde bruke mer penger på å hjelpe andre mennesker. Det finnes tross alt hjelpeorganisasjoner som ikke bruker 70% på administrasjon. Men å kalle folk idioter, selv om de bruker unødvendig penger på noe som de likevel ikke får utnyttet, er for mye. Jeg tipper nemlig de har mye glede av sin materialistiske lek, og man er jo ikke idiot fordi man gleder seg selv på en økonomisk dyr og lite hensiktsmessig måte. Det skal nemlig mer til for å være idiot enn å prioritere annerledes enn meg. Selv om alle vet at den eneste som egentlig ikke er idiot er meg ;) .

 

Kan vi ikke bli enige om å forby karakteristikker som idiot om våre venner her på forumet. Dette er ikke et krangleforum for teologiske reformister vs. fundamentalister, selv om det virker slik av og til. Det som virkelig er idiotisk er å legge følelser inn i diskusjoner omkring døde tekniske verktøy. Dere forstår at kameraene deres ikke er levende familiemedlemmer?

 

Men Marius kommentar om det med basic jpg og fullformat er en god parallell til det jeg tidligere har skrevet om at forskjellen ofte er akademisk. Fordi det skal lite til for å utligne forskjellen mellom D90 og D700, og jeg tror i praksis de fleste vil tjene lite på en slik overgang med de bildene de tar, og måten de presenterer dem på.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Å kjøpe D700 til å ta albumbilder er ikke noe poeng, da støyen ikke vil bli merkbar på deres små 10x15-bilder, selv med ISO 6400, og litt støyfjerning, som dere fint kan gjøre i kameraet, f.eks et D80.

 

Jeg får tilgi deg for denne gangen da, noe av det du skrev var det noe mening i.

Jeg tar kun A4 bilder eller større selv. Jeg gidder ikke å kaste bort tiden på 10x15-bilder.

Lenke til kommentar
Å kjøpe D700 til å ta albumbilder er ikke noe poeng, da støyen ikke vil bli merkbar på deres små 10x15-bilder, selv med ISO 6400, og litt støyfjerning, som dere fint kan gjøre i kameraet, f.eks et D80.
D80 stopper på 3200 (vel, H1.0 hvis man skal være pedantisk), så du skal slite litt med å få tilsvarende 6400 med bare kameraet :whistle:
Lenke til kommentar
Å kjøpe D700 til å ta albumbilder er ikke noe poeng, da støyen ikke vil bli merkbar på deres små 10x15-bilder, selv med ISO 6400, og litt støyfjerning, som dere fint kan gjøre i kameraet, f.eks et D80.
D80 stopper på 3200 (vel, H1.0 hvis man skal være pedantisk), så du skal slite litt med å få tilsvarende 6400 med bare kameraet :whistle:

 

3200 holder vel... Kan også undereksponere -EV1.0 og lysne opp etterpå...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kalt noen for idiot, det var trådstarters egne ord.

Det er ikke viktig hvem som brukte den formuleringen først, men det skinner ofte gjennom at du godt kunne tenkt deg å bruke de ordene selv. Du er ikke akkurat overdrevent respektfull overfor de som du synes prioriterer feil, eller bruker feil teknikker ifølge ditt hode. Det kalles å lese mellom linjene, og skriften mellom linjene kan være ganske tydelig fra din side. Men kanskje ikke like tydelig for deg selv...?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kalt noen for idiot, det var trådstarters egne ord.

Det er ikke viktig hvem som brukte den formuleringen først, men det skinner ofte gjennom at du godt kunne tenkt deg å bruke de ordene selv. Du er ikke akkurat overdrevent respektfull overfor de som du synes prioriterer feil, eller bruker feil teknikker ifølge ditt hode. Det kalles å lese mellom linjene, og skriften mellom linjene kan være ganske tydelig fra din side. Men kanskje ikke like tydelig for deg selv...?

 

Joda, hva som står mellom linjene er en ting, men jeg vil ikke beskyldes for å kalle andre idioter, selv om det ses gjennom linjene.

 

Og det er ikke å være idiot å prioritere feil, det er rett og slett bare å prioritere feil. Det er idioti å ikke høre på hva andre erfarne fotogarfer sier, og det er idioti å svare på måten "shitfoto" gjør.

 

Hva teknikker angår, og som du helt sikkert sikter til makro ang, så kan jeg ikke få pressisert nok at det er ikke teknikken som er brukt jeg kritiserer,men resultatet.

Får de til et resultat jeg liker gir jeg faen i hvordan de klarer det, men det er ytterst få som får til makrobilder jeg liker med blits, og jeg misliker ikke makrobilder med blits på grunn av fremgangsmåten, men hvordan bildene blir.

Lenke til kommentar

Er vi egentlig ikke "idioter" alle sammen, for hvilken nytte har egentlig gode bilder hvis de da ikke gir penger til livets opphold.

 

Følelsen Mr. Olsen får av å blåse opp ett fint bilde å henge på veggen trenger ikke være noe bedre enn følelsen noen andre får av å eie ett High-End kamera.

 

En interesse handler om å tilfredsstille ett behov man har, om man tilfredsstiller det behovet ved å jakte på perfekte bilder eller kjøpe ett kamera til flere titusen kroner til å ta albumbilder synes jeg bør være opp til hver enkelt. Da blir det litt dumt å kritisere andre fordi de ikke er lik deg selv og prioriterer annerledes.

 

For til syvende og sist må vi huske at foto er for de fleste kun en hobby, så uansett om man henger bilder på veggen eller putter de i album så er det "bortkastet penger". Tør påstå at det er veldig lite kamerautstyr ute i Norge som har gitt fortjeneste men selvsagt finnes det profesjonelle som lever av dette også.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Er vi egentlig ikke "idioter" alle sammen, for hvilken nytte har egentlig gode bilder hvis de da ikke gir penger til livets opphold.

 

Følelsen Mr. Olsen får av å blåse opp ett fint bilde å henge på veggen trenger ikke være noe bedre enn følelsen noen andre får av å eie ett High-End kamera.

 

En interesse handler om å tilfredsstille ett behov man har, om man tilfredsstiller det behovet ved å jakte på perfekte bilder eller kjøpe ett kamera til flere titusen kroner til å ta albumbilder synes jeg bør være opp til hver enkelt. Da blir det litt dumt å kritisere andre fordi de ikke er lik deg selv og prioriterer annerledes.

 

For til syvende og sist må vi huske at foto er for de fleste kun en hobby, så uansett om man henger bilder på veggen eller putter de i album så er det "bortkastet penger". Tør påstå at det er veldig lite kamerautstyr ute i Norge som har gitt fortjeneste men selvsagt finnes det profesjonelle som lever av dette også.

 

Med den tankegangen beviser man bare at det ikke er noen vits i å lage slike tråder, de kjøper jo bare det de har råd til uansett.

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at Marius glede over det ferdige resultat er mer "høyverdig" enn den gleden man får av å eie en penisforlenger, men det forandrer ikke det faktum at også den litt skrudde hobbyen fortjener respekt av den grunn.

 

Og Marius, du frikjenner ikke deg selv fra holdningene ved å henvise til at du ikke bruker en spesifikk formulering. Det er tross alt meningen bak/under/mellom ordene som er viktige, ikke hvordan de formuleres. Du kan kalle meg en vakker rose, men det låter like stygt hvis det kommer tydelig frem at du egentlig mener er at jeg er en nazi. Når du vil ha deg frabedt å bli tillagt de holdningene du har bare fordi du har formulert dem på en annen måte, låter det ganske hult og meningsløst for meg.

Lenke til kommentar

Ja, men problemet er at jeg ikke mener noen er idiot (ok, mente, nå har jeg endret mening ang noen), men du leste et som idiot, derfor vil jeg ikke ha meg beskyldt for å kalle noen idiot,for det var ikke

det jeg gjorde da jeg kommenterte første gang. Jeg mente det var feil prioritering grunnet mangel på kunnskap, ikke noe mer. Når vedkommende svarer med at "Jeg gjør hva jeg vil, det er mine penger" så endrer jeg syn fra "gale prioriteringer", til noe noe annet.

 

Et D300 vil ikke gi merkbare bedre bilder enn et D80 når det ikke etterbehandles, iallefall ikke på så små bilder som jeg mistenker trådstarter bruker.

 

Trådstarter skriver at han skal oppgradere snart og vurderer FF. På grunnlag av det som blir sagt i førstepost er det to ting som er klart, 1) Han aner ikke hva fullformat er, eller hva dette innebærer (eller, han er jo på sporet) 2) han vil ha et kamera som gir gode bilder rett ut fra kamera.

 

For de som trenger et kamera som gir gode bilder rett ut fra kamera er pressefotografer og familiefotografer, og med tanke på at trådstarter ikke er en pressefotograf, vil han gå under familiefotografen. La oss si at han ikke har tenkt å redigere NOEN bilder, alle bildene skal brukes rett ut fra kamera, hvor praktisker det med D700's store filer, tross Small jpg?

 

Hvilke bilder (JPG) er det mest futt i, D80 vs D700? Jeg vil tippe D80.

Hvilke bilder er skarpest, uten noen form for etterbehandling:

D80 + Nikon 24-70/2.8 + Nikon SB-800 + 50/1.8 (16.000) vs D700 + Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC (17.000)? Jeg vil tippe D80.

 

Han skal ikke redigere, derfor vil jeg tippe bildene ikke blir større enn A4, og selv A3-ish, så vil D80 holde lenge!

 

Edit: Både 24-70mm, 50mm, og SB-800 fungerer på et eventuelt FF, om dekjøper det, når tiden er inne.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Jeg er nok enig i at de ekstra kronene kunne vært brukt på mer nyttige utgifter enn en D700, for å si det slik. Jeg tror vedkommende er mer tjent med en D300 og en flybillett til en spennende fotolocation, men det er fordi jeg er så gal at jeg mener at bildene er det eneste som teller. Heller et uskarpt bilde av en flott motiv, enn tusen superskarpe bilder av den samme bikkja på morfars stuegulv.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...