ion Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Støyen som maskinen min skaper er veldig irriterende. Det er ikke snakk om noe skikkelig bråkebøtte, men jeg ønsker å kunne bruke rommet som PC-en står i som soverom selv om maskinen står på 24/7. Det kan jeg ikke nå... Jeg tror det er PSU og harddisker som er største støykilde. Har prøvd å sette maskinen i såkalt ventemodus og da spinner harddiskene helt ned. Da er det forstatt for mye viftestøy i forhold til hva jeg ønsker meg. Jeg ønsker helst ikke å gjøre så store modifikasjoner selv. Kan heller kjøpe inn nye og mer stillegående deler, f.eks. ny PSU. Hva vil dere anbefale å gjøre med maskinen? Her er maskinen: Chieftec Dragon DX-01GN-D m/340W orginal PSU Silent Viking CPU-kjøler 1 stk. 80 mm Papst 12db Western Digital 80gb 2mb Western Digital 120gb 8mb Asus V8420 GeForce4 Ti4200 AMD Athlon XP2000+ Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 WD disker skal nA ikke vaere sA store st0ykilder, men ny PSU, eller skifte ut viftene er en ting du kan pr0ve... Det kan ikke vaere CPU vifte da?? (eller har du vannkj0ling??) Lenke til kommentar
ion Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 WD disker skal nA ikke vaere sA store st0ykilder, men ny PSU, eller skifte ut viftene er en ting du kan pr0ve... Det kan ikke vaere CPU vifte da?? (eller har du vannkj0ling??) Om WD-diskene bråker er jo en subjektiv sak. Jeg mener de bråker i forhold til andre komponenter i min maskin. Dermed mener jeg også at CPU-vifta ikke er synderen. Har en Thermaltake "Silent Viking", husker ikke helt den riktige modelletegnelsen på denne, men den ble i sin tid markedsført under "Silent Viking". Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Jeg byttet ut min WD 60GB harddisk fordi den støyet. Den hadde en sånn irriterende "pipelyd". Var ikke noe galt med harddisken, men orket ikke den lyden. Så jeg kjøpte meg en Seagate barracuda V 120GB 8MB. Hadde en Chieftec 340W i mitt system, kjøpte en Enermax 460w Silent Plus istedet, men forskjellen fra Enermax til Chieftec var ikke stor. Mulig din Chieftec er under mer press enn det min var og da støyer mer pga at den har temp. regulert vifte. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Du kan innstalere soundcontrol eller hva det heter i psu, men da vil luftstrømmen bli sterkt redusert, bedre er det å skifte ut vifte i psu med en ekl papst 12db, sett en 12db i front og en bak i kabbinettet, ta så og legg inn støydempende matter og du har gjort mesteparten, en ting til skjermkortviften kan skiftes ut med en passiv. Evt kjøp vannkjøling (synes selv at pumpen bråker (hørte en enheim på tomgang)) Lenke til kommentar
ion Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Hadde en Chieftec 340W i mitt system, kjøpte en Enermax 460w Silent Plus istedet, men forskjellen fra Enermax til Chieftec var ikke stor. Mulig din Chieftec er under mer press enn det min var og da støyer mer pga at den har temp. regulert vifte. Tror ikke PSU-en min er under så veldig mye press. Leser av turtallet på vifta i den og det ligger som regel litt over 2100 rpm, men PSU er konstant ganske varm (mye egenprodusert varme). [..] ta så og legg inn støydempende matter og du har gjort mesteparten[..] Er det mye å tjene på å legge inn matter i forhold til harddiskstøy f.eks? Eller bør jeg investere i Seagate uansett? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Du kan innstalere soundcontrol eller hva det heter i psu, men da vil luftstrømmen bli sterkt redusert. Mener du noisecontrol? Lite vits når vifta i PSU allerede er temperatur regulert. Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 PSU-viften er det iallefall bare tull å bytte ut, min kan knapt høres. Seagate baracuda-disker er så godt som lydløse, og da er det sånn at det er umulig å høre de på en meters avstand. WD-diskene derimot, mener jeg bråker mye, har en slik selv. Har en barracuda også. Silent-Viking viften synes jeg faktisk bråker litt mye. det du kan gjøre med det, er å koble en slik imellom vifta og tilkoblingen, slik at du kan justere den. Billig og enkelt. En slik kan du også kjøpe å hive på viften på grafikkkortet, da denne også bråker en del. Kobler du denne imellom kan du justere den såpass langt ned at den ikke er hørbar. Angående diskene, om du fortsatt vil ha de, er det jo bare å koble de ut når maskinen skal stå på om natten, og sette Seagate-disken som hoveddisk. Jeg har gjort alt det overstående selv, og maskinen kan nå ikke høres idet heletatt. Lenke til kommentar
ion Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Var en god ide å kjøpe inn en Seagate-disk i første omgang, og rett og slett koble ut WD-diskene om natta Det at PSU ikke bråker er jeg sterkt uenig i. Derfor må jeg nok gjøre noe med den etterhvert, men kan jo alltids ta alt annet først slik at jeg er sikker på at den er et problem først. Dermed blir det kanskje innkjøp av en Seagate Barracuda V 120gb S-ATA og to Zalman Fanmate1. Hvordan fungerer NoiseControls MagicFleece? Hvordan er forskjellen på MagicFleece og MagicFleece FE, annet enn vekta? Er det noe å bruke penger på? Og nei, jeg kan ikke bare dra til nærmeste Biltema og kjøpe asfaltmatter, dessverre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå